A Facebook Magyarország legnépszerűbb közösségimédia-oldala, amelyet magánszemélyek, cégek és nonprofit szervezetek egyaránt világszerte használnak a hasznos funkciói miatt. Ha nem szeretnénk lemaradni a vezető hírekről, szívesen teremtenénk kapcsolatot másokkal vagy osztanánk meg tartalmakat, érdemes regisztrálnunk a felületre. Cikkünk az E-gyorstalpaló sorozat 2. része, amelyben segítünk elsajátítani azokat az alapvető digitális kompetenciákat, amelyek a Facebook használatához szükségesek. Tarts velünk, mert lépésről lépésre bemutatjuk a platform legfontosabb beállításait.
Miért érdemes a Facebookot használni?
A közösségimédia-oldalak használata az életünk szerves részévé vált, nincs ez másképp a Facebookkal sem. Mark Zuckerberg 2004-ben alapította a közösségimédia-oldalt, amelyet ma már világszerte emberek milliárdjai használnak napi szinten arra, hogy kapcsolatba lépjenek a szeretteikkel, barátaikkal vagy más idegen emberekkel. A Facebook használata számtalan előnnyel szolgál, lássunk néhányat ezekből!
Népszerű itthon
A Facebook Magyarország legnépszerűbb közösségi oldala, amelyet a legfrissebb adatok szerint 6,75 millióan használnak itthon. Sikerét elsősorban annak köszönheti, hogy rendkívül felhasználóbarát, biztonságos, esztétikus megjelenésű és funkcionálisan jól működő felület, amelyen egy felhasználó egyszerre lehet tartalomgyártó és tartalomfogyasztó. Aki regisztrál, az az okoseszközéről kényelmesen, szinte bárhol és bármikor tud az ismerőseivel chatelni, híreket böngészni, képeket, videókat és más tartalmakat megosztani, vagy akár új és használt termékeket vásárolni a Facebook Marketplace-en.
Hasznos funkciók
A Facebook rengeteg hasznos felhasználói funkcióval rendelkezik, kezdve az olyan alapvetőktől, mint az ismerősnek jelölés, magán vagy csoportos chatelés indítása, audio- és videóhívás, képek és videók megosztása, közösségi események szervezése vagy csoportokba történő belépés. Kedvünk szerint posztolhatunk a hírfolyamba, megoszthatjuk a ,,történeteinket”, aktuális hangulatunkat, és még egy piactéren is vásárolhatunk magánszemélyektől vagy cégektől.
Mindemellett egyéb hasznos funkciók is vannak, például szervezhetünk közösségi eseményeket, felköszönthetjük az ismerőseinket, elkészíthetjük a saját avatárunkat, küldhetünk matricákat vagy vicces GIF-eket a beszélgető partnerünknek.
A Facebookot előszeretettel használják cégek is, elsősorban márka- és közösségépítésre, másrészt ahhoz, hogy tudjanak hirdetéseket feladni. A profilok között így kedvelt márkáinkra is rábukkanhatunk, bekövetve őket pedig értesülhetünk az aktuális hírekről, trendekről, különleges ajánlatokról.
Kedvenc tartalmainkat, amelyek megjelennek a főoldalon, elmenthetjük későbbre, legyen az egy kép, videó vagy szöveges poszt, így egyfajta emlék hírfolyamot építhetünk saját magunk részére. A Facebook összességében tökéletes színtere lehet annak, hogy szórakozzunk, informálódjunk, közösséget építsünk és kapcsolatot tartsunk másokkal.
Ingyenes
A Facebook használata teljesen ingyenes, bár az elmúlt években számos pletyka keringett arról, hogy a Meta a jövőben fizetőssé teszi, erről azonban szó sincs. Az oldal különféle forrásokból – például a cégek fizetett hirdetéseiből – tudja a tevékenységét monetizálni, így továbbra is fenntartja az ingyenes üzleti modellt.
Kapcsolatot tarthatunk barátainkkal
A kötelezettségekkel és feladatokkal teli mindennapokban a legtöbben nehezen találunk időt a családi és baráti kapcsolatok ápolására. A közösséghez tartozás érzése alapvető emberi szükségletünk, így érthető, hogy miért is jelent áldást, hogy napjainkban olyan oldalakat használatunk, mint amilyen a Facebook is.
Ezzel az oldallal a fizikai távolság többé nem jelent gondot, hiszen a vizuális térben bárhol és bármikor beszélgetést kezdeményezhetünk a kívánt személyekkel. Ahogy minden emberi kapcsolat, egy barátság is megfakulhat, ha nem tudunk elég időt szánni a másikra. Ha az elfoglaltságaink miatt sokáig nem tudjuk megoldani a face-to-face találkozót, lehetőségünk van akár nap mint nap online chatelni, megosztani az érzéseinket, gondolatainkat, ezáltal fenntarthatjuk a bensőséges baráti viszonyt.
Amellett, hogy kapcsolatot tarthatunk a barátainkkal, újakat is szerezhetünk a Facebook-csoportokban.
A Facebook használata kezdőknek lépésről lépésre
Ha az előnyök meggyőztek, és rászántad magad a Facebook-profil létrehozására, itt az ideje, hogy gyakorlatiasabb szemszögből is áttekintsük a platform fontos beállításait. Íme a Facebook használata kezdőknek, lépésről lépésre!
1. Regisztráció
Az első dolgunk, hogy regisztráljunk a felületre. Ehhez a következő lépéseket szükséges követni!
A Facebook-regisztráció lépései:
- Látogass el a Facebook nyitóoldalára!
- Engedélyezd a szükséges cookie-kat, vagy ha szeretnéd, módosíts a beállításokon.
- A zöld színnel jelölt, „Fiók létrehozása” gombra kattintva felugrik egy kis ablak, ahová be kell írni a nevünket, a mobilszámunkat vagy az e-mail-címünket. Ezeket az adatokat fogjuk használni minden egyes alkalommal a belépés során.
- Továbbá, meg kell adnunk a születési dátumunkat is; a nemre vonatkozó adatok opcionálisak.
- Ha mindezzel végeztél, kapsz egy e-mailt, amelyben megerősítheted a regisztrációs igényed.
- Aktiváld a fiókod, ezt követően pedig be is léphetsz a Facebook-felületére.
Természetesen lehetséges mobileszközről is regisztrálni, ehhez a legegyszerűbb az iOS és Android operációs rendszeren is elérhető applikációt letölteni.
A regisztrációt követően személyre szabhatjuk a felhasználói profilunkat:
- beállíthatunk egyedi profilképet, borítóképet,
- megadhatjuk a családi állapotunkat,
- a végzettségünket, az érdeklődési körünket,
- a korábbi és aktuális munkahelyi adatainkat,
- illetve az iskolákat is, ahol tanultunk/tanulunk.
Minden esetben van lehetőség arra, hogy az általunk megosztott információknál beállítsuk, ki láthatja azokat. Az adatok lehetnek teljesen privátak (így rajtunk kívül más nem látja). Ha ezt nem szeretnénk bizonyos adatoknál, van olyan lehetőség, hogy csak az ismerősök, vagy az ismerősök és azok ismerősei számára legyenek elérhetők.
Hagyhatunk mindent nyilvánosan is, vagy akár megadható, hogy csak bizonyos személy(ek) láthassák a kívánt tartalmakat, például a párkapcsolati állapotunkat, rokoni viszonyainkat, érdeklődési körünket vagy a megosztott fotóinkat.
2. Ismerősök hozzáadás
Az ismerősök hozzáadását megkönnyíti a bal felső sarokban lévő keresőmező. A legegyszerűbb módja, hogy megtaláljuk a kívánt személyt, hogy beírjuk a nevét, és a megjelenő profilokat átböngésszük. A Facebook magától is ajánl másokat, legtöbbször a lakóhelyünket figyelembe véve, így azok, akik közelebb laknak hozzánk, előrébb fognak kerülni a listában.
Ha megvan a keresett személy, küldenünk kell egy felkérést. Amennyiben a másik személy beállította, hogy csak az ismerősei ismerősei jelölhessék be, érdemes üzenetben jelezni a felkérési szándékunkat, vagy más ismerőst bejelölni először, aki révén megteremtődik a kapcsolati háló.
Másik mód (ami sokszor kényelmesebb is), hogy közvetlenül az ismerőseinken keresztül jelölünk be másokat.
Az adatvédelmi beállítások segítségével mi magunk is eldönthetjük, kiknek engedjük meg, hogy bekövessenek vagy bejelöljenek minket. Ha valamilyen okból nem szeretnénk, hogy egyesek láthassák a profilunkat, van mód tiltásra.
