KeretrendszerTananyag

Ti kérdeztétek tőlünk

GYIK

Régóta foglalkozunk e-learning-gel, ezért időnként hajlamosak vagyunk olyan információkat alapvetésnek gondolni, amelyek nem azok. Ebből kifolyólag összeállítottunk egy olyan kérdés listát, amelynek kérdéseivel többször találkoztunk már. Ha kérdésed támadna keress minket bizalommal a Kapcsolat menüpontra kattintva, vagy nézz körül ebben a bejegyzésben!

Én csak e-learning tananyagot szeretnék, miért van szükségem egy rendszerre?

Képzeld el úgy az e-learning-et, mint egy iskolát! Fontos, hogy legyenek termek, tábla, asztal, szék, füzet, toll, de az is nagyon fontos, hogy legyen egy olyan hely, ahol ezek az eszközök hozzáférhetők az oktatók és tanulók számára. Az e-learning rendszer (más néven keretrendszer, vagy LMS) az iskola épülete, ami biztosítja, hogy a taneszközöket (mint az e-learning tananyag) használni tudják az érintettek. De nem csak a “teret” biztosítja, az oktató munkáját segíti azzal, hogy kijavítja helyette a teszteket, tereli a tanulókat a taneszközök között, és áttekinthető formában jelentést ad a tanulók teljesítményéről és előrehaladásáról.

Nem szeretnék külön rendszert is üzemeltetni, egy komplex e-learning megoldást keresek. Van erre lehetőség?

Van rá lehetőség, tudjuk egy szolgáltatási csomagként biztosítani a rendszert és benne a tananyagot, sőt, ha a képzésszervezés részét is szeretnéd kiszervezni, azt is vállaljuk.

Van valamilyen technikai követelménye a tanulók részéről annak, hogy használják a különböző e-learning-es megoldásokat?

Az alapszintű funkciók elérése nincs korlátozva böngésző vagy eszköz (laptop, tablet, monitor) alapon, de megoldástól függően lehetnek javasolt konfigurációk a tanulói élmény maximalizálásának érdekében – pl. nagyon régi verziójú böngésző használata nem javasolt.

Milyen tartalmak beépítésében gondolkodhatok, ha e-learning tananyagot, vagy e-learning rendszert szeretnék használni?

Sem módszertani, sem technikai szempontból nincs határ – szöveges, képi, videós és interaktív elemek egyaránt beépíthetők bármely ponton. Ismeretterjesztő, szemléletformáló, gyakorlást segítő tartalom, vagy vizsgaszituáció is kialakítható a megoldások segítségével.

A képzési portfóliónkban nem csak e-learning szerepel, vannak tantermi és külsős képzéseink is. Van lehetőség utóbbiak kezelésére és adminisztrálására ugyanabban a rendszerben?

Igen! Pont emiatt az igény miatt találták ki az e-learning rendszerek egy új dimenzióját, a képzésszervezést, ami már kiterjed a jelenléti oktatásokra is. Egy jó képzésmenedzsment rendszer (LMS) nem csak a jelenléti ív digitalizációjában segít, hanem az oktatási események szervezésében és a jelentkezési folyamat lebonyolításában is.

Sok helyen olvastam már az LMS kifejezést. Ez mit jelent pontosan?

Az LMS egy angol mozaikszó, kibontva Learning Management System, magyarra fordítva képzésmenedzsment rendszer. Az ilyen rendszerek úgy működnek, mint a jelenléti képzéseknél a tanterem – egy olyan digitális teret biztosítanak, ahol az oktatók a taneszközöket a tanulók rendelkezésére tudják bocsátani. 

Mi a különbség a Moodle és a Totara között?

A Totara a Moodle egy specifikusan nagyszervezeti szférának továbbfejlesztett verziója, ami a Moodle minden e-learning funkciójával rendelkezik, örökli annak működési logikáját és az oldal felépítését, és további funkciókkal egészíti ki. Ilyen pl. a szervezeti struktúra adminisztrációja, amin keresztül automatikusan hirdethetők meg képzések adott munkakört ellátók, vagy új belépők számára, vagy az egyedi riportkészítő modul, amivel a vezetői információs igényeket lehet széleskörűen kielégíteni. Mindkét rendszer nyílt forráskódú, azaz szabadon alakítható a kódja. A Moodle használatához nem, a Totara használatához szükséges licence vásárlása.

Fontos szempont számunkra, hogy a szoftverek, amiket használunk, megfeleljenek a GDPR által előírt kötelezettségeinknek. Az e-learning megoldások támogatják ezt?

A Moodle és a Totara igen, minden technikai eszközt biztosítanak, neked már csak a szervezetedre vonatkozó jogi szabályozásokhoz kell igazítanod – akár a segítségünkkel!

Ki tudom próbálni valahogy az e-learning megoldásaitokat?

Igen, írd meg nekünk a Kapcsolat menüpontra kattintva, hogy mit szeretnél kipróbálni és adunk neked hozzáférést demo oldalunkhoz.

Nem szeretnénk a nyílt webről elérhető módon használni az e-learning rendszert, van lehetőség belső hálózatra korlátozni az elérést?

Van, sőt az is lehetséges, hogy egy ideig belső hálózatról érhető el csak a rendszer, aztán egy bizonyos idő elteltével tesszük publikussá. Érdemes azonban átgondolni, hogy pontosan mi a célod az e-learninggel, hiszen az egyik legnagyobb előnye, hogy bármikor, bárhol használható. Ha csak belső hálózatról teszed elérhetővé, akkor ezt a szempontot gyengíted. A Moodle és Totara rendszerek fel vannak arra is készítve, hogy az aktuális IT biztonsági veszélyeket kezeljék, folyamatos verziófrissítéseiken keresztül pedig tartják a lépést az ilyen jellegű kihívásokkal.

Nincs tapasztalatom az e-learninggel. Tudtok segíteni abban, hogy hogyan lássak hozzá?

Abszolút, sőt azt élvezzük a leginkább, amikor a 0. mérföldkőnél már bekapcsolódhatunk. Többek között segítünk

  • eligazodni a szakzsargonban,
  • jól körülhatárolni, hogy milyen problémára keresel megoldást és milyen lehetőségek közül választhatsz,
  • megfogalmazni a célokat,
  • megtervezni az e-learning bevezetési stratégiádat,
  • kiválasztani és implementálni a költséghatékony megoldásokat,
  • karbantartani és üzemeltetni a digitális eszközöket.

Állami szervezetek felé szükséges hitelesítenem a képzések elvégzését. Erre alkalmasak az e-learning megoldások?

Igen, részletes naplózási rendszerének köszönhetően hiteles bizonyítékául tud szolgálni a tanulói aktivitásnak, kiváltképpen a sikeres teljesítésnek.

Van olyan része az e-learningnek, amiben nem tudtok segíteni?

Szeretnénk hinni, hogy nincs! 🙂 Tegyél minket próbára!