Oktatás

A Storyline módszer (kerettörténet) jelentése

Posted

Storyline módszer
Sharing is sexy!

A Storyline módszer története 1960-ig nyúlik vissza, a helyszín pedig Skócia, a Jordanhill Főiskola. A Storyline (magyarul kerettörténet) kidolgozói Steve Bell, Salle Harkness és Fred Rendell voltak. Ők az 1600-as évekből inspirálódtak: Rousseau, Ermitage és Steiner (Waldorf) műveiből. Az érzékszervek bevonása a tanulási folyamatba, a holisztikus nevelés, az önkifejezés, valamint az együttműködés az alapjai a Storyline módszernek. 

Hogyan lehet alkalmazni a lineáris, vezetett történetmesélést az oktatásban? Mik egy kerettörténet legfontosabb elemei? Lássuk a legfontosabbakat!

A Storyline jelentése

A Storyline angolszász szó, amely két részre bontható: az egyik a “story”, azaz a történet, a másik pedig a “line”, ami egyenest, lineárist jelent, de ebben az esetben az események láncolatát takarja. 

A kifejezés jelentése tehát egy olyan kerettörténet, amelynél az események láncát az oktatók alkotják meg, ők adják a tanulás keretét.

A történetet pedig maguk a diákok alkotják, ezzel is involválva magukat a tanulási folyamatba. 

A Storyline módszer

A Storyline módszer lényege, hogy integrált módon történik a tudásátadás. A diákok bár autonómiát élveznek a tanulási folyamatban, sokszor párosan, vagy csoportban is együtt kell működniük, hogy megtalálják a “hiányzó kirakóst”. 

A problémamegoldó képesség és a kommunikációs készségek fejlesztése gyakorlatilag állandó,

amikor Storyline módszerrel tanulnak a diákok, így a soft skillek folyamatosan fejlődnek. 

A Storyline módszer a gyakorlatban úgy néz ki, hogy

  • Az oktató megalkotja a vezérfonalat, amelyhez vezetett kulcskérdéseket társít, hogy a diákokat a helyes úton tartsa.
  • A vezérszálhoz egy kreatív, a diákok által is alakítható történet elejét alkotja meg a tanár.
  • A modulok/epizódok/tanórák között kapcsolatot kell létrehozni, a modulokat pedig célszerű valamilyen rejtéllyel, vagy kérdéssel lezárni, hogy megteremtse a diákokban a várakozás érzetét. Ezáltal sokkal jobban involváltak lesznek a tanulók. 
  • A problémák létrehozása és megoldása: a kerettörténet a tanár és a diákok interakciójával jön létre, de nem csak a történetet, hanem magukat a problémákat is van, hogy a diákok saját maguk alkotják. Például egy feladat során zsákutcába érnek a megoldással. Ilyenkor a problémát is a diákok hozták létre – és a megoldás is rájuk vár. 

A módszer célja, hogy a fentiek mentén egy motiváló tanulási környezet jöjjön létre. A folyamat nagyon sokszor merít a gamifikáció eszköztárából.

Storyline módszer az oktatásban

A hagyományos, intézményi keretek között történő tantermi oktatásban sajnos még mindig elég ritka a Storyline módszer alkalmazása, míg az önálló tanulást támogató e-learning során azért nehéz egy kerettörténetet alkotni, mert a diákok általában nem együtt vannak jelen a tanulás folyamatában, így őket nehezebb együttműködésre bírni. 

Hatalmas előnye a Storyline módszernek, hogy akár több tantárgyat is fel tud dolgozni egy adott témakör.

Csak egy gyors példa: bizonyos feladatok megoldásához egyszerre lehet szükség a tanulók fizika tudására, történelem ismereteire és saját fizikumukra is, tehát akár tesi- vagy technikaórának is beillik egy-egy ilyen alkalom. 

A kerettörténet legfontosabb elemei egy tanuló közösség számára

Storyline módszer jelentése

Akár iskolai oktatás során, akár céges, szervezeti tréningek esetén is lehet – sőt! javasolt – használni a Storyline módszert. 

Egy cég betanítási folyamata például végigvezetheti egy történeten az új kollégát, de egy új szoftver betanulása is megoldható a kerettörténet-módszerrel. 

A leglényegesebb elemek a:

  • játékszabályok ismertetése, a tanulói környezet kialakítása, célkitűzés;
  • bevezető feladat;
  • csoportkohézió erősítése, szerepek kiosztása;
  • információgyűjtés, rendszerezés és feldolgozás: tudásmenedzsment;
  • tudásmegosztás;
  • kiértékelés és
  • jutalmazás.

Tananyagok készítése Storyline szemlélettel

Mi a Skoll-nál hiszünk az online oktatásban, és szeretjük a kihívásokat! Jó hírünk is van: a Storyline módszer ma már egyre jobban integrálható a digitális oktatásba, ebben nyújtunk segítséget. Workshopokat, e-learning tananyagfejlesztő oktatásokat tartunk, amelyhez különböző szoftvereket használunk. 

Nem véletlen az sem, hogy az egyik programot Articulate Storyline-nak hívják. A Storyline e-learning tananyagfejlesztő program alapszintű használata egyszerű, segítségével minimális gyakorlás után szinte bárki össze tudja rakni saját e-learning tananyagát.

Ismerkedj meg Storyline képzésünkkel!

 

Maradj képben a legfrissebb oktatási trendekkel, ha pedig kérdésed van, vedd fel velünk a kapcsolatot!

Ha tetszett a poszt, kövesd a Facebook oldalunkat, hogy azonnal értesülj a képzések, e-learning és oktatás világával kapcsolatos hasonló cikkeinkről!

    Tetszett a cikk? Szeretnél a témában ingyenesen tovább tanulni?

    Akkor iratkozz fel, és küldünk egy e-mailt, ha díjmentes, online kurzust indítunk!

    0% spam, 100% online oktatás.

    A feliratkozással elfogadod az adatkezelési tájékoztatót.

    SKOLL

    A SKOLL az egyik legnagyobb, kifejezetten online oktatással, e-learning rendszerekkel, digitális tananyagokkal foglalkozó hazai vállalkozás. Csapatunkat pedagógusok, forgatókönyvírók, grafikusok, videós stáb, programozók és tananyagfejlesztők egyaránt erősítik. Több mint 10 éves tapasztalattal teljesen lefedjük az e-learning komplex értékláncát.

    SKOLL Learning Technologies Kft.

    Sharing is sexy!