KeretrendszerOktatásTananyag

E-learning jelentése, a képzések előnyei

elearning
Sharing is sexy!

Az oktatásnak különböző formái vannak: történhet személyesen, félig digitálisan, vagy teljesen elektronikusan. Az e-learning képzések elvégzéséhez tulajdonképpen elég egy számítógép és internet – ennek pedig rengeteg előnye van.

E-learning jelentése

Mi az az e-learning? Definíció szerint egy számítógépes hálózaton elérhető képzési forma, amely a tanítási-tanulási folyamatot teljes egészében a digitális térbe ülteti.

Tehát online történik

  • a tananyagok, képzések megalkotása,
  • a hivatkozó források elhelyezése,
  • a tananyag oktatása,
  • a tanulás, a gyakorlás és a felkészülés,
  • a kommunikáció (ami lehet egy- vagy kétirányú),
  • a számonkérés, vizsgázás,
  • az értékelés,
  • sőt a riportolás, osztályzatok adminisztrációja is.

A legtöbb ember fejében (főleg a Covid-19 óta) az e-learning úgy él, mint egy online iskolai előadás Teamsen, Skype-on, vagy Meet-en keresztül. Valójában viszont az e-learning jelentése ennél sokkal tágabb.

Digitális alapú oktatás az is, ha valaki felvesz egy oktatóvideót, majd azt DVD-n árusítja, vagy a Youtube-on teszi elérhető. E-learning már az is, amikor egy előre összeállított diasort tesz az oktató elérhetővé, amit a hallgató letölt és abból tanul. És e-learning az is, ha nem az iskolai tananyag van átültetve a digitális térbe, hanem például egy vállalat ily módon tanítja be legújabb dolgozóját (ezt onboardingnak nevezzük). Érdemes is ezzel foglalkozni, hiszen a betanítás hiánya fluktuációt idézhet elő.

A (digitális) térben és időben megegyező tanítási folyamatot szinkron képzésnek, az időben eltérő, tehát nem valós idejű tanítási formát pedig aszinkron képzésnek nevezzük. Utóbbi kategóriába tartozik az az eset, amikor a diák nem tudja azonnal feltenni a kérdéseit.

E-learning fogalmak

Az e-learning kapcsán rengeteg egyéb, kiegészítő fogalom merülhet fel, ezeket szedtük most össze.

LMS

Az LMS, vagyis a Learning Management System magyarul annyit jelent, hogy “tanulás-menedzselő rendszer”, hivatalosabban fogalmazva: tanulásirányítási rendszer. Ezek a szoftverek gyakorlatilag egymagukban képesek a tananyag elkészítésére, feldolgozására, és a vizsgáztatásra is, sőt a tanulási csoportok leképezésére, a tanulási folyamat menedzselésére. Digitális iskolai intézményről beszélünk, melyben kurzusokon keresztül alakítunk ki osztályokat.

LMS például a Kréta, de ajánljuk figyelmedbe a Moodle LMS rendszert, vagy annak “nagytestvérét”, a nagyvállalatokra, multikra szabott TOTARA LEARN rendszert!

LCMS

A Learning Content Management System tartalomkezelő rendszereket foglal magában. Tartalmaz szerzői modult, elsősorban a tartalmak tárolása és rendszerezése a feladata, afféle “digitális könyvtárként” kell elképzelni. A fő különbség az LMS-hez képet, hogy ezek a rendszerek már elsősorban az oktatót tekintik célközönségnek.

CMS

A Content Management System egy olyan tartalomkezelő rendszer, amely leginkább csak a különböző tartalmak feltöltésére, szerkesztésére ad jogosultságot. Inkább a dokumentumokat kezeli, semmint interaktív e-learning tananyagot dolgoz fel.

VLE

Virtual Learning Environment-nek, azaz virtuális tanulási környezetnek hívjuk azokat a funkciókat, amik biztosítják a résztvevő felek közötti kommunikációt, akár tanár-diák, akár tanár-tanár, akár diák-diák között. Lényegesen a fogalom nem különbözik az LMS-től, de a szervezés modulra kevésbé helyezi a hangsúlyt.

E-learning, azaz online oktatás otthonról

Hogyan épül fel egy e-learning tanfolyam?

Egy e-learning tanfolyam, vagy kurzus létrehozása során tulajdonképpen a tankönyvből tanulás – gyakorlás – számonkérés ciklus metamorfózisa megy végbe.

Az állandó interaktívvá válik, a tanuló pedig rengeteg további lehetőséget kap az ismeretei bővítésére, a gyakorlására. 

Fontos azonban, hogy a különböző e-learning tanfolyamok megfeleljenek a szabványosítás feltételeinek.

SCORM e-learning szabvány

Az e-learning tananyagokra egyre nagyobb a kereslet – ezért viszont érdemes őket univerzális, többször is felhasználható formában elkészíteni. A szabványosítás lényege az, hogy

  • a tartalom megosztása, újbóli felhasználása egyszerűbbé válik
  • értékeléskor egységes metódusok alkalmazhatóak
  • az aktuális tananyag környezet-függetlenné válik (nem hivatkozik előző vagy következő leckékre)
  • a tananyagok előállítási költsége ezáltal csökken.