3. A Facebook-üzenőfal használata
A Facebook-üzenőfal, avagy a hírfolyam (angolul newsfeed) az a rész, ahol a felhasználók különféle tartalmakkal találkoznak, interaktálnak, amikor belépnek a Facebook felületére. Van egy nyilvános üzenőfal, illetve egy privát is.
A nyilvános newsfeedben organikus (nem fizetett) tartalmak és fizetett hirdetések (reklámok) egyaránt megjelennek. A nem fizetett tartalmak elsősorban az ismerősök által közzétett képeket, videókat, bejegyzéseket, állapotváltoztatásokat, továbbá a kedvelt és megosztott oldalak posztjait jelentik. Az algoritmus viszont gyakran ajánl nekünk személyre szabott tartalmakat is az aktivitásunk alapján. A Facebookon végzett tevékenységeinkkel információt közvetítünk az algoritmusnak. A visszajelzéseink lehetővé teszik, hogy személyre szabott hírfolyamot kapjunk, ahol szívesebben töltünk el több időt.
Reklámokkal természetes, hogy időnként találkozni fogunk, ugyanis, amikor beleegyezünk a regisztrációs feltételekbe, azt is elfogadjuk, hogy a hirdetésekkel elérhetnek minket, mint releváns érdeklődőket. Ha van olyasmi tartalom, amit nem szeretnénk látni a jövőben, elrejthetjük a hírfolyamból.
A hírfolyam legfelső részén látható négy darab ikon:
- a főoldal (Home),
- az ismerősök (Friends),
- a piactér (Marketplace) és a
- csoportok (Groups).
Ezek segítségével könnyen navigálhatunk a platformon. Eljuthatunk a hírfolyamhoz, bejelölhetünk profilokat (add friend) vagy eltávolíthatunk meglévő ismerősöket (remove), láthatjuk az esetleges felkéréseket (friend requests) és javaslatokat is.
A Facebook Piactéren magánszemélyektől és cégektől vásárolhatunk különféle termékeket, illetve mi magunk is feladhatunk hirdetést. A „Csoportok” menüpontban összegezve láthatjuk, milyen csoportokba léptünk be, azokba milyen új bejegyzések kerültek ki, és új ajánlásokat is kapunk.
Érdekesség, hogy a nyilvános főoldal tetején, középen láthatóak olykor ,,történetek” (storyk) is, melyeket az ismerőseink osztanak meg. Ezek csak 24 órán keresztül érhetőek el, de amikor találkozunk velük, reagálhatunk rájuk.
A nyilvános és privát üzenőfalon egyaránt van lehetőség képeket, videókat és szöveges tartalmakat megosztani a felhasználóknak, akár még hangulatjelekkel is színesebbé tehetjük a bejegyzéseinket.
4. A Facebook-csoportok használata
A főoldalon látható „Csoportok” menüpontba belépve változatos funkciók tárulnak elénk. A „Csoportok” feedben azoknak a csoportoknak a bejegyzéseit, kommentjeit látjuk, ahová mi magunk is beléptünk. Ellenben a nyilvános hírfolyammal, innen bizonyos idő után nem tűnnek el a bejegyzések, akár a kezdetekig vissza tudunk pörgetni.
Ha szeretnénk belépni egy csoportba, akkor azt több módon is megtehetjük. A bal oldali menüpontban felbukkanó keresőbe beírhatjuk, ami minket érdekel, például: ,,vegán receptek csoport”, ,,álláskeresés budapesten belül” vagy ,,kutyás csoport”, és biztosan akad jó néhány javaslat a Facebook részéről is.
A „Felfedezés” (Discover) menüpontban számtalan csoport listázódik, amelyek potenciálisan érdekelhetnek minket. Legtöbbször itt azokkal találkozunk, ahová az ismerőseink is beléptek.
A „Saját csoportok” (Your groups) menüponton belül az összes olyat áttekinthetjük, ahová beléptünk. Lehetőség van testreszabni az egyes groupokat, például lenémíthatunk értesítéseket, jelenthetjük a csoportot, vagy kiléphetünk belőle.
A bal oldali menüpontban látható fogaskerék ikonra kattintva további beállítások válnak elérhetővé számunkra a követéssel, tagsággal és személyre szabhatósággal kapcsolatosan.
5. A Facebook Marketplace használata
A Facebook Marketplace egy értékesítési felület, amelyen magánszemélyek és cégek egyaránt adhatnak-vehetnek különféle termékeket, amelyek nem ütköznek a Facebook kereskedelmi szabályzatába. Nem lehet értékesíteni többek között:
- alkoholt,
- dohánytermékeket,
- felnőtteknek szóló, erotikus termékeket,
- olyan eszközöket, amelyek megkönnyítik vagy ösztönzik a digitális tartalom jogosulatlan módon történő streamelését,
- vagy megzavarják az elektronikus eszközök működését (lásd elektronikai hamisítványok).
Továbbá tilos mindenféle szerencsejátékhoz kapcsolódó cikk hirdetése, vagy olyasmi, amely diszkriminációval függ össze, például ami csak bizonyos embercsoportoknak, nemeknek szól kiemelten. Kerüljük továbbá a hitelintézetekhez fűződő dokumentumok, szolgáltatások hirdetését, és álláskeresést se próbáljunk meg ily módon feladni.
A hirdetés feladásának folyamata egyébként rendkívül gyors és egyszerű.
6. A Messenger használata
A Messenger üzenetek küldésére, fényképek, videók, matricák, GIF-ek, hanganyagok és fájlok felhasználók közötti cseréjére szolgál. Használható a böngészőből, letölthető applikációból macOS, Windows, iOS és Android operációs rendszeren is.
A mobilapplikációba belépve láthatjuk listázva a megkezdett chateket, az oldal tetején a történeteket, az elérhető ismerősöket. Nyithatunk új üzenetet is a „Chat” menüpont jobb felső sarkában látható ikonra kattintva.
A bal fenti ikonra kattintva további menüpontok nyílnak meg, köztük a Marketplace, az üzenet felkérések és az archivált üzenetek. Ezen belül található egy fogaskerék ikon, amely a profilunkra vezet, és itt speciális beállításokat is végezhetünk. Kiválaszthatjuk például, hogy sötét vagy világos témát szeretnénk-e, válthatunk másik Facebook-profilra, módosíthatjuk a státuszunkat (aktívról nem láthatóra), és a biztonsági / magánbeállítások is ily módon variálhatók.
Fontos megemlíteni, hogy a Messenger akár Facebook-fiók nélkül is használható.
Gyakori kérdések és válaszok
Mikor szükséges a Facebook visszaállítási kód használata?
Ahhoz, hogy a profilunkat biztonságossá tegyük, szükséges kétfaktoros hitelesítést beállítani. Enélkül nem kapunk értesítést, ha idegen készülékről történik belépés a fiókunkba.
A kétfaktoros hitelesítés során megadjuk a telefonszámunkat, ahová egy biztonsági kód fog érkezni. Kapunk továbbá 10 darab kódot is, amelyeket akkor használhatunk, ha a mobileszköz nem áll rendelkezésre.
Lehetséges a Facebook használata magyarul is?
Igen, a Facebookot magyarul is használhatjuk. A profilképünkre kattintva, a „Beállítások” meüponton (Setting & Privacy) belül a „Nyelvnél” (Language) van lehetőség megadni a magyart.
Mikor szükséges a Facebook hashtag használata?
A Facebookon népszerű a hashtag (#) használata, jellemzően a bejegyzésekben találkozhatunk vele. A hastaggel bármilyen kifejezés megjelölhető annak érdekében, hogy a felhasználók a jövőben könnyebben megtalálják azt.
Kiknek szükséges a Facebook hirdetéskezelő használata?
A Facebookon nemcsak magánszemélyek, hanem cégek is jelen vannak, amelyek speciális céges profillal rendelkeznek. A Facebook hirdetéskezelő használata a cégek körében népszerű, és szükséges ahhoz, hogy fizetett Meta-hirdetést tudjanak indítani. A Hirdetéskezelőben történik a kampányok létrehozása és kezelése.
Digitális készségfejlesztő tananyagot keresel a szervezetednek?
Hasznosnak találtad a cikkünket? A digitális készségek fejlesztése az élet minden területén hasznos lehet. Ha szeretnéd e-learning-tananyagokkal segíteni szervezeted digitális készségének fejlődését, akkor jelentkezz díjmentes e-learning-anyagunkra! A jelentkezés teljesen kockázatmentes, hiszen semmilyen kötelezettséggel nem jár. A tananyag önálló tanulással, a saját időbeosztásod szerint, bárhonnan elvégezhető. A kurzusok teljesítése körülbelül 4 órát vesz igénybe. A határidőig sikeres vizsgát tevők hivatalos felnőttképzési tanúsítványt kapnak!