Az elmúlt években a digitális eszközök és a mobiltechnológiák könnyen beilleszkedtek, belesimultak és beintegrálódtak nem csak a hétköznapjainkba, hanem az egész életünkbe — ez alól pedig a pedagógia sem kivétel.
Az új, modern tanulási forma — az m-learning — az informatikai forradalommal együtt érkezett meg, és az utóbbi évek tapasztalata alapján kijelenthetjük, hogy fokozatosan kiegészíti, illetve egyre inkább átveszi a nyomtatott anyagokon alapuló tanulás helyét.
Ebben a cikkben megismerjük, hogy pontosan mi is az m-learning fogalma, mik az előnyei és milyen változásokat hoz magával.
M-learning fogalma, jelentése
Az M-learning a Mobile-learning rövidített formája, ami magyarra fordítva nem jelent mást, mint hogy mobil-oktatás. A mobil ebben az esetben a vezeték nélküli technológiát, mobileszközök használatát jelenti. Az M-learning lényege hogy a hétköznapi felhasználás mellett a különböző mobilis, modern, hordozható digitális eszközök a tanulást is támogatják alkalmazkodva a rohanó világhoz, amikor bár a „távolságok csökkennek”, az emberek átlagosan mégis több időt töltenek utazással. Az így keletkező kihasználatlan időt segítenek hatékonyan, tanulással kitölteni.
A mobileszközök típusai:
- Mobiltelefonok, okostelefonok
- E-könyv olvasók
- MP3 és hordozható médialejátszó készülékek
- Tabletek
- Laptopok
Az UNESCO felmérése szerint 5,9 milliárd ember rendelkezik mobiltelefonnal, a fejlődő országok lakosságának pedig közel 48%-a használ mobiltelefont.
A mobil eszközök segítette tanulás legnagyobb előnye a könnyű hozzáférhetőségben rejlik, az információkhoz és a tananyagokhoz bárki hozzáfér helytől és időtől függetlenül, a világ bármely pontjáról, bármikor. Emellett a tanuló önálló, teljes szabadságot kap annak a meghatározásában, hogy mikor és milyen körülmények között végzi a tanulást.
A munka világában ez olyan formában jelenik meg, hogy az alkalmazottak a munkahelyen vagy akár azon kívül is bármikor hozzáférhetnek a különböző tréningekhez, továbbképzési anyagokhoz.
Az M-learning főbb jellemzői:
- leginkább a tömörebb, rövidebb, könnyen érthető elméleti tananyagok feldolgozására és kurzusok lebonyolítására alkalmas;
- a tananyagok gyorsan, az adott célnak megfelelő, praktikus információkat szolgáltatnak;
- olyan feladatokat lehet hatékonyan elvégezni, amelyek a gyakorlatban könnyebben kipróbálhatók és ellenőrizhetők;
- a tanulók interaktív szerepet kapnak;
- a tanulók egyfajta játékként, szórakozásként élhetik meg a tanulás folyamatát;
- összekapcsolja a formális és informális tanulást ;
- támogatja a tanulók életen át tartó tanulási szokásának kiépítését.
M-learning az oktatásban
Az M-learning megteremti a “kellő időben” (just-in-time) történő tanulás lehetőségét, mivel a tanuló azonnal hozzáfér az információhoz
— akkor alkalmazza a tudást, amikor csak akarja, ezzel ösztönözve a tanulás magas szintjét. Az M-learning tehát egy feltörekvő tanulási és egyben tanítási stílus, ami a tudás és a tanulás vágyát, szükségét helyezi előtérbe.
A mobil tanulás fontosabb tulajdonságai:
- Hordozhatóság: a mobileszközök kis méretük és tömegük miatt könnyen használhatóak, így magával vonzzák azt, hogy a tudást bárhova magunkkal tudjuk vinni, bármikor hozzá tudjunk férni.
- Társadalmi interaktivitás: más tanulókkal és felekkel gyors információ- és adatcsere történik, az együttműködés formája nem kötött, történhet nagy távolságokról vagy szemtől-szemben is.
- Kontextus érzékenység: a mobileszközök támogatják az egyedi válaszadást az adott valós vagy szimulált helyzetben, figyelembe véve az adott helyszínt, környezetet vagy időt.
- Kapcsolat: a mobil eszköz segítségével megosztott hálózatok hozhatók létre, amelyek révén adatgyűjtés vagy a közös hálózat használata lehetséges.
- Támogatja az egyéniséget: az egyes tanulók igényeihez lehet igazítani és testreszabni a tanulási tevékenységeket.
A számtalan pozitív hozadéka mellett az m-learning-nek több megoldatlan problémát is kezelnie kell idővel:
- a kis képernyő által megjelenített tartalom torzulhat, ami miatt az oktatás sekély minőségűvé válhat;
- elszigeteli a tanulói vagy munka közösségeket, gyengülnek a személyes kapcsolatok, a tanár és a diák közötti szemtől szembeni kommunikáció;
- a képernyőn megjelenő szövegek által közvetített információt eltérő kognitív minőségben dolgozzuk fel, mint a papírra nyomtatott információt;
- a mobiltelefon használatról kialakult, már meglévő attitűdjeink — mint például, hogy jellemzően szórakozásra, játékra, közösségi média fogyasztásra használjuk —, nehezebbé teszi annak az attitűd- és gondolati szokásnak a kialakítását, hogy tanulásra és önfejlesztésre is alkalmas a különböző mobilkészülékek használata;
- az utazás közben történő tanulás kevésbé koncentrált a különböző zavaró ingerek tömege miatt.
Az okostelefonos tanulás az e-learning része!
Az m-learning meghatározása során magát a tanulási formát az e-learning egy kis részeként érdemes bekategorizálni, amely lényegében összekapcsolta az elektronikus- és a mobiltechnológiát egymással. Az e-learninggel szemben azonban a mobiltanulás kevésbé strukturált, kevésbé formális, valamint az új ismeretek gyakorlati alkalmazása is rövidebb idő alatt megvalósul.
Az okostelefonos tanulás alkalmazása a munka világában
- adminisztrációs feladatok megkönnyítése;
- kollaboratív munka, ötletelés támogatása;
- internetes kutatómunka, versenytárs- és piacelemzés;
- a haladás átlátása, fenntartása;
- egyéni folyamatok megosztása, dokumentálása későbbi, valamint csapatszintű felhasználásra;
- reflexiók meghatározása, vélemény megosztás tere, változatok összehasonlítása;
- nyelvtanulás.
Ahogy azt már az e-learning-ről is írtuk, az m-learning-nek sem az iskolai követelmények teljesítésére, hanem a való élet kihívásaira kell felkészítenie. Emellett az is nagyon fontos, hogy már gyerekkorban elkezdjék használni a tanulók, vagyis megtanulják kihasználni a telefon praktikusságát is a szórakoztató értéke mellett.
Amennyiben pedig felnőttként szeretnénk felismerni és kihasználni az okoseszközeinkben rejlő potenciált, érdemes megnézni a Skoll e-learning rendszerét, amely úgy lett felépítve, hogy a modern oktatás minden eszközét segítségül hívja, ezzel megkönnyítve a továbbfejlődés és a holtig tartó tanulás képességét, szokását.
Ha érdekelnek más cikkeink is, látogass el blogunkhoz, ha pedig kérdésed van, vedd fel velünk a kapcsolatot!
Ha tetszett a poszt, kövesd a Facebook oldalunkat, hogy azonnal értesülj a képzések, e-learning és oktatás világával kapcsolatos hasonló cikkeinkről!