E-learning képzések előnyei és hátrányai

Az e-learning leggyakrabban említett hátránya, hogy a személyes közeget felváltva, vagy felszámolja, vagy a digitális térbe tereli a kommunikációt, ezzel valamelyest nehezítve a kapcsolattartást a tanulók és az oktató között. Ezen felül alapértelmezettnek veszi az önálló tanulás képességét, mely hiányában a tanuló komoly nehézségekkel nézhet szembe. Számos eszköz áll már rendelkezésre ezek kiküszöbölésére, elég megnézni az úgynevezett MOOC-okat sikerességét ahol semmilyen lehetőség nincs a személyes kontaktusra, mégis rengetegen végzik el az ilyen kurzusokat.

Ettől függetlenül kulcsfontosságú az előbb említett hátrányok adott célközönséghez és oktatási témához/célhoz való viszonyítása, általában ennek a lépésnek a hiánya vezethet egy sikertelen e-learning stratégiához.

Amennyiben van rá lehetőség, mindenképpen érdemes blended learning-ben (kevert tanulásban) gondolkodni – ekkor a jelenléti oktatási formákat már tudjuk azokra a területekre fókuszálni, ahol a leghatékonyabbak – csapatépítés, kooperáció és egyéb szociális készségek fejlesztése, mentorálás, stb.

Rád szabva

Az online tanulásnak természetesen rengeteg előnye van: 

  • független a fizikai tértől: eszközökre ugyan szükség van, de hogy az eszközöket hol vesszük igénybe, az teljesen ránk van bízva, ott tanulhatunk (vagy taníthatunk), ahol számunkra a legkényelmesebb, vagy éppen a leginspirálóbb, kompromisszumok nélkül;
  • független az időtől: az aszinkron oktatási formáknál a tanulási folyamatot tudjuk akkorra időzíteni, amikor pl. a leghatékonyabbnak érezzük magunkat – ha koránkelők vagyunk, akkor reggelre, ha éjszakai baglyok vagyunk, akkor estére;
  • személyre szabja a tanulási folyamatot: lehetőséget ad arra, hogy az adott ismeretet olyan eszközzel sajátítsuk el, ami közel áll hozzánk – legyen az egy videó, egy írásos dokumentum, vagy egy játék, mintha svédasztalról válogatnánk;
  • idő- és költséghatékony: pl. csökken az utazással töltött idő, az útiköltség, sőt az oktatókra szánt költségek átcsoportosíthatók az előadásról a tanulókra szánt figyelemre, azaz ha pl. egyszer felvesszük videóra az ismeretterjesztő részeket, akkor nem kell az oktatónak azt csoportonként előadnia, tud a tanulókra és az ő egyéni kérdéseikre koncentrálni;
  • a magyarázatok, példák könnyebben és hatásosabban szemléltethetők, nagyobb eszköztár áll az oktatók rendelkezésére;
  • a tudásszomj, a tanulás igénye könnyebben kielégíthető (hivatkozások, további információk, interaktív ábrák),
  • a tanulásban szerepet kaphat a gamifikáció (jutalmazás, játszva tanulás),
  • ezáltal pedig inspirálhat és motiválhat is, fejlesztheti a szervezeti kultúrát.

A legnagyobb előnye társadalmi és globális szinten figyelhető meg – a világ minden tájáról elérhetővé válik a felhalmozott tudás.

Ennek hála ma már a legtöbben a jogosítványt is e-learning KRESZ tanfolyam után szerzik meg – hiszen nem kell előadásra járni, érthetőek a videók, és azonnali minta számonkérés is van egyes leckék végén.

Az online tanulás a jövő

A koronavírus alatt felgyorsult a digitális oktatásra való átállás. Az iskolapadokat felváltotta az otthoni tanulás, a vírus alatti egy évben pedig mind a tanárok, mind a diákok kötöttek kompromisszumokat egy jobb oktatási rendszer felépítéséhez.

Az e-learning viszont nem csak a hagyományos tantermi oktatást képes effektíven felváltani, hanem egyre nagyobb divat a céges előadásokat, továbbképzéseket is e-learning formájában megtartani. Ez fontos lehet a költségek szempontjából is egy vállalat számára: sokszor az utazás, szállásolás miatti plusz költségek megterhelőek lehetnek egy szervezetnek.

Érdekel az e-learning? Implementálnátok a céges kultúrába? Vedd fel velünk a kapcsolatot!

Ha tetszett a poszt, kövesd a Facebook oldalunkat, hogy azonnal értesülj az új Moodle verziók megjelenéséről és a funkcionális újdonságokról!

SKOLL

A SKOLL az egyik legnagyobb, kifejezetten online oktatással, e-learning rendszerekkel, digitális tananyagokkal foglalkozó hazai vállalkozás. Csapatunkat pedagógusok, forgatókönyvírók, grafikusok, videós stáb, programozók és tananyagfejlesztők egyaránt erősítik, 10 éves tapasztalattal teljesen lefedjük az e-learning komplex értékláncát.

SKOLL Learning Technologies Kft.

Sharing is sexy!
Hasonló posztokhoz kattints a címkék valamelyikére: