Az értékelés a pedagógiában kiemelt jelentőséggel bír. Ily módon lehetséges megvizsgálni, hogy a tanulók tudása mennyire van összhangban a tervezett célokkal és követelményekkel. Ebben pedig a pedagógia mérés módszertana és területe ad fogódzkodót a pedagógusoknak ahhoz, hogy szabályszerűen ellenőrizzék, értékeljék és mérjék a tanulók haladását és fejlődését.
A különböző teszt-és feladatírás éppen ezért szigorú metodikai szabályokat kell hogy kövessen. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogy mik is azok a nyitott végű feladatok, milyen jellemzőik vannak, illetve példákkal is segítjük a leendő feladatírókat.
Feladatírás a pedagógiában
Alapvetően a tanterv határozza meg a tanulótól elvárható tudás és tananyag követelményeit. Jellemzően úgy alakítják ki őket, hogy összekapcsolja a célokat a tanulási eredménnyel és támogassa a cél és az eredmény megfelelését.
Éppen emiatt a feladatírónak szükséges tudnia, hogy az adott feladat alkalmas-e a tananyagtartalom megfelelő műveleti szintű gyakoroltatására, fejlesztésére, mérésére.
A tanuló 3 szinten képes felhasználni és alkalmazni modellként a szükséges tananyagot egy feladatmegoldás során:
- felismerés
- értelmezés
- alkalmazás egy probléma megoldásában.
A Benjamin Bloom által kidolgozott taxonómia meghatározta a lehetséges feladat szinteket a kognitív követelmények és az értelmi fejlődés szintjeire leképezve.
- Ismeret szintű gondolkodási szint: tananyag felismerése, felidézése, emlékezés
Pl: Válaszd ki a metafora definícióját! - Megértés szintű gondolkodási szint: tananyag értelmezése, saját szavakkal történő leírása, interpretálása
Pl: Az alábbi példák közül melyik metafora? - Alkalmazás szintű gondolkodási szint: tananyag felhasználása egy problémamegoldásban
Pl: Írj egy metaforát az alábbi kifejezések felhasználásával!
Magasabb rendű műveletek:
- Analízis szintű gondolkodási szint: tananyag használata elemzéshez, a lényeges elemek, struktúrák feltárásához, motívumok értelmezéséhez
Pl: Miben különbözik a metafora a hasonlattól? - Szintézis szintű gondolkodási szint: tananyag használata egyéni és eredeti produktumok létrehozásához
Pl: Párosítsd össze a két oldal kifejezéseit, hogy egy metaforát kapj! - Értékelés szintű gondolkodási szint: tananyag használata vélemény és ítéletalkotáshoz a saját értékrend alapján
Pl: Az alábbi példák közül melyik a metafora és melyik a hasonlat? Miért?
A fentieknek megfelelően a feladatok írása során mérlegelni kell, hogy mely követelményt tudja hatékonyan mérni egy-egy feladattípus, illetve melyet nem. A továbbiakban bemutatjuk a követelmények feladatokká alakításának a kérdés és a válasz típus alapján történő módszerét: a zárt és nyíltvégű feladatok közötti különbségeket.
Zárt vs. nyitott végű feladatok
A zártvégű feladatokat hívhatnánk feleletválasztó feladatoknak is, ebben az esetben ugyanis a megoldás — egyben vagy akár több részletben — szerepel a már megadott választási lehetőségek között, amit a tanulónak fel kell ismernie és helyesen ki kell választania. Ilyenkor tehát a válaszadás elemei adottak, illetve egy e-learning rendszerben a kiértékelés lehet automatikus.
Típusai:
- Választás: megoldás helyessége, eldöntendő kérdés, egy jó válasz, több jó válasz, egy az egyhez vagy többszörös illesztés
- Sorképzés: mennyiségi, egyéb logikai
- Összehasonlítás: relációválasztás
Ezzel szemben a nyílt vagy nyitott végű feladatoknál — amiket hívhatnánk akár feleletalkotó feladatoknak is — nem szerepel a helyes megoldás, hanem a tanulónak kell azt vagy röviden, vagy hosszabb — szöveges vagy egyéb — formában megadnia, kifejtenie. Ilyenkor tehát a válaszadás csakis önállóan alkotott elemekkel történik.
Nézzük meg pontosan milyen nyitott végű feladatok vannak és hogyan lehet ezeket csoportosítani.
Nyitott végű feladatok csoportosítása
A nyíltvégű feladattípusokat a válasz kódja és a válasz hossza szempontjából lehet csoportosítani.
A válaszkód lehet:
- Verbális: szó, mondat vagy szöveges válasz
- Numerikus: szám, számok felsorolása vagy számítások
- Vizuális: rajz, ábrázolás, szerkesztés
- Formális: jel kiegészítés, egyenletek, bizonyítások
A válasz hosszúsága alapján — már kiegészítve a fenti válaszkódokkal:
- Rövid válasz — célja: ismeret
- Egy szó (tulajdonnév vagy egyéb szó) kiegészítés
- Egy szám kiegészítés
- Rajz kiegészítés
- Jel, szimbólum kiegészítés
- Hosszú válasz — célja: ismeret, megértés, alkalmazás
- Egy mondat vagy verbális felsorolás
- Számok felsorolása
- Ábrázolás
- Összefüggések, egyenletek
- Összefüggő válasz — célja: megértés, alkalmazás
- Több összefüggő mondat, esszé
- Számítások
- Szabálykövető ábrázolás, szerkesztés
- Folyamatok, bizonyítások
Mint az látható, mind a zárt, mind pedig a nyitott végű feladatok esetében sokféle feladattípus fordulhat elő, emiatt változatos mérőeszköznek tekinthetők. Míg a zárt végű feladatok főleg az ismeret és a megértés műveleti szintjének fejlesztését segíti, addig a nyílt végű feladatok a megértés, alkalmazás és a magasabb rendű műveleti szintben fejlesztenek.
Példák nyitott végű feladatokra
- Kitől származik az alábbi vers idézet?
- Add meg a hiányzó mássalhangzókat!
- Mikor volt a nándorfehérvári csata?
- Egészítsd ki a következő mondatot!
A sebesség a(z) ………………… és a(z) ………………… hányadosa. - Írd le a fotoszintézis fogalmát!
- Sorold fel a sejt részeit!
- Rajzold le a szinuszgörbét!
- Oldd meg a következő egyenletet és ellenőrizd is!
- Jellemezd az ókori görög társadalmat!
A nyitott végű feladatok alkalmazása
Amennyiben feladatíróként részletesebb tudásra, gyakorlásra vagy tapasztalatra van szükséged, érdemes megnézned a SKOLL által nyújtott e-learning képzésmenedzsment rendszert, amelyben:
- A kurzusok szervezése
- A tananyagok lejátszása
- A riportok megtekintése
- És a vizsgák lebonyolítása mind egyetlen platform részeként valósíthatók meg.
Tananyagaink készítése során kiemelt figyelmet szentelünk az önellenőrzés, gyakorlás és vizsgázás különböző módszertanaira, hogy valódi tudást szerezzenek a tanulók képzéseik során.
Ha érdekelnek más cikkeink is, látogass el blogunkhoz, ha pedig kérdésed van, vedd fel velünk a kapcsolatot!
Ha tetszett a poszt, kövesd a Facebook oldalunkat, hogy azonnal értesülj a képzések, e-learning és oktatás világával kapcsolatos hasonló cikkeinkről!