Oktatás

M-learning: az okostelefonos tanulás előnyei

Posted

okostelefonos tanulás előnyei
Sharing is sexy!

Az elmúlt években a digitális eszközök és a mobiltechnológiák könnyen beilleszkedtek, belesimultak és beintegrálódtak nem csak a hétköznapjainkba, hanem az egész életünkbe — ez alól pedig a pedagógia sem kivétel. 

Az új, modern tanulási forma — az m-learning — az informatikai forradalommal együtt érkezett meg, és az utóbbi évek tapasztalata alapján kijelenthetjük, hogy fokozatosan kiegészíti, illetve egyre inkább átveszi a nyomtatott anyagokon alapuló tanulás helyét. 

Ebben a cikkben megismerjük, hogy pontosan mi is az m-learning fogalma, mik az előnyei és milyen változásokat hoz magával. 

M-learning fogalma, jelentése

M learning

Az M-learning a Mobile-learning rövidített formája, ami magyarra fordítva nem jelent mást, mint hogy mobil-oktatás. A mobil ebben az esetben a vezeték nélküli technológiát, mobileszközök használatát jelenti. Az M-learning lényege hogy a hétköznapi felhasználás mellett a különböző mobilis, modern, hordozható digitális eszközök a tanulást is támogatják alkalmazkodva a rohanó világhoz, amikor bár a „távolságok csökkennek”, az emberek átlagosan mégis több időt töltenek utazással. Az így keletkező kihasználatlan időt segítenek hatékonyan, tanulással kitölteni.

A mobileszközök típusai:

  • Mobiltelefonok, okostelefonok
  • E-könyv olvasók
  • MP3 és hordozható médialejátszó készülékek
  • Tabletek
  • Laptopok

Az UNESCO felmérése szerint 5,9 milliárd ember rendelkezik mobiltelefonnal, a fejlődő országok lakosságának pedig közel 48%-a használ mobiltelefont.

A mobil eszközök segítette tanulás legnagyobb előnye a könnyű hozzáférhetőségben rejlik, az információkhoz és a tananyagokhoz bárki hozzáfér helytől és időtől függetlenül, a világ bármely pontjáról, bármikor.  Emellett a tanuló önálló, teljes szabadságot kap annak a meghatározásában, hogy mikor és milyen körülmények között végzi a tanulást.

A munka világában ez olyan formában jelenik meg, hogy az alkalmazottak a munkahelyen vagy akár azon kívül is bármikor hozzáférhetnek a különböző tréningekhez, továbbképzési anyagokhoz. 

Az M-learning főbb jellemzői:

  • leginkább a tömörebb, rövidebb, könnyen érthető elméleti tananyagok feldolgozására és kurzusok lebonyolítására alkalmas;
  • a tananyagok gyorsan, az adott célnak megfelelő, praktikus információkat szolgáltatnak;
  • olyan feladatokat lehet hatékonyan elvégezni, amelyek a gyakorlatban könnyebben kipróbálhatók és ellenőrizhetők;
  • a tanulók interaktív szerepet kapnak;
  • a tanulók egyfajta játékként, szórakozásként élhetik meg a tanulás folyamatát;
  • összekapcsolja a formális és informális tanulást ;
  • támogatja a tanulók életen át tartó tanulási szokásának kiépítését.

M-learning az oktatásban

m-learning az oktatásban

Az M-learning megteremti a “kellő időben” (just-in-time) történő tanulás lehetőségét, mivel a tanuló azonnal hozzáfér az információhoz

— akkor alkalmazza a tudást, amikor csak akarja, ezzel ösztönözve a tanulás magas szintjét. Az M-learning tehát egy feltörekvő tanulási és egyben tanítási stílus, ami a tudás és a tanulás vágyát, szükségét helyezi előtérbe.

A mobil tanulás fontosabb tulajdonságai:

  • Hordozhatóság: a mobileszközök kis méretük és tömegük miatt könnyen használhatóak, így magával vonzzák azt, hogy a tudást bárhova magunkkal tudjuk vinni, bármikor hozzá tudjunk férni.
  • Társadalmi interaktivitás: más tanulókkal és felekkel gyors információ- és adatcsere történik, az együttműködés formája nem kötött, történhet nagy távolságokról vagy szemtől-szemben is.
  • Kontextus érzékenység: a mobileszközök támogatják az egyedi válaszadást az adott valós vagy szimulált helyzetben, figyelembe véve az adott helyszínt, környezetet vagy időt.
  • Kapcsolat: a mobil eszköz segítségével megosztott hálózatok hozhatók létre, amelyek révén adatgyűjtés vagy a közös hálózat használata lehetséges.
  • Támogatja az egyéniséget: az egyes tanulók igényeihez lehet igazítani és testreszabni a tanulási tevékenységeket.

A számtalan pozitív hozadéka mellett az m-learning-nek több megoldatlan problémát is kezelnie kell idővel:

  • a kis képernyő által megjelenített tartalom torzulhat, ami miatt az oktatás sekély minőségűvé válhat;
  • elszigeteli a tanulói vagy munka közösségeket, gyengülnek a személyes kapcsolatok, a tanár és a diák közötti szemtől szembeni kommunikáció;
  • a képernyőn megjelenő szövegek által közvetített információt eltérő kognitív minőségben dolgozzuk fel, mint a papírra nyomtatott információt;
  • a mobiltelefon használatról kialakult, már meglévő attitűdjeink — mint például, hogy jellemzően szórakozásra, játékra, közösségi média fogyasztásra használjuk —, nehezebbé teszi annak az attitűd- és gondolati szokásnak a kialakítását, hogy tanulásra és önfejlesztésre is alkalmas a különböző mobilkészülékek használata;
  • az utazás közben történő tanulás kevésbé koncentrált a különböző zavaró ingerek tömege miatt.

Az okostelefonos tanulás az e-learning része!

m-learning jelentése

Az m-learning meghatározása során magát a tanulási formát az e-learning egy kis részeként érdemes bekategorizálni, amely lényegében összekapcsolta az elektronikus- és a mobiltechnológiát egymással. Az e-learninggel szemben azonban a mobiltanulás kevésbé strukturált, kevésbé formális, valamint az új ismeretek gyakorlati alkalmazása is rövidebb idő alatt megvalósul.

Az okostelefonos tanulás alkalmazása a munka világában

  • adminisztrációs feladatok megkönnyítése;
  • kollaboratív munka, ötletelés támogatása;
  • internetes kutatómunka, versenytárs- és piacelemzés;
  • a haladás átlátása, fenntartása;
  • egyéni folyamatok megosztása, dokumentálása későbbi, valamint csapatszintű felhasználásra;
  • reflexiók meghatározása, vélemény megosztás tere, változatok összehasonlítása;
  • nyelvtanulás.

Ahogy azt már az e-learning-ről is írtuk, az m-learning-nek sem az iskolai követelmények teljesítésére, hanem a való élet kihívásaira kell felkészítenie. Emellett az is nagyon fontos, hogy már gyerekkorban elkezdjék használni a tanulók, vagyis megtanulják kihasználni a telefon praktikusságát is a szórakoztató értéke mellett. 

Amennyiben pedig felnőttként szeretnénk felismerni és kihasználni az okoseszközeinkben rejlő potenciált, érdemes megnézni a Skoll e-learning rendszerét, amely úgy lett felépítve, hogy a modern oktatás minden eszközét segítségül hívja, ezzel megkönnyítve a továbbfejlődés és a holtig tartó tanulás képességét, szokását.

 

Ha érdekelnek más cikkeink is, látogass el blogunkhoz, ha pedig kérdésed van, vedd fel velünk a kapcsolatot!

Ha tetszett a poszt, kövesd a Facebook oldalunkat, hogy azonnal értesülj a képzések, e-learning és oktatás világával kapcsolatos hasonló cikkeinkről!

    Tetszett a cikk? Szeretnél a témában ingyenesen tovább tanulni?

    Akkor iratkozz fel, és küldünk egy e-mailt, ha díjmentes, online kurzust indítunk!

    0% spam, 100% online oktatás.

    A feliratkozással elfogadod az adatkezelési tájékoztatót.

    SKOLL

    A SKOLL az egyik legnagyobb, kifejezetten online oktatással, e-learning rendszerekkel, digitális tananyagokkal foglalkozó hazai vállalkozás. Csapatunkat pedagógusok, forgatókönyvírók, grafikusok, videós stáb, programozók és tananyagfejlesztők egyaránt erősítik. Több mint 10 éves tapasztalattal teljesen lefedjük az e-learning komplex értékláncát.

    SKOLL Learning Technologies Kft.

    Sharing is sexy!