A digitális kompetencia fontosabb, mint valaha: legyen szó munkáról, szórakozásról vagy tanulásról, az IT-eszközök használata elkerülhetetlen. Éppen ezért indult oldalunkon az e-gyorstalpaló sorozat, amelyben praktikus, a mindennapokban alkalmazható IT-képességeket mutatunk be. A sorozat első részéből megismerheted, mi is pontosan a digitális kompetencia fogalma, miképp lehet fejleszteni és mérni.
Mi a digitális kompetencia fogalma?
Vitán felüli, hogy a technológia kritikusan fontos szerepet tölt be az életünkben, de vajon mit jelent pontosan a digitális kompetencia? A kifejezés alatt az információs társadalmi technológiák alkalmazásának képességét értjük az élet különböző területen, így például a munkahelyeden, szórakozás vagy kommunikáció közben.
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem online lexikonja az alábbi módon definiálja a digitális kompetenciát.
Digitális kompetencia fogalma:
A digitális kompetencia az elektronikus média magabiztos és kritikus alkalmazása munkában, szabadidőben és a kommunikáció során (a tudás alapú társadalom egyik kulcskompetenciája). Az IKT alkalmazásával kapcsolatos készségek a legalapvetőbb szinten a multimédiás technológiájú információk keresését, értékelését, tárolását, létrehozását, bemutatását és átadását, valamint az internetes kommunikációt és a hálózatokban való részvétel képességét foglalják magukban.
Tehát összefoglalva, a digitális kompetencia olyan képességeket jelöl, amelyek segítenek eligazodni és érvényesülni a különböző IT-eszközök és szoftverek világában. Az, aki magas digitális kompetenciával rendelkezik, készségszinten képes szórakozni, dolgozni és kommunikálni a digitális eszközök segítségével.
A digitális készségek fontosabbak, mint valaha
Nem kérdéses, hogy az elmúlt években drasztikus technológiai fejlődésen ment keresztül az élet számos területe. Következzen pár adat, amely szemlélteti a technológia növekvő fontosságát!
- A Világbank adatai szerint 2000-ben a magyar lakosság mindössze 7%-a volt rendszeres internetfelhasználó, míg 2020-ban a populáció 90,5%-a rendszeresen böngészte a netet.
- Az eNET felméréséből pedig az derült ki, hogy 2022-ben már 6,2 millióan használtak okostelefont, és közel 6 millióan interneteztek rendszeresen mobileszközökről Magyarországon. Szakértői becslések szerint ez az arány tovább növekszik a jövőben.
- Az Európai Unió felmérése szerint a magyar 15 éves fiúgyermekek 56%-a, míg a lánygyermekek 58%-a tölt naponta több mint 2 órát digitális eszközeivel. A globális átlagos napi képernyőidő 6 óra 58 perc.
- Országunk lakosságának több mint ⅔ része, 6,75 millió ember rendelkezik Facebook-fiókkal.
Legyen szó az élet bármely területéről – munka, szórakozás, tanulás, társasélet, hobbitevékenységek, ügyintézés, vásárlás – ma már szinte megkerülhetetlen a digitális eszközök használata. De vajon hogy áll Magyarország a digitális készségek fejlettségében? Az Európai Unióban évente elvégzett, A digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutató (DESI) nevű jelentés eredményei szerint 2022-ben hazánk a 22. helyezést érte el a tagállamok közül.
A jelentés külön vizsgálja a humán tőkét, vagyis az adott tagállamban élő személyek digitális készségeit, ami kapcsán az alábbi megállapításra jutottak:
„A humán tőke tekintetében az ország a 23. helyen áll, pontszáma 38 a 46 pontot elérő uniós átlaggal szemben.”
Tehát megállapítható, hogy bár a digitális készségek évről évre fontosabbak, ahhoz, hogy a hétköznapokban boldogulhassunk, mégsem kiemelkedőek.
Melyek a digitáliskompetencia-elemek?
Ahogy bármely egyéb képességhalmaz, így a digitális kompetencia is részekre bontható. Az Európai Unió által kiadott „DigKomp” Állampolgári digitáliskompetencia-keret szerint az alábbi kompetenciaelemeket érdemes megkülönböztetni:
Információ és adatmenedzsment:
- Adatok, információk és digitális tartalmak böngészése, keresése és szűrése
- Adatok, információk és digitális tartalmak értékelése
- Adatok, információk és digitális tartalmak kezelése
Kommunikáció és együttműködés:
- Interakció digitális technológiákon keresztül
- Megosztás digitális technológiák segítségével
- Állampolgári részvétel digitális technológiák segítségével
- Együttműködés digitális technológiák segítségével
- A hálózati kommunikáció általános illemszabályai (netikett)
- A digitális személyazonosság kezelése
Digitális tartalmak:
- Digitális tartalmak létrehozása
- Digitális tartalmak szerkesztése
- Szerzői jog és engedélyek
- Programozás
Biztonság:
- Az eszközök védelme
- A személyes adatok és a magánélet védelme
- Az egészség és a jólét védelme
- A környezet védelme
Problémamegoldás:
- Technikai problémák megoldása
- Igények és technológiai válaszok megfogalmazása
- Digitális technológiák kreatív alkalmazása
- A digitális kompetencia terén jelentkező hiányosságok felismerése
Melyek a digitális kompetencia szintjei?
A fent bemutatott digitáliskompetencia-elemek mindegyikéhez 8 szint tartozik, amely a kezdőtől a mester szintig terjed. A digitális kompetencia szintjei az alábbi kategóriákba sorolhatóak:
- 1-2 (alapszint): egyszerű IT-feladatok minimális segítséggel történő elvégzése.
- 3-4 (középszint): meghatározott, egyértelmű, rutin problémák megoldása önállóan.
- 5-6 (haladó szint): eltérő problémák megoldása, a szükséges információk felkutatása.
- 7-8 (mester szint): komplex digitális problémák megoldása önállóan, mások segítése, új ötletek kitalálása és megvalósítása.
Az Állampolgári digitáliskompetencia-keret kiadványban szemléletesen ábrázolják a különböző szinteket gyakorlati példákkal.
Így lehetséges a digitális kompetencia fejlesztése
A digitális kompetencia fejlesztése egyaránt lehetséges formális keretek között az alap-, közép- és felsőszintű oktatásban, továbbá lehetséges önképzés útján digitális kurzusokkal, gyakorlati problémák megoldásával, online tananyagok segítségével, munkatapasztalat szerzésével.
Amennyiben egy idő- és költséghatékony megoldást keresel a digitális kompetencia fejlesztéshez szervezetedben, akkor érdemes az e-learning-megoldások bevezetését megfontolni. Erre kiváló keretrendszer lehet a Moodle vagy a Totara, amellyel teljesen egyéni szervezeti igényekhez szabhatod a digitális kompetencia fejlesztését.
Gyakori kérdések és válaszok
Mi az a digitáliskompetencia-mérés?
A digitáliskompetencia-mérés olyan országos teszt, amelyet általános és középiskolás gyermekeknek szükséges kitölteni. Célja a gyermekek IT-képességeinek felmérése országosan.
Milyenek a digitáliskompetencia-feladatok?
A digitáliskompetencia-feladatok olyan tesztek, amelyek segítenek egy személy IT-képességeit felmérni. A leggyakoribb feladatok közé tartoznak az alábbiak:
- szövegszerkesztő program használata,
- adatbázis- és táblázatkezelő szoftver használata,
- képszerkesztő program használata,
- programozási tesztek.
Miért hasznos egy vállalat számára a digitális kompetencia fejlesztése?
A digitális kompetencia fejlesztése sokszorosan megtérülhet, hiszen drasztikusan fokozhatja a munkavállalók hatékonyságát és hozzáadott értékét. Különösen igaz ez a szellemi munkát végző munkavállalók esetén.
Digitális készségfejlesztő tananyagot keresel a szervezetednek?
Hasznosnak találtad a cikkünket? A digitális készségek fejlesztése az élet minden területén hasznos lehet. Ha szeretnéd e-learning-tananyagokkal segíteni a digitális készségeid fejlődését, akkor jelentkezz díjmentes e-learning képzéseinkre! A jelentkezés teljesen kockázatmentes, hiszen semmilyen kötelezettséggel nem jár. A tananyag önálló tanulással, a saját időbeosztásod szerint, bárhonnan elvégezhető. A kurzusok teljesítése körülbelül 4 órát vesz igénybe. A határidőig sikeres vizsgát tevők hivatalos felnőttképzési tanúsítványt kapnak!