E-gyorstalpaló sorozat: A digitális kompetencia fogalma, fejlesztése és mérése

Posted

Sharing is sexy!

A digitális kompetencia fontosabb, mint valaha: legyen szó munkáról, szórakozásról vagy tanulásról, az IT-eszközök használata elkerülhetetlen. Éppen ezért indult oldalunkon az e-gyorstalpaló sorozat, amelyben praktikus, a mindennapokban alkalmazható IT-képességeket mutatunk be. A sorozat első részéből megismerheted, mi is pontosan a digitális kompetencia fogalma, miképp lehet fejleszteni és mérni.

Mi a digitális kompetencia fogalma?

Vitán felüli, hogy a technológia kritikusan fontos szerepet tölt be az életünkben, de vajon mit jelent pontosan a digitális kompetencia? A kifejezés alatt az információs társadalmi technológiák alkalmazásának képességét értjük az élet különböző területen, így például a munkahelyeden, szórakozás vagy kommunikáció közben.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem online lexikonja az alábbi módon definiálja a digitális kompetenciát.

Digitális kompetencia fogalma:

A digitális kompetencia az elektronikus média magabiztos és kritikus alkalmazása munkában, szabadidőben és a kommunikáció során (a tudás alapú társadalom egyik kulcskompetenciája). Az IKT alkalmazásával kapcsolatos készségek a legalapvetőbb szinten a multimédiás technológiájú információk keresését, értékelését, tárolását, létrehozását, bemutatását és átadását, valamint az internetes kommunikációt és a hálózatokban való részvétel képességét foglalják magukban.

Tehát összefoglalva, a digitális kompetencia olyan képességeket jelöl, amelyek segítenek eligazodni és érvényesülni a különböző IT-eszközök és szoftverek világában. Az, aki magas digitális kompetenciával rendelkezik, készségszinten képes szórakozni, dolgozni és kommunikálni a digitális eszközök segítségével.

A digitális kompetenciamérés az IT ismeretek vizsgálja.

A digitális készségek fontosabbak, mint valaha

Nem kérdéses, hogy az elmúlt években drasztikus technológiai fejlődésen ment keresztül az élet számos területe. Következzen pár adat, amely szemlélteti a technológia növekvő fontosságát!

  • A Világbank adatai szerint 2000-ben a magyar lakosság mindössze 7%-a volt rendszeres internetfelhasználó, míg 2020-ban a populáció 90,5%-a rendszeresen böngészte a netet.
  • Az eNET felméréséből pedig az derült ki, hogy 2022-ben már 6,2 millióan használtak okostelefont, és közel 6 millióan interneteztek rendszeresen mobileszközökről Magyarországon. Szakértői becslések szerint ez az arány tovább növekszik a jövőben.
  • Az Európai Unió felmérése szerint a magyar 15 éves fiúgyermekek 56%-a, míg a lánygyermekek 58%-a tölt naponta több mint 2 órát digitális eszközeivel. A globális átlagos napi képernyőidő 6 óra 58 perc.
  • Országunk lakosságának több mint ⅔ része, 6,75 millió ember rendelkezik Facebook-fiókkal.

Legyen szó az élet bármely területéről – munka, szórakozás, tanulás, társasélet, hobbitevékenységek, ügyintézés, vásárlás – ma már szinte megkerülhetetlen a digitális eszközök használata. De vajon hogy áll Magyarország a digitális készségek fejlettségében? Az Európai Unióban évente elvégzett, A digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutató (DESI) nevű jelentés eredményei szerint 2022-ben hazánk a 22. helyezést érte el a tagállamok közül.

A digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutató (DESI), 2022

A jelentés külön vizsgálja a humán tőkét, vagyis az adott tagállamban élő személyek digitális készségeit, ami kapcsán az alábbi megállapításra jutottak:

„A humán tőke tekintetében az ország a 23. helyen áll, pontszáma 38 a 46 pontot elérő uniós átlaggal szemben.”

Tehát megállapítható, hogy bár a digitális készségek évről évre fontosabbak, ahhoz, hogy a hétköznapokban boldogulhassunk, mégsem kiemelkedőek.

Melyek a digitáliskompetencia-elemek?

Ahogy bármely egyéb képességhalmaz, így a digitális kompetencia is részekre bontható. Az Európai Unió által kiadott „DigKomp” Állampolgári digitáliskompetencia-keret szerint az alábbi kompetenciaelemeket érdemes megkülönböztetni:

Információ és adatmenedzsment:

  • Adatok, információk és digitális tartalmak böngészése, keresése és szűrése
  • Adatok, információk és digitális tartalmak értékelése
  • Adatok, információk és digitális tartalmak kezelése

Kommunikáció és együttműködés:

  • Interakció digitális technológiákon keresztül
  • Megosztás digitális technológiák segítségével
  • Állampolgári részvétel digitális technológiák segítségével
  • Együttműködés digitális technológiák segítségével
  • A hálózati kommunikáció általános illemszabályai (netikett)
  • A digitális személyazonosság kezelése

Digitális tartalmak:

  • Digitális tartalmak létrehozása
  • Digitális tartalmak szerkesztése
  • Szerzői jog és engedélyek
  • Programozás

Biztonság:

  • Az eszközök védelme
  • A személyes adatok és a magánélet védelme
  • Az egészség és a jólét védelme
  • A környezet védelme

Problémamegoldás:

  • Technikai problémák megoldása
  • Igények és technológiai válaszok megfogalmazása
  • Digitális technológiák kreatív alkalmazása
  • A digitális kompetencia terén jelentkező hiányosságok felismerése

Melyek a digitális kompetencia szintjei?

A fent bemutatott digitáliskompetencia-elemek mindegyikéhez 8 szint tartozik, amely a kezdőtől a mester szintig terjed. A digitális kompetencia szintjei az alábbi kategóriákba sorolhatóak:

  • 1-2 (alapszint): egyszerű IT-feladatok minimális segítséggel történő elvégzése.
  • 3-4 (középszint): meghatározott, egyértelmű, rutin problémák megoldása önállóan.
  • 5-6 (haladó szint): eltérő problémák megoldása, a szükséges információk felkutatása.
  • 7-8 (mester szint): komplex digitális problémák megoldása önállóan, mások segítése, új ötletek kitalálása és megvalósítása.

Az Állampolgári digitáliskompetencia-keret kiadványban szemléletesen ábrázolják a különböző szinteket gyakorlati példákkal.

A jártassági szintekhez kapcsolódó fontosabb kulcsszavak (forrás: Digitális Pedagógiai Módszertani Központ)

Így lehetséges a digitális kompetencia fejlesztése

A digitális kompetencia fejlesztése egyaránt lehetséges formális keretek között az alap-, közép- és felsőszintű oktatásban, továbbá lehetséges önképzés útján digitális kurzusokkal, gyakorlati problémák megoldásával, online tananyagok segítségével, munkatapasztalat szerzésével.

Amennyiben egy idő- és költséghatékony megoldást keresel a digitális kompetencia fejlesztéshez szervezetedben, akkor érdemes az e-learning-megoldások bevezetését megfontolni. Erre kiváló keretrendszer lehet a Moodle vagy a Totara, amellyel teljesen egyéni szervezeti igényekhez szabhatod a digitális kompetencia fejlesztését.

Gyakori kérdések és válaszok

Mi az a digitáliskompetencia-mérés?

A digitáliskompetencia-mérés olyan országos teszt, amelyet általános és középiskolás gyermekeknek szükséges kitölteni. Célja a gyermekek IT-képességeinek felmérése országosan.

Milyenek a digitáliskompetencia-feladatok?

A digitáliskompetencia-feladatok olyan tesztek, amelyek segítenek egy személy IT-képességeit felmérni. A leggyakoribb feladatok közé tartoznak az alábbiak:

  • szövegszerkesztő program használata,
  • adatbázis- és táblázatkezelő szoftver használata,
  • képszerkesztő program használata,
  • programozási tesztek.

Miért hasznos egy vállalat számára a digitális kompetencia fejlesztése?

A digitális kompetencia fejlesztése sokszorosan megtérülhet, hiszen drasztikusan fokozhatja a munkavállalók hatékonyságát és hozzáadott értékét. Különösen igaz ez a szellemi munkát végző munkavállalók esetén.

Digitális készségfejlesztő tananyagot keresel a szervezetednek?

Hasznosnak találtad a cikkünket? A digitális készségek fejlesztése az élet minden területén hasznos lehet. Ha szeretnéd e-learning-tananyagokkal segíteni a digitális készségeid fejlődését, akkor jelentkezz díjmentes e-learning képzéseinkre! A jelentkezés teljesen kockázatmentes, hiszen semmilyen kötelezettséggel nem jár. A tananyag önálló tanulással, a saját időbeosztásod szerint, bárhonnan elvégezhető. A kurzusok teljesítése körülbelül 4 órát vesz igénybe. A határidőig sikeres vizsgát tevők hivatalos felnőttképzési tanúsítványt kapnak!

Jelentkezés a digitáliskompetencia-fejlesztő képzésre!

    Tetszett a cikk? Szeretnél a témában ingyenesen tovább tanulni?

    Akkor iratkozz fel, és küldünk egy e-mailt, ha díjmentes, online kurzust indítunk!

    0% spam, 100% online oktatás.

    A feliratkozással elfogadod az adatkezelési tájékoztatót.

    SKOLL

    A SKOLL az egyik legnagyobb, kifejezetten online oktatással, e-learning rendszerekkel, digitális tananyagokkal foglalkozó hazai vállalkozás. Csapatunkat pedagógusok, forgatókönyvírók, grafikusok, videós stáb, programozók és tananyagfejlesztők egyaránt erősítik. Több mint 10 éves tapasztalattal teljesen lefedjük az e-learning komplex értékláncát.

    SKOLL Learning Technologies Kft.

    Sharing is sexy!