Keretrendszer

A digitális tanterem alapvető funkciói

Digitális tanterem

Most barátkozol az e-learninggel? Kíváncsi vagy rá, hogy milyen alapvető funkciókkal érdemes tervezned, ha a digitális oktatás felé veszed az irányt? Ha igen, akkor ez a bejegyzés neked szól!

Egy képzés online formában való kialakítása azért praktikus, mert kényelmes és időhatékony formában biztosít lehetőséget mind a tanulóknak elsajátítani a képzés ismereteit, mind az oktatóknak kezelni képzéseiket. Ahhoz azonban, hogy ez magas hatékonysággal tudjon megvalósulni, fontos az alábbi 4 szempontnak külön figyelmet szentelni.

Mi ez a 4 szempont?

  1. Tartalomkezelés: az oktatási anyagok megosztására számos lehetőséget adnak az e-learning rendszerek, a legfontosabb irodai szoftverek által előállított fájlokat nem csak tárolni, hanem feldolgozni is képesek. Egy jól működő képzés az ismereteket több formában is elérhetővé teszi, hogy a sokszínű célközönség minél nagyobb részének tanulási szokásait támogathassa. Ebből kifolyólag érdemes változatos formában elérhetővé tenni az oktatási anyagokat – “statikus”, lapozható (pdf, Word stb.), interaktív (e-learning tananyagok által biztosított), vagy videós formában, ami a koncentráció fejlesztése, fenntartása szempontjából is előnyös.
  2. Kommunikációs csatornák: bár kézzel fogható módon nem, a virtuális térben ettől függetlenül ugyanúgy egy közösség alakul ki, amelyet összeköt az adott képzés. Fontos tehát megteremteni a lehetőségét annak, hogy a képzés szereplői kontaktust tudjanak egymással teremteni. Az e-learning rendszerek erre többféle lehetőséget is biztosítanak – pl. üzenetküldés, fórum, csevegés.
  3. Digitális tanulási eszközök: a tanulásnak pusztán egy részét teszi ki, amikor a tanuló valamilyen oktatási anyagot tanulmányoz, ezen felül különböző feladatokat is meg kellhet oldania, pl. egy elemzést írnia. Az ilyen jellegű tevékenységeket is támogatják az e-learning rendszerek, akár olyan módon is, hogy nem a tanár értékeli a beadandó dolgozatot, hanem a tanulók egymás anyagát osztályozzák (ezt nevezzük peer-review-nak).
  4. Tudásmérés: önellenőrzés, gyakorlás, vagy vizsgáztatás céljából létrehozott tesztek kezelését és automatikus kiértékelését tudja teljes körűen átvállalni egy jó e-learning rendszer – szofisztikált konfigurációs beállításokkal van lehetőségünk nagyobb kérdésbankból véletlenszerűen generált tesztsorok létrehozására, a tesztkitöltés idejének, vagy a próbálkozási lehetőségek számának korlátozására, illetve akár komplex pontozási szisztémák kialakítására. Így biztosítható a hiteles vizsgaszituáció megteremtése és a lehető legtöbb manuális feladat kiszervezése.