A Storyline módszer története 1960-ig nyúlik vissza, a helyszín pedig Skócia, a Jordanhill Főiskola. A Storyline (magyarul kerettörténet) kidolgozói Steve Bell, Salle Harkness és Fred Rendell voltak. Ők az 1600-as évekből inspirálódtak: Rousseau, Ermitage és Steiner (Waldorf) műveiből. Az érzékszervek bevonása a tanulási folyamatba, a holisztikus nevelés, az önkifejezés, valamint az együttműködés az alapjai a Storyline módszernek.
Hogyan lehet alkalmazni a lineáris, vezetett történetmesélést az oktatásban? Mik egy kerettörténet legfontosabb elemei? Lássuk a legfontosabbakat!
A Storyline jelentése
A Storyline angolszász szó, amely két részre bontható: az egyik a “story”, azaz a történet, a másik pedig a “line”, ami egyenest, lineárist jelent, de ebben az esetben az események láncolatát takarja.
A kifejezés jelentése tehát egy olyan kerettörténet, amelynél az események láncát az oktatók alkotják meg, ők adják a tanulás keretét.
A történetet pedig maguk a diákok alkotják, ezzel is involválva magukat a tanulási folyamatba.
A Storyline módszer
A Storyline módszer lényege, hogy integrált módon történik a tudásátadás. A diákok bár autonómiát élveznek a tanulási folyamatban, sokszor párosan, vagy csoportban is együtt kell működniük, hogy megtalálják a “hiányzó kirakóst”.
A problémamegoldó képesség és a kommunikációs készségek fejlesztése gyakorlatilag állandó,
amikor Storyline módszerrel tanulnak a diákok, így a soft skillek folyamatosan fejlődnek.
A Storyline módszer a gyakorlatban úgy néz ki, hogy
- Az oktató megalkotja a vezérfonalat, amelyhez vezetett kulcskérdéseket társít, hogy a diákokat a helyes úton tartsa.
- A vezérszálhoz egy kreatív, a diákok által is alakítható történet elejét alkotja meg a tanár.
- A modulok/epizódok/tanórák között kapcsolatot kell létrehozni, a modulokat pedig célszerű valamilyen rejtéllyel, vagy kérdéssel lezárni, hogy megteremtse a diákokban a várakozás érzetét. Ezáltal sokkal jobban involváltak lesznek a tanulók.
- A problémák létrehozása és megoldása: a kerettörténet a tanár és a diákok interakciójával jön létre, de nem csak a történetet, hanem magukat a problémákat is van, hogy a diákok saját maguk alkotják. Például egy feladat során zsákutcába érnek a megoldással. Ilyenkor a problémát is a diákok hozták létre – és a megoldás is rájuk vár.
A módszer célja, hogy a fentiek mentén egy motiváló tanulási környezet jöjjön létre. A folyamat nagyon sokszor merít a gamifikáció eszköztárából.
Storyline módszer az oktatásban
A hagyományos, intézményi keretek között történő tantermi oktatásban sajnos még mindig elég ritka a Storyline módszer alkalmazása, míg az önálló tanulást támogató e-learning során azért nehéz egy kerettörténetet alkotni, mert a diákok általában nem együtt vannak jelen a tanulás folyamatában, így őket nehezebb együttműködésre bírni.
Hatalmas előnye a Storyline módszernek, hogy akár több tantárgyat is fel tud dolgozni egy adott témakör.
Csak egy gyors példa: bizonyos feladatok megoldásához egyszerre lehet szükség a tanulók fizika tudására, történelem ismereteire és saját fizikumukra is, tehát akár tesi- vagy technikaórának is beillik egy-egy ilyen alkalom.
A kerettörténet legfontosabb elemei egy tanuló közösség számára

Akár iskolai oktatás során, akár céges, szervezeti tréningek esetén is lehet – sőt! javasolt – használni a Storyline módszert.
Egy cég betanítási folyamata például végigvezetheti egy történeten az új kollégát, de egy új szoftver betanulása is megoldható a kerettörténet-módszerrel.
A leglényegesebb elemek a:
- játékszabályok ismertetése, a tanulói környezet kialakítása, célkitűzés;
- bevezető feladat;
- csoportkohézió erősítése, szerepek kiosztása;
- információgyűjtés, rendszerezés és feldolgozás: tudásmenedzsment;
- tudásmegosztás;
- kiértékelés és
- jutalmazás.
Tananyagok készítése Storyline szemlélettel
Mi a Skoll-nál hiszünk az online oktatásban, és szeretjük a kihívásokat! Jó hírünk is van: a Storyline módszer ma már egyre jobban integrálható a digitális oktatásba, ebben nyújtunk segítséget. Workshopokat, e-learning tananyagfejlesztő oktatásokat tartunk, amelyhez különböző szoftvereket használunk.
Nem véletlen az sem, hogy az egyik programot Articulate Storyline-nak hívják. A Storyline e-learning tananyagfejlesztő program alapszintű használata egyszerű, segítségével minimális gyakorlás után szinte bárki össze tudja rakni saját e-learning tananyagát.
Ismerkedj meg Storyline képzésünkkel!
Maradj képben a legfrissebb oktatási trendekkel, ha pedig kérdésed van, vedd fel velünk a kapcsolatot!
Ha tetszett a poszt, kövesd a Facebook oldalunkat, hogy azonnal értesülj a képzések, e-learning és oktatás világával kapcsolatos hasonló cikkeinkről!
