Ha az önfejlesztésre, illetve a különböző kompetenciáink kifejlesztésére gondolunk, számtalan terület juthat eszünkbe, amire érdemes figyelmet fordítani.
Nem csoda, hogy az egyik leggyakrabban feltett kérdés a sikeres személyiség kifejlődéséhez kapcsolódik — mitől lesz valaki sikeresebb, mint mások? Nos, a válasz nem egyszerű, de egy bizonyos: elengedhetetlen a megfelelő szintű kognitív kompetencia kialakulása!
Ez a cikk abban segít, hogy pontosan megértsük, miről is van szó, ha a kognitív alapkompetenciáról beszélünk, és milyen készségek is kellenek hozzá.
A kognitív jelentése
A melléknévként használt kognitív szó jelentése nem más, mint megismerő, megismerésen, gondolkodáson alapuló — a latin “cognoscere, cognitum” szavakból eredeztethető.
Szorosan kapcsolódik hozzá a kogníció kifejezés, ami pedig egy olyan gondolkodási folyamat, ami az észlelést, érvelést és emlékezést foglalja magában. A kogníció lényegében az ember képessége a környezetében való tájékozódásra, alkalmazkodásra.
A külső világból számtalan információ zúdul elénk minden egyes másodpercben, amelyek aztán versengenek a figyelmünkért, éppen ezért az információfeldolgozás rendkívül fontos és teljes mértékben önállósult létfunkcióvá vált az idő előrehaladtával. Gyakorlati megvalósulása pedig a kognitív kompetencia által lehetséges.
A kognitív kompetencia valójában nem más, mint az ember azon képessége, hogy megismerje az új dolgokat, helyzeteket, felismerje az elé kerülő problémákat, elemezze azokat, majd a megfelelő megoldásra jutva különféle terveket készítsen, azok következményeit megpróbálja megjósolni, illetve mindezen információk fényében valamilyen döntésre jusson.
Kognitív készségek, alapkompetenciák kifejlesztése
A kompetencia latin eredetű szó, jelentése alkalmasság, ügyesség.
Ha egy kompetenciáról beszélünk, akkor egy olyan motívum- és tudásrendszerről vagy képesség- és ismeretrendszerről van szó, amely valamilyen funkciót szolgál. Ennek megfelelően a kognitív kompetencia a megismerés és információfeldolgozás szolgálatában álló képességek és ismeretek rendszere.
Minden kompetenciát egy összetett, több részből álló, úgynevezett komponensrendszer alkot. Részei a komplex és egyszerű képességek, készségek, rutinok és ismeretek. Ezek mind különállóak, de hatnak egymásra.
A személyiségnek ismert egy úgynevezett alaprendszere, amelynek része a kognitív kompetencia — a személyes és szociális kompetencia mellett.
Az ember létezésének ugyanis ezek a kompetenciák igen fontos részei, a három kompetencia közül pedig a kognitív az, amely az információfeldolgozást, az információk vételét, kódolását, elemzését, termelését, használatát, közlését és tárolását valósítja meg. Részben ennek a kompetenciának köszönhetően valósulhat meg a személyiség megfelelő működése — a viselkedésünk, változásunk és fejlődésünk, ami az információkezelésnek köszönhető.
A kognitív kompetenciáról még azt kell tudni, hogy a kognitív tudásrendszer egységével alakul ki, szerveződés szerint öröklött, de tanult kognitív motívumrendszerei vannak.
Az emberi értelem fejlődési szintjei ezek alapján:
- Öröklött kognitív komponensrendszer: az információk kezelése a genetika szintjén kerül meghatározásra.
- Tapasztalati kognitív komponensrendszer: a tettek és a cselekvés szintje, ahol a tanult kognitív motívumok, rutinok, szokások, készségek, képességek és ismeretek működnek
- Értelmező kognitív komponensrendszer: a dolgok viselkedési, működési feltételeinek, okainak, eredményeinek, következményeinek feltárása, megismerése, a szabályszerűségek, törvényszerűségek szabályokba, törvényekbe — úgynevezett mintázatokba — foglalása, ezek alkalmazása
A kognitív kompetencia komponensrendszerét kognitív ismeretek, összetett és egyszerűbb kognitív készségek, rutinok, készségek, alkotják.
A kognitív kompetencia alapképességei:
- Gondolkodási képesség: meglévő tudásból módosult, illetve új tudást hoz létre
- Konvertáló, rendszerező, logikai, kominatív
- Tudásszerző képesség: információ felvétellel, illetve információ feltárással hoz létre új tudást
- Ismeretszerző, problémamegoldó, alkotó
- Kommunikációs képesség: információk közlése és vétele szimbólumok által
- Ábraolvasási, ábrázolási, beszéd, beszédértési, olvasási, fogalmazási
- Tanulási képesség: olyan pszichikus aktivitás, amelynek eredményeként a pszichikumban tartós változás következik be; valamennyi kognitív képesség átfogó rendszere
- Pszichikus adaptációs, rendszerképző, optimalizáló, hierarchiaképző
Az alapkomponensek optimális elsajátítása és az alapkompetenciák kifejlesztése bizonyos feltételekhez kötött, amelyek a következők:
- Állandósult tartósság
- Optimális működés, használhatóság
- Az alaprendszer hierarchiájának kiépülése
- Elegendő mennyiségű és változatosságú, konkrét tartalmú tapasztalatok, ismeretek
Mivel az alapkompetenciák megléte a személyiség működésének feltétele, ezért az alapkomponenseknek állandósulniuk kell, vagyis folyamatos gyakorlást és ismétlést, a tudás rendszeres használatát igénylik.
Valamennyi alapkomponens optimális működésének meg lehet állapítani az optimális működéséhez szükséges kritériumokat. Ez azt jelenti, hogy minden adott készségnek van egy olyan szintje, amit ha elérünk, a leghatékonyabban használjuk azt.
A legtöbb kognitív készség ilyen szintű kifejlesztése több évet is igénybe vehet.
A személyiség négy egymásra épülő, hierarchikus szintje ismert:
- Genetikus
- Tapasztalati
- Értelmező
- Önértelmező személyiségszintek
Emiatt fontos, hogy az alapkomponenseknek is vannak külön tapasztalati, értelmező és önértelmező szintjei, amik szintén egymásra épülnek. A serdülőkor előtt például leginkább a tapasztalati szint, az általános képzés végéig az értelmező szint és részben az önértelmező szint épül ki.
Nincs két egyforma ember, éppen ezért az alapkompetenciák kifejlesztéséhez — ahogy a legtöbb tudás megszerzéséhez is — egyénileg, mindenkinek más-más mennyiségű időre, valamint konkrét tartalmú, változatosságú tapasztalatra van szüksége.
Amennyiben érdekel, hogy miként lehet kihozni a tanulásból a maximumot, ismerd meg a SKOLL e-learning rendszerét, amit úgy alakítottunk ki, hogy a legoptimálisabb feltételek mellett a legnagyobb fejlődést tegye lehetővé — mindezt több különböző szakterületen is!