A motiváció rendkívül fontos ahhoz, hogy a gyermekek — sőt, a felnőttek is — fejlődni tudjanak.
Sokan az egyszerű büntetés-jutalmazás alapú motivációs eszközöket preferálják, jellemzően teljesen tudattalanul — pedig léteznek más, hasonlóan jól és hatékonyan működő módszerek is.
Mit érdemes tudni a motivációs eszközök óvodában történő alkalmazásáról, miben mások ezek, mint a felnőtteké, és hogyan használhatjuk őket tudatosan, a tanuló előnyére?
Íme, ezek a legjobb motivációs eszközök az oktatásban, pedagógiában!
Motiváció
A motiváció nem más, mint egy belső késztetés , amely az egyént arra ösztönzi, hogy egy adott cél elérése vagy egy adott szükséglet kielégítése érdekében cselekedjen. Olyan erőnek tekinthető, amely mozgósítja erőforrásainkat, irányítja viselkedésünket, és segít legyőzni az akadályokat és kihívásokat — akár az oktatás, tanulás vagy fejlődés terén.
A motiváció különböző forrásokból származhat, például belső vágyainkból, külső ösztönzőkből vagy társadalmi elvárásokból. Ezeket pedig befolyásolhatják személyes meggyőződéseink, attitűdjeink és múltbeli tapasztalataink is.
A motiváció erőssége és forrása személyenként eltérő lehet, és idővel változhat. Egyes személyek erősen motiváltak lehetnek egy adott cél elérése érdekében, míg másoknak hiányozhat vagy sokkal gyengébben van jelen bizonyos a motivációjuk, vagy nehezen tudják fenntartani azt.
Általánosságban elmondható, hogy a motiváció a siker elérésének és a bennünk rejlő lehetőségek teljes kiaknázásának döntő tényezőjének tekinthető. Ha megértjük, mi hajt bennünket, és kihasználjuk ezt a motivációt, olyan célokat tűzhetünk ki és olyan intézkedéseket hozhatunk, amelyek összhangban vannak értékeinkkel és törekvéseinkkel, ami teljesebb élethez vezet.
A motiváció tehát az oktatás egyik legfontosabb tényezője!
A gyerekek motiválása

A gyermekek — érthető módon — még teljesen máshogy tanulnak, mint a felnőttek, hiszen számukra a világ még egy nagy felfedezésre váró terület, ami telis-tele van rejtélyekkel, érdekességekkel és játékokkal.
Ezenkívül fontos különbség a felnőttek oktatásához és motivációjához képest az is, hogy míg a nagyobbak között nincs éles különbség az életkort tekintve, a gyermekek között muszáj szétválasztani a különböző korcsoportokat, hiszen ekkor még hatalmas különbség mutatkozik a kisebbek és a még kisebbek között az érdeklődési körök, tanulási vágy és motiválhatóság terén is
Fontos az is, hogy míg a felnőtteknek az is elég lehet, ha valamit elméletben megértenek, a gyermekeknek a gyakorlati alkalmazás jelenti a biztos tanulást.
„Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; engedd, hogy csináljam és megértem!” —Konfuciusz
A legfontosabb azonban az a tény, hogy az oktatást sokan az iskolától számolják, pedig a gyermekek már az óvodában megkezdik a tartós és gyors fejlődést!
Motivációs eszközök az óvodában
A gyermekek esetében az első és legfontosabb motivációs eszköz egy olyan dolog, amire általában nem is motivációs eszközként tekintünk — valójában nem is az, inkább a motiváció előfutáraként lehet elképzelni.
Ez nem más, mint a szeretet és bizalom.
„Semmire se tudok megtanítani olyan gyereket, aki nem szeret engem.” —Eötvös József
Csak az a gyermek motiválható, aki figyel, tisztel és felnéz ránk, ezáltal utánoz, megnyílik és befogadja az információt.
Kizárólag ez után beszélhetünk eszközökről, amelyek között a legerősebb kétségtelenül a játék.
Ez a motiváció gyermekek esetében rendkívül egyszerűen működik, hiszen a játékon keresztül ismerhetik meg a világot, ezen keresztül tanulhatnak ésígy fejlődhetnek.
Az óvodáskorú gyermekek koncentrálóképessége még viszonylag rövid, ezért parányi, izgalmas és minél több érzékszervre ható ingergazdag feladatokkal tudjuk őket a leginkább lekötni, ezáltal motiválni a feladatok elvégzésére.
Az érzékszerveknek az egészség és a fejlődés szempontjából is rendkívül fontos feladata van, hiszen az auditív feladatok a hallásukat, a vizuális feladatok a látásukat fejleszti — ráadásul minden egyes érzékszerv mélyebb és mélyebb tanulást és berögződést eredményez.
Amennyiben tehát játékos, gyors, rövid és több érzékszervet stimuláló tananyagot dolgozunk ki, a kisgyermekek garantáltan fejlődni fognak.
Motiváció felnőtteknek: motivációs eszközök a tanításban, pedagógiában, e-learningben

Bár azt gondolnánk, hogy a játék csupán a gyermekek motivációs eszköze, ez azonban egyáltalán nem igaz.
A legjobb oktatók úgy alakítják ki az oktatóanyagaikat, hogy azok inkább tűnjenek játéknak, mint munkának — erre egy külön szakkifejezés is létrejött az utóbbi években: gamifikáció (angolul gamification).
Jutalom és büntetés, pontozás, verseny, ranglista, érmék és trófeák — ezek mind-mind egy jól működő, szórakoztató pedagógiai rendszer pillérei.
Ezenkívül nagyon fontos, hogy:
- az anyag egy jól kidolgozott keretrendszer sémájára épüljön
- teljesíthető kihívást jelentsen a tanulóknak függetlenül attól, hogy milyen szinten tartanak
- a tanulókat az oktatóval felhasználóbarát felületen kösse össze
- legyen élvezetes és hasznos is (pl.: gamifikáció)
- a gyakorlat domináljon az elmélettel szemben
Ezek a feltételek természetesen a fizikailag zajló oktatásban ugyanolyan fontosak, mint az e-learningben, habár a kontextus lehet más, de az oktatás és a pedagógia alapelvei régóta változatlanok.
Mi a SKOLL-nál kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a tanulás szeretete már gyerekkorban kialakuljon, hiszen később ebből születik meg az élethosszig tartó tanulás igénye és motivációja. Ezért támogatjuk a megfelelő motivációs eszközök kiválasztását és használatát már az óvodákban is.
