Az oktatásnak különböző formái vannak: történhet személyesen, félig digitálisan, vagy teljesen elektronikusan. Az e-learning képzések elvégzéséhez tulajdonképpen elég egy számítógép és internet – ennek pedig rengeteg előnye van.
E-learning jelentése
Mi az az e-learning? Definíció szerint egy számítógépes hálózaton elérhető képzési forma, amely a tanítási-tanulási folyamatot teljes egészében a digitális térbe ülteti.
Tehát online történik
- a tananyagok, képzések megalkotása,
- a hivatkozó források elhelyezése,
- a tananyag oktatása,
- a tanulás, a gyakorlás és a felkészülés,
- a kommunikáció (ami lehet egy- vagy kétirányú),
- a számonkérés, vizsgázás,
- az értékelés,
- sőt a riportolás, osztályzatok adminisztrációja is.
A legtöbb ember fejében (főleg a Covid-19 óta) az e-learning úgy él, mint egy online iskolai előadás Teamsen, Skype-on, vagy Meet-en keresztül. Valójában viszont az e-learning jelentése ennél sokkal tágabb.
Digitális alapú oktatás az is, ha valaki felvesz egy oktatóvideót, majd azt DVD-n árusítja, vagy a Youtube-on teszi elérhető. E-learning már az is, amikor egy előre összeállított diasort tesz az oktató elérhetővé, amit a hallgató letölt és abból tanul. És e-learning az is, ha nem az iskolai tananyag van átültetve a digitális térbe, hanem például egy vállalat ily módon tanítja be legújabb dolgozóját (ezt onboardingnak nevezzük). Érdemes is ezzel foglalkozni, hiszen a betanítás hiánya fluktuációt idézhet elő.
A (digitális) térben és időben megegyező tanítási folyamatot szinkron képzésnek, az időben eltérő, tehát nem valós idejű tanítási formát pedig aszinkron képzésnek nevezzük. Utóbbi kategóriába tartozik az az eset, amikor a diák nem tudja azonnal feltenni a kérdéseit.
E-learning fogalmak
Az e-learning kapcsán rengeteg egyéb, kiegészítő fogalom merülhet fel, ezeket szedtük most össze.
LMS
Az LMS, vagyis a Learning Management System magyarul annyit jelent, hogy “tanulás-menedzselő rendszer”, hivatalosabban fogalmazva: tanulásirányítási rendszer. Ezek a szoftverek gyakorlatilag egymagukban képesek a tananyag elkészítésére, feldolgozására, és a vizsgáztatásra is, sőt a tanulási csoportok leképezésére, a tanulási folyamat menedzselésére. Digitális iskolai intézményről beszélünk, melyben kurzusokon keresztül alakítunk ki osztályokat.
LMS például a Kréta, de ajánljuk figyelmedbe a Moodle LMS rendszert, vagy annak “nagytestvérét”, a nagyvállalatokra, multikra szabott TOTARA LEARN rendszert!
LCMS
A Learning Content Management System tartalomkezelő rendszereket foglal magában. Tartalmaz szerzői modult, elsősorban a tartalmak tárolása és rendszerezése a feladata, afféle “digitális könyvtárként” kell elképzelni. A fő különbség az LMS-hez képet, hogy ezek a rendszerek már elsősorban az oktatót tekintik célközönségnek.
CMS
A Content Management System egy olyan tartalomkezelő rendszer, amely leginkább csak a különböző tartalmak feltöltésére, szerkesztésére ad jogosultságot. Inkább a dokumentumokat kezeli, semmint interaktív e-learning tananyagot dolgoz fel.
VLE
Virtual Learning Environment-nek, azaz virtuális tanulási környezetnek hívjuk azokat a funkciókat, amik biztosítják a résztvevő felek közötti kommunikációt, akár tanár-diák, akár tanár-tanár, akár diák-diák között. Lényegesen a fogalom nem különbözik az LMS-től, de a szervezés modulra kevésbé helyezi a hangsúlyt.
Hogyan épül fel egy e-learning tanfolyam?
Egy e-learning tanfolyam, vagy kurzus létrehozása során tulajdonképpen a tankönyvből tanulás – gyakorlás – számonkérés ciklus metamorfózisa megy végbe.
Az állandó interaktívvá válik, a tanuló pedig rengeteg további lehetőséget kap az ismeretei bővítésére, a gyakorlására.
Fontos azonban, hogy a különböző e-learning tanfolyamok megfeleljenek a szabványosítás feltételeinek.
SCORM e-learning szabvány
Az e-learning tananyagokra egyre nagyobb a kereslet – ezért viszont érdemes őket univerzális, többször is felhasználható formában elkészíteni. A szabványosítás lényege az, hogy
- a tartalom megosztása, újbóli felhasználása egyszerűbbé válik
- értékeléskor egységes metódusok alkalmazhatóak
- az aktuális tananyag környezet-függetlenné válik (nem hivatkozik előző vagy következő leckékre)
- a tananyagok előállítási költsége ezáltal csökken.
E-learning képzések előnyei és hátrányai
Az e-learning leggyakrabban említett hátránya, hogy a személyes közeget felváltva, vagy felszámolja, vagy a digitális térbe tereli a kommunikációt, ezzel valamelyest nehezítve a kapcsolattartást a tanulók és az oktató között. Ezen felül alapértelmezettnek veszi az önálló tanulás képességét, mely hiányában a tanuló komoly nehézségekkel nézhet szembe. Számos eszköz áll már rendelkezésre ezek kiküszöbölésére, elég megnézni az úgynevezett MOOC-okat sikerességét ahol semmilyen lehetőség nincs a személyes kontaktusra, mégis rengetegen végzik el az ilyen kurzusokat.
Ettől függetlenül kulcsfontosságú az előbb említett hátrányok adott célközönséghez és oktatási témához/célhoz való viszonyítása, általában ennek a lépésnek a hiánya vezethet egy sikertelen e-learning stratégiához.
Amennyiben van rá lehetőség, mindenképpen érdemes blended learning-ben (kevert tanulásban) gondolkodni – ekkor a jelenléti oktatási formákat már tudjuk azokra a területekre fókuszálni, ahol a leghatékonyabbak – csapatépítés, kooperáció és egyéb szociális készségek fejlesztése, mentorálás, stb.
Rád szabva
Az online tanulásnak természetesen rengeteg előnye van:
- független a fizikai tértől: eszközökre ugyan szükség van, de hogy az eszközöket hol vesszük igénybe, az teljesen ránk van bízva, ott tanulhatunk (vagy taníthatunk), ahol számunkra a legkényelmesebb, vagy éppen a leginspirálóbb, kompromisszumok nélkül;
- független az időtől: az aszinkron oktatási formáknál a tanulási folyamatot tudjuk akkorra időzíteni, amikor pl. a leghatékonyabbnak érezzük magunkat – ha koránkelők vagyunk, akkor reggelre, ha éjszakai baglyok vagyunk, akkor estére;
- személyre szabja a tanulási folyamatot: lehetőséget ad arra, hogy az adott ismeretet olyan eszközzel sajátítsuk el, ami közel áll hozzánk – legyen az egy videó, egy írásos dokumentum, vagy egy játék, mintha svédasztalról válogatnánk;
- idő- és költséghatékony: pl. csökken az utazással töltött idő, az útiköltség, sőt az oktatókra szánt költségek átcsoportosíthatók az előadásról a tanulókra szánt figyelemre, azaz ha pl. egyszer felvesszük videóra az ismeretterjesztő részeket, akkor nem kell az oktatónak azt csoportonként előadnia, tud a tanulókra és az ő egyéni kérdéseikre koncentrálni;
- a magyarázatok, példák könnyebben és hatásosabban szemléltethetők, nagyobb eszköztár áll az oktatók rendelkezésére;
- a tudásszomj, a tanulás igénye könnyebben kielégíthető (hivatkozások, további információk, interaktív ábrák),
- a tanulásban szerepet kaphat a gamifikáció (jutalmazás, játszva tanulás),
- ezáltal pedig inspirálhat és motiválhat is, fejlesztheti a szervezeti kultúrát.
A legnagyobb előnye társadalmi és globális szinten figyelhető meg – a világ minden tájáról elérhetővé válik a felhalmozott tudás.
Ennek hála ma már a legtöbben a jogosítványt is e-learning KRESZ tanfolyam után szerzik meg – hiszen nem kell előadásra járni, érthetőek a videók, és azonnali minta számonkérés is van egyes leckék végén.
Az online tanulás a jövő
A koronavírus alatt felgyorsult a digitális oktatásra való átállás. Az iskolapadokat felváltotta az otthoni tanulás, a vírus alatti egy évben pedig mind a tanárok, mind a diákok kötöttek kompromisszumokat egy jobb oktatási rendszer felépítéséhez.
Az e-learning viszont nem csak a hagyományos tantermi oktatást képes effektíven felváltani, hanem egyre nagyobb divat a céges előadásokat, továbbképzéseket is e-learning formájában megtartani. Ez fontos lehet a költségek szempontjából is egy vállalat számára: sokszor az utazás, szállásolás miatti plusz költségek megterhelőek lehetnek egy szervezetnek.
Érdekel az e-learning? Implementálnátok a céges kultúrába? Vedd fel velünk a kapcsolatot!
Ha tetszett a poszt, kövesd a Facebook oldalunkat, hogy azonnal értesülj az e-learning világában bekövetkező újdonságokról!