Tananyag

Szoftverszimuláció

Szoftverszimuláció

Most vezettetek be egy új rendszert, amit üzleti szempontból fontos lenne használni, de a kollégák küzdenek a kezelésével? Kritikus adatokat tartalmaz, amelyekkel tilos játszadozni? Nincs egy teszt felület, amin lehetne gyakorolni? Mutatjuk a megoldást!

Az e-learning egyik leghatékonyabb felhasználási módja, amikor valamilyen digitális felület, szoftver használatát szeretnénk bemutatni, vagy készségszintre emelni. Lehetőség van a tanuló szempontjából passzív képernyővideók, illetve interaktív szimulációk elkészítésére is, attól függően, hogy magyarázó, vagy gyakoroltató céllal vetjük bele magunkat a munkába.

A szoftverek használatának oktatása tipikusan olyan terület, amely hatékonytalan jelenléti képzés formájában, és amelynél kritikus fontosságú, hogy az információk ne csak szöveges formában legyenek elérhetők, hanem azonnal videós formában bemutatva. Ezen felül a készségszintű felhasználáshoz teret kell adni a gyakorlásra a tanulónak – mivel mindenki más sebességgel tud haladni, ezért a géptermi oktatások hatékonytalanok és frusztrálók tudnak lenni. Ha megteremted a lehetőségét, hogy mindenki a saját ritmusában tanulja meg a szoftver használatát, sokkal jobb eredményeket tudsz elérni.

Gyakran kihívást jelent az adott szoftver elfogadtatása, esetleg megszerettetése a felhasználókkal, ebből kifolyólag szoktuk javasolni az e-learning tananyagot a puszta szakmai bemutatáson túlemelve marketing célokra is felhasználni. Törj ki a step-by-step jellegű ismertetők korlátai közül és foglalkozz azzal is, hogy elmagyarázod miért fontos a felhasználóknak a szoftver használata. Különösképpen akkor, ha az ő munkájukat egyszerűsíti, de ez nem egyértelmű elsőre.

Frusztrált

A felületről készített felvételekre úgy tekintünk, mint egy “üres” vászonra – fontosnak tartjuk a módszertani szempontok beemelésével telefesteni ezt a vásznat. Azon túl, hogy a tanuló követi az adott szoftver működéséről készült videót, közben narrátor közli a lépéseket és a kísérő magyarázatokat, fontos megjegyzések jelennek meg, kiemeljük az adott képernyőkép azon részét, vagy ráközelítünk arra a részére a felületnek, amiről éppen szó esik.

Sok esetben érdemes a tanulónak átadni az irányítást egy-egy szimuláció beépítésén keresztül – a komolyabb IKT tudást igénylő felületek használatának gyakorlására, vagy mondjuk egy összetett felület bebarangolására javasoljuk szimulálni a kezelőfelületet. Módszertani szempontból ez működhet az egyszerű gyakorlási céltól kezdve, amikor kézen fogva vezetjük a tanulót, egészen a szigorú vizsgáztatási célig, amikor pontozzuk a tanulói aktivitást és ponthatárral teljesítési feltétellé alakítjuk a szimulációt.

Az ideális tananyag kitör a szoftverszimulációs keretekből, tartalmaz ugyanúgy szöveget, képi elemeket, ellenőrző kérdéseket és játékos elemeket is, mint egy klasszikus interaktív/szöveges tananyag.

Miért válaszd az e-learning-et a tantermi képzések helyett?

  1. Mert bárhonnan, bármikor, bárhányszor használható.
  2. Mert a tanulási folyamat bármely ponton megszakítható, és újrakezdhető.
  3. Mert mindenki más ütemben tanul – nem kell senkinek a többi tanulóhoz igazodnia, nincs lemaradás, nincs rákényszerítve senki, hogy olyan funkciókat gyakoroljon, amelyeket már ismer.
  4. Mert mérhető és riportálható a tanulás eredményessége.
  5. Mert költséghatékony.