Hogyan változtatta meg a technológia az oktatást, és mi várhat még ránk?

Posted

Hogyan változtatta meg a technológia az oktatást?
Sharing is sexy!

Milyen változást hozott a technológia az oktatásban?

A technológia megjelenésével a kizárólag táblán és tankönyvekkel történő tanulás ideje elmúlt: az online megoldások egyre inkább beépülnek a jelenléti oktatásba is. Már szinte minden oktatási környezetben alapvető a digitális források használata, és egyre több intézményben találhatók okostáblák is.

A digitális technológiák az erőteljesebb audiovizuális stimulációval jobban bevonják a tanárt és a diákot is a tanulási folyamatba, ezzel javítva az oktatás élményét és a teljesítményt.

A diákok már nem passzív befogadói a tudásnak, hanem aktív részeseivé válnak, legyen szó teljesen online oktatóanyagról vagy interaktív tábláról a közoktatásban. Együttműködnek és részt vesznek a tanulásban, ami dinamikussá és interaktívvá teszi a folyamatot, ezáltal nagyobb bevonódást és motivációt eredményez. A digitális tanulási források és a technológiai eszközök egyszerűbben hozzáférhetők a diákok számára a mindennapokban, mint a papíralapú források. Ezenkívül könnyebben akadálymentesíthetők, így szélesebb körben felhasználhatók, valamint hosszabb ideig elérhetők, így mindenki a saját tempójában haladhat.

A technológia az idők során jelentősen megváltoztatta az oktatás arculatát. De milyen konkrét változásokat hozott az oktatásban, és mit jelent ez a jövőre nézve?

Virtuális valóság

Virtuális valóság az oktatásban

A múltban a kifinomult modellező és szimulációs eszközök kizárólag a technológiai vállalatok számára voltak elérhetőek. Ma már ezek széles körben hozzáférhetők, ami új lehetőségeket nyit a különböző iparágak számára, beleértve az oktatást is. Ez a hozzáférhetőség forradalmasította az oktatási tartalmak formáját és módszereit.

A modellező és szimulációs eszközök lehetővé teszik, hogy a diákok dinamikusan lépjenek kapcsolatba a tananyagokkal, amelyek széles körű vizuális megközelítést és megvalósítást kínálnak, ezzel javítva a tanulási élményt. A tanárok olyan tanulási környezeteket hozhatnak létre, amelyek tükrözik a valós helyzeteket és eseményeket.

Az egyik szimulációs technológia, amely forradalmasíthatja a jövő oktatását, az a kiterjesztett valóság (AR, az angol Augmented Reality kifejezésből). A kiterjesztett valóság a valós környezetbe integrál virtuális elemeket, amelyekkel a diákok interakcióba léphetnek, így javítva a tanulási élményt. Kimutatható, hogy ez megkönnyíti az új ismeretek befogadását és megjegyzését is.

Online eszközök és tananyagok

Online eszközök és tananyagok

A hagyományos tantermi környezetben a fő oktatási eszközök a könyvek és a filmek voltak. Ez drámai változáson ment keresztül a mobilalkalmazások megjelenésével és elterjedésével az oktatásban. A blogoknak, az online tanfolyamoknak és a digitális oktatási platformoknak köszönhetően a tudás ma már mindenki számára elérhető, ami megkönnyíti a tanulást kortól, helytől és anyagi helyzettől függetlenül.

Személyreszabhatóság

Az online tananyagok személyre szabhatók

Korábban a tanárnak nem volt lehetősége arra, hogy minden egyes diákhoz egyénileg hozzáigazítsa az oktatást. Az online tananyagok a diákok preferenciái alapján személyreszabhatók, így mindenki kialakíthatja a megfelelő tanulási környezetet a hatékony önálló tanuláshoz. Ezek a technológiák a tanárok számára is könnyebbséget hoznak, ugyanis egyszerűbbé és időhatékonyabbá válik az egyéni fejlesztés és a visszajelzés folyamata, szélesebb eszköztárat alkalmazhatnak, és jobban nyomon követhetik a diákok egyéni fejlődését.

A tanár szerepének megváltozása

A tanár szerepe megváltozott az oktatásban.

Az oktatási technológiák osztálytermi térnyerése megváltoztatja a tanárok szerepét és a tanítási módszereiket.

A diákok egyre aktívabb szerepet vállalnak saját tanulásukban, nagyobb felelősség hárul rájuk az oktatási folyamatban.

Ezzel nemcsak az okoseszközök tanulási lehetőségeit sajátítják el, de felkészülnek a felsőoktatásban és a munakerőpiacon szükséges, önálló és élethosszig tartó tanulásra.
A tanárok szerepe ennek okán abba az irányba tolódik el, hogy a tantárgyakhoz kötődő készségek megszilárdítását helyezzék előtérbe a tárgyi tudás átadása helyett. Ennek egyik fontos aspektusa a kritikus internethasználat oktatása, a megfelelő forráshasználat átadása, és a tanulás megszerettetése, fontosságának hangsúlyozása.

Együttműködés a tanulásban

Online együttműködés a tanulásban

Bár ma már több egyetem biztosít online órákat, a csoportos tanulásra való igény nem csökkent. A rengeteg forrásnak és felületnek köszönhetően a tanulók könnyen együttműködhetnek online formákban is. Az online tanulás nem feltétlenül jelent kevesebb csoportos interakciót, pusztán más kapcsolattartási formákat vonnak maguk után. Kutatások alapján a diákok jobban teljesítenek a csoportos projektekben és a speciális együttműködési eszközöket használó kurzusokon, mert nagyobb az aktív részvétel a tanulók körében. Ezek a munkaformák elősegítik a kommunikációs készségek fejlődését, amiből nemcsak online, de a jelenléti oktatásban és az élet minden területén profitálhatnak a diákok.

Az oktatás jövője

A technológia szerepe kulcsfontosságú az oktatásban.

A technológiai innováció üteme az elmúlt években jelentősen felgyorsult, és nem mutatja a lassulás jeleit, ezért a jövőben a technológia továbbra is kulcsfontosságú lesz az oktatásban.

A tanulási élmények fejlődése várható, és a különböző technológiák folyamatos integrációja az oktatás minden területére.

Mivel a fejlődés mindig a már meglévő elemekre épít, feltételezhető, hogy ez az integráció lassú ütemben fog végbemenni. Az eszközök és módszertanok finomítása hozzásegíti majd a tanulók minél szélesebb körét az információkhoz és oktatáshoz való hozzáféréshez.

A jövőben az oktatási tartalmakkal kapcsolatban egyre több interaktív megoldásra lehet majd számítani. Ezek új online platformokat és fejlettebb technológiai megoldásokat fognak használni, mint például a virtuális vagy kiterjesztett valóság. Ezáltal a tartalmak és a tanulási élmény személyre szabhatóbbá válnak majd, így az egyéni tanulási igényekhez és stílusokhoz is igazodni tud.

Ezenkívül előfordulhat, hogy az oktatás eltávolodik a hagyományos előadásalapú módszerektől, illetve nagyobb hangsúlyt kap a problémamegoldás és az együttműködés a tanulásban. Ez a megközelítés a tanulók azon készségeinek fejlesztésére összpontosít, amelyek a munka világában ma is szükségesek, és a jövőben feltehetően még fontosabbá válnak. Ily módon a technológia valójában arra készíti fel a diákot, hogy valós körülmények között megfelelően elboldoguljon.

Mi a SKOLL-nál nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a legmodernebb technológiákat integráljuk az oktatási megoldásainkba, és elősegítsük a XXI. században szükséges készségek fejlesztését online eszközökkel.

    Tetszett a cikk? Szeretnél a témában ingyenesen tovább tanulni?

    Akkor iratkozz fel, és küldünk egy e-mailt, ha díjmentes, online kurzust indítunk!

    0% spam, 100% online oktatás.

    A feliratkozással elfogadod az adatkezelési tájékoztatót.

    SKOLL

    A SKOLL az egyik legnagyobb, kifejezetten online oktatással, e-learning rendszerekkel, digitális tananyagokkal foglalkozó hazai vállalkozás. Csapatunkat pedagógusok, forgatókönyvírók, grafikusok, videós stáb, programozók és tananyagfejlesztők egyaránt erősítik. Több mint 10 éves tapasztalattal teljesen lefedjük az e-learning komplex értékláncát.

    SKOLL Learning Technologies Kft.

    Sharing is sexy!