Az otthoni tanulás elterjedésével új memóriafejlesztő gyakorlatok is kialakultak, amelyek segítenek feldobni és hatékonyabbá tenni a tanulást. Cikkünkben 5 neuroedukációs memóriagyakorlatot mutatunk be!
Technikák a memória fejlesztésére
Gyakran küzdenünk kell azért, hogy bizonyos dolgokra emlékezzünk. Ez lehet azért, mert csökken a figyelmünk, vagy mert túlteng körülöttünk az információ, és ez leterheli az agyunkat. De pusztán az is előfordulhat, hogy nem tanítottak meg nekünk olyan felidézési technikákat, amelyek valóban működnek. Bármi legyen is az oka, az már beigazolódni látszik, hogy a régimódi módszerek – mint például a szokványos memorizálás – nem eredményeznek elég hatékony tanulást. Itt az ideje, hogy modernebb módszerekkel támogassuk memóriánkat az információk gyors és hosszú távú tárolásában, ezzel segítve a hatékony tanulást. Ahhoz, hogy kiaknázzuk agyunk hihetetlen képességeit, felvázolunk néhány memóriafejlesztő technikát, amelyek átalakítják a tanulási és tudásmegtartási szokásainkat.
Hatékony memóriarendszerek létrehozása emlékezést segítő technikákkal
Az évek során számos oktatási irányzat és akadémiai diskurzus határozott meg ajánlott tanulási módokat, felidézési technikákat és emlékezést segítő megoldásokat. Bár ezek valóban követendő módszerek, gyakran túl összetettek és mereven strukturáltak ahhoz, hogy hatékonyan segítsék a mai világban felmerülő, széles körű oktatási szükségleteket.
Épp ezért nem is lehet egyetlen jó megoldást, minden helyzetre adaptálható memóriagyakorlatot megnevezni.
Ennek felismerése nyomán jött létre az úgynevezett neuroedukáció az idegtudomány, a pedagógia és az oktatáspszichológia ötvözeteként. A neuroedukáció azzal foglalkozik, hogy feltárja az agy tanulásának bonyolult működését, és ezen keresztül optimális tanulási