Az internet megjelenése teljesen átalakította — a többi iparág mellett — az információ gyűjtés és átadás, vagyis a tanulás és a kommunikáció világát is. Korábban a földrajzi határok, a nagy távolságok, és az ezekből adódó apró csúszások és késések miatt korlátozott volt az információáramlás.
Ma már azonnali, globális és erőfeszítés nélkül zajlik:
- Az üzenetek az ujjhegyről vagy a szájból indulnak,
- a képernyőre szállnak,
- és egy szempillantás alatt átszelik a kontinenseket.
A digitális forradalom tehát olyan világot teremtett, amelyben állandó kapcsolatban állunk egymással, függetlenül a távolságtól, a kommunikáció formájától vagy a használt eszközöktől.
De vajon milyen csatornákon zajlik a kommunikáció — és melyiket érdemes használni, ha az új ismeretek elsajátítása a célunk?
Ebben a cikkben az egyik legjobb tanulói kommunikációs csatornát, a webinar-t mutatjuk be.
Webinar magyarul, avagy a webinárium jelentése
A webinar magyarul „webinárium” néven vált ismertté, de lefordítható „internetes szeminárium”-ként is, ugyanis pontosan ezt jelenti: az interneten keresztül tartott szeminárium. A gyakorlati használatban inkább a „webinárium” kifejezés a népszerűbb, ez a formátum ugyanis jobban hasonlít az eredeti angol kifejezésre.
A webinárium a „web” és a „szeminárium” szavak szóösszetételéből áll, és jellemzően olyan interaktív elemeket tartalmaz, mint például az információk átadásának, fogadásának és megvitatásának lehetősége. Mindez azt jelenti, hogy a résztvevők interakcióba léphetnek az előadóval, kérdéseket tehetnek fel és részt vehetnek a vitákban — mindezt valós időben.
A webinárium jelentése tehát egy olyan online esemény, amelyet egy magánszemély vagy szervezet tart.
Az internet segítségével számítógépen vagy más digitális, kamerával vagy képernyővel rendelkező eszközön keresztül egy kiválasztott csoportnak közvetít.
A webinárium lehetővé teszi, hogy a szervezet vagy cég előadója, vendégelőadói vagy magánszemélyek prezentációkat, videókat, weboldalakat, e-learning anyagokat vagy más multimédiás tartalmakat osszanak meg a közönségükkel, akik gyakorlatilag bárhol tartózkodhatnak, csupán internet kapcsolatra és egy eszközre van szükségük a tanuláshoz.
A „webinárium” kifejezés jól szemlélteti, hogy egyrészről a technológia és az internet hogyan alakította át a szókincsünket, másrészről pedig hogyan alakította át a hagyományos kommunikációs és oktatási módszereket, lehetővé téve a valós idejű interakciót és a tudásmegosztást — függetlenül a földrajzi korlátoktól.
A webinárium lényege
A webináriumok lényege abban rejlik, hogy képesek összekapcsolni az egymástól igen messze tartózkodó embereket, hogy információt osszanak meg egymással, elősegítsék az építő jellegű, konstruktív vitákat és támogassák a tanulást.
Olyan platformot biztosítanak, ahol a szakértők — valós időben — értékes tartalmat adhatnak át a célközönségnek, miközben lehetővé teszik az előadó és a résztvevők közötti interakciót is.
Az internet erejét kihasználva a webináriumok lebontják a földrajzi határokat, és a tudáscsere és az elkötelezettség elérhető, költséghatékony médiumát teremtik meg.
Összefoglalva tehát, a webináriumok célja az oktató-tanuló között létrejövő hatékony és kényelmes kommunikáció és interakció, amely során értéket nyújtanak egymásnak és kapcsolatokat építenek.
A webinárium legfontosabb előnye
A webináriumok számos célt szolgálhatnak, és különösen hasznosak az alábbi területeken:
- Oktatás és képzés: A webináriumok nagyszerű eszközeivé váltak az oktatásnak, mivel lehetővé teszik, hogy a szakértők széles közönséggel osszák meg tudásukat — a résztvevők pedig anélkül tanulhatnak meg új dolgokat, hogy egy adott helyszínre kellene utazniuk.
- Marketing: A vállalatok gyakran használják a webináriumokat arra, hogy bemutassák szakértelmüket, termékeiket vagy szolgáltatásaikat a potenciális ügyfeleknek. Ezek hatékony módjai lehetnek az érdeklődés felkeltésének és a leadek (érdeklődők) gyűjtésének, mivel a résztvevők már a regisztrációval előre tudják jelezni érdeklődésüket a téma iránt.
- Ügyfelek bevonása: A webináriumok platformot biztosítanak a szervezetek számára, hogy valós időben tudjanak kapcsolatba lépni ügyfeleikkel. Ez javíthatja a vállalat és a célközönsége közötti kapcsolatot, mivel a webináriumok gyakorlati interakciót, kérdéseket-válaszokat és azonnali visszajelzést tesznek lehetővé.
- Költséghatékonyság: A hagyományos — személyes — szemináriumokhoz képest a webináriumok sokkal költséghatékonyabbak lehetnek, hiszen kiküszöbölik a fizikai helyiség, az utazási és a szállásköltségek szükségességét.
- Kényelem és rugalmasság: A webináriumok mind a házigazdák, mind pedig a résztvevők számára kényelmet és rugalmasságot kínálnak, hiszen bárhonnan részt lehet venni rajtuk, ahol van internetkapcsolat, így a globális közönség számára is elérhetővé válnak. A webináriumok emellett rögzíthetők későbbi megtekintés céljából is, így azok is hasznát vehetik az információknak, akik nem tudnak valós időben részt venni rajtuk.
Hol és hogyan hasznosíthatod?
A webináriumokban az a jó, hogy nem az iskolai követelmények teljesítésére, hanem a való élet kihívásaira készít fel, hiszen az interneten és az egész e-learningben jóval gyakorlatiasabb oktatás zajlik, mint az iskolákban. Emiatt már gyerekkorban érdemes elkezdeni a webináriumok hallgatást, vagyis “megtanulni gyakorlatiasan tanulni”.
Amennyiben pedig felnőttként, valós élethelyzetekre építve szeretnénk megérteni, mit is képes nyújtani egy webinárium-sorozat, érdemes megnézni a SKOLL által nyújtott e-learning megoldásokat, amelyben minden olyan előny felfedezhető, amit az előzőekben részleteztünk.