Mik azok a SMART célok, hogyan működik a célkitűzés modellje? Mindenkinek kell, hogy legyenek céljai – a magánéletben, a munkában, a sportban vagy a tanulásban. Vannak célok, amiket nehéz elérni, más célok egyenesen lehetetlennek tűnnek, de lehet úgy is csinálni a célkitűzést, hogy az tényleg segítsen az előrejutásban.
Mik azok a SMART célok?
A SMART célok abban segítenek, hogy
a célkitűzés ne egy megfoghatatlan vágy legyen, hanem egy specifikus leírás, amelynek mentén meg lehet alkotni a stratégiát az elérés érdekében.
A SMART egy mozaikszó, ami öt angol szó kezdőbetűjéből áll, ötvözve azokat:
- Specific (specifikus)
- Measurable (mérhető)
- Achievable (elérhető)
- Relevant (releváns)
- Time-boxed (időhöz kötött)
Ha erre az öt aspektusra van válaszunk, akkor tudunk jó célt alkotni. Az, hogy “szeretnék gazdag lenni”, vagy “szeretnék megtanulni angolul” nem minősül célnak a SMART modellben, hiszen nem tartalmazza azt, hogy ezt hogyan lehet elérni.
S – Specifikus (specific)
Ahhoz, hogy a cél specifikus/konkrét legyen, ki kell jelölni azt, hogy:
- Kit érint az adott cél? (Téged, egy csapatot, egy alkalmazottat stb.)
- Miről van szó, milyen területre vonatkozik a cél?
- Mit szeretnénk elérni, és mit teszünk ennek érdekében?
M – Mérhető (measurable)
Nagyon fontos, hogy a cél mérhető legyen, így kaphatunk információt arról, hogy hol tartunk, sikerült-e már elérni. Ide olyan kérdések tartoznak, mint:
- Mik a mérőszámok?
- Mennyivel (akár százalékosan) szeretnénk növelni/csökkenteni?
A – Elérhető (achievable)
Fontos, hogy ne az elérhetetlent hajszoljuk, és erről már az elején meggyőződjünk, hiszen ez adja majd a motiváció alapját. A “lottón nyerni” például nem egy reálisan elérhető cél – hacsak nem vásároljuk meg az összes kombinációnak megfelelő szelvényszámot. Kapcsolódó kérdések:
- Van erőforrásunk a célok elérésére (szaktudás, megfelelő számú kolléga stb.)?
- Ésszerű az adott cél?
- El lehet érni belátható és tervezhető idő alatt?
R – Releváns (relevant)
A célkitűzés akkor lesz jó, ha releváns. Ez olyan kérdésekkel ellenőrizhető, mint:
- Biztosan segíti az üzletet, ha a cél megvalósul?
- Van-e hozzáadott értéke a célnak?
T – Időhöz kötött (time-boxed)
A határidők betartása és betartatása nagyon fontos, és váratlanul nehéz feladat. Az előttünk álló munka mennyiségét rendre alábecsüljük. Próbáljunk meg a tervezéskor egy tágabb, tartható időintervallumot kijelölni. Induljunk ki Murphy törvényéből: ami közbejöhet, közbe is fog!
- Mikorra akarjuk elérni a célt?
- Egy napon/héten hány órát foglalkozunk a feladatokkal?
- Mi az, ami közbejöhet és csúszást okozhat? Kalkuláljuk bele!

A célkitűzés menete lépésről lépésre (gyakorlati minta)
Gyakori, hogy egy vállalat új belső szoftvert vezet be a dolgozói számára. Szintén gyakori, hogy ezek a fejlesztések rendre zsákutcába futnak, mert a munkavállalók nem tesztelték, ők nem lettek tájékoztatva a célokról, hogy miért készül a szoftver, és nem voltak megkérdezve arról, hogy milyen funkciókat látnának benne szívesen. Az alábbiakban egy vállalati e-learning keretrendszer bevezetését hozzuk fel gyakorlati példának a SMART modell szerint.
A kiinduló víziónk, hogy szeretnénk, ha a vállalat több profitot termelne és több hozzáadott értéket nyújtana ügyfelei számára, aminek egyik fontos sarokköveként a kollégák hatékony továbbképzését definiáljuk. Ekkor jutunk ahhoz a célhoz, hogy
“Alkalmazzunk egy új e-learning keretrendszert!”
Hogyan tudjuk kibontani a SMART modell szempontjai szerint?
- “Alkalmazzunk egy új e-learning keretrendszert, hogy a dolgozóink között jobb legyen a tudásáramlás.” – Így már specifikus a cél, hiszen van miértje.
- “Alkalmazzunk egy új e-learning keretrendszert, hogy a dolgozóink közötti tudásáramlás 30%-kal hatékonyabb legyen, a betanítási idő harmadával csökkenjen” – Így válik a cél mérhetővé is.
- “Alkalmazzunk egy új e-learning keretrendszert külső szakértő bevonásával, hogy a dolgozóink közötti tudásáramlás 30%-kal hatékonyabb legyen, a betanulási idő harmadával csökkenjen” – Mivel a cég nem tudja, hogyan kell ilyen keretrendszert létrehozni, ezért a cél külső szakértő bevonásával lesz elérhető.
- “Alkalmazzunk egy új e-learning keretrendszert külső szakértő bevonásával, hogy a dolgozóink közötti tudásáramlás 30%-kal hatékonyabb legyen, a betanulási idő harmadával csökkenjen, a jó onboarding miatt pedig 15%-kal csökkenjen a fluktuáció” – A cél még relevánsabb lesz, ha azzal a vállalati fluktuáció is csökkenni tud. Ez a változtatás tehát a cég egészére kihat, így releváns.
- “Alkalmazzunk egy új e-learning keretrendszert a következő fél éven belül külső szakértő bevonásával, hogy a dolgozóink közötti tudásáramlás 30%-kal hatékonyabb legyen, a betanulási idő harmadával csökkenjen, a jó onboarding miatt pedig 15%-kal csökkenjen a fluktuáció” – Ezzel pedig időhöz kötötté válik a projekt: fél év áll rendelkezésre.
A SMART modell lényege
A SMART modell lényege, hogy világos és pontos célokat tudjunk kitűzni, relatíve rövid idő alatt, amire aztán stratégiát lehet építeni. A SMART célok fontos alappillérei a következő projekteknek!
A SKOLL-nál kifejezetten fontosnak tartjuk a jól feltérképezett célokat, hogy valóban sikeres projektekbe kezdhessünk bele. Szívesen támogatjuk már a célmeghatározást is, pl. a SMART modell alkalmazásával. Ha érdekelnek más cikkeink is, látogass el blogunkhoz, ha pedig kérdésed van, vedd fel velünk a kapcsolatot!
Ha tetszett a poszt, kövesd a Facebook oldalunkat, hogy azonnal értesülj a képzések, e-learning és oktatás világával kapcsolatos hasonló cikkeinkről!
