Keretrendszer

Az e-learning rendszerek funkcióin túlmutató igények

E-learning rendszerek bővítése
Sharing is sexy!

A Moodle és a Totara nyílt forráskódú rendszerek, ami azt jelenti, hogy szükség esetén lehetőségünk van további funkciókkal kiegészíteni a működésüket. Ebben a bejegyzésünkben bemutatjuk, hogy mely funkciók merülnek fel leggyakrabban, mint továbbfejlesztési igények.

Bár az oktatáshoz kötődő informatikai megoldások egy része univerzális igényeket elégít ki (pl. vizsgáztatás szabályai), természetes, hogy vannak olyan általánosan felmerülő, de csak egyedileg megfogalmazható igények, amelyek vagy a rendszer karbantartási vagy az adminisztrációs feladatok könnyítésére irányulnak. Az ilyen igényeket (technikai szempontból) 3 kategóriába szoktuk sorolni:

  1. A rendszer konfigurációjával megvalósítható igény
  2. Meglévő rendszerfunkció átalakítása, továbbfejlesztése (alapkód módosítása)
  3. Teljesen új funkció fejlesztése (új modul implementálása)

A Moodle és Totara rendszerek alaptulajdonsága, hogy moduláris felépítésű, azaz a különböző funkciók olyanok, mint az építőkockák, amelyekből egy egységes építmény lett felépítve központilag a Moodle és Totara fejlesztői által. Az építmény stabilitásának feltétele, hogy az építőkockákon ne faragjunk, azonban arra van lehetőség, hogy további építőkockákkal kiegészítsük. Ebből fakadóan, bár kivitelezhetőbbnek tűnik, mégis tapasztalatunk szerint a 2. szint nagyon kevés esetben lehet költséghatékony és biztonságos. Szakértői és tanácsadói munkánk során arra helyezzük a hangsúlyt, hogy az 1. és 3. szintek között mozogva oldjuk meg ügyfeleink problémáit.

Építőkockák

Hiánypótló funkciók

Az alábbi továbbfejlesztési irányok a 3. szinthez kapcsolódnak. Minden esetben azt szoktuk ügyfeleinknek javasolni, hogy azt mérlegeljék milyen időtávban térül meg egy ilyen fejlesztés:

  • Komplex értesítési rendszer: a képzésszervezők és a tanulók közötti kommunikáció legnagyobb része abból áll, hogy egy képzés meghirdetéséről, vagy határidejének közeledtéről értesítés kerül kiküldésre. Ez természetesen olyan erőforrást igényel a képzésszervezők részéről, amelyet ki akarhatunk váltani automatikus, a rendszerből küldött e-mailekkel. A Totara rendelkezik beépített értesítőkkel, így, ha ilyen igényed támad érdemes elgondolkodni annak bevezetésén is.
  • Egyedi riportok: érkezhet vezetőtől, vagy akár állami szervtől is igény/kötelezettség a képzések elvégzéséhez kötődő adatok riportolására vonatkozóan. A legalapvetőbb igényeket kielégíti a Moodle rendszer, de mélyebb adatok gyűjtéséhez már egyedileg fejlesztett riportokra lehet szükség. Alkalmas lehet egy ilyen riport kiváltani órákban mérhető Excel függvényezést. A Totara rendelkezik egy riportkészítő funkcióval, amellyel Te választhatod meg, hogy a riportban milyen oszlopok és milyen szűrési feltételek legyenek, sőt rendszeres, ütemezett riportot is beállíthatsz, amit e-mailben megkapsz.
  • Tantermi oktatások adminisztrációja: a Moodle alapvetően digitális oktatások szervezését támogatja, de egyszerűen kiegészíthető olyan modullal, ami a jelenlét kezelést is támogatja. A Totara még ezen is túl megy, szofisztikált adminisztrációs moduljával megoldható az események szervezése (helyszín, eszköz és oktató ütközések automatikus figyelésével) és a tanulók jelentkeztetése.
  • Oklevél/tanúsítvány kiállítás: a digitális képzések elvégzésének hitelesítését is támogathatja a Moodle rendszer egy egyszerű modul telepítésével – ennek segítségével előre megalkotott arculatú oklevelet tudunk képzésekhez rendelni. A tanúsítványokat ekkor a rendszer aktuális adatok alapján saját maga fel tudja tölteni a változó adatokkal – pl. tanuló és oktató neve, képzés megnevezése, kiállítás dátuma. Ezt a modult összekötve a teljesítettség vizsgálattal, kialakítható egy olyan tanulási folyamat, amelyben, ha a tanuló sikeresen teljesítette az előfeltételeket, azonnal kiállíthatja magának a kapcsolódó oklevelet.
  • Rendszerintegráció: a felhasználói adatok jellemzően valamilyen szoftvernek az adatbázisában már rendelkezésre állnak. Kialakítható kapcsolat bármilyen szabványos adatbázissal annak érdekében, hogy naprakész adatok szerepelhessenek a rendszerekben. Ez a kapcsolat a felhasználó szemszögéből is hasznos – ugyanazzal az autentikációval (felhasználónév, jelszó) érheti el az e-learning felületet, amivel a többi céges szoftver is használja.

Sharing is sexy!
Hasonló posztokhoz kattints a címkék valamelyikére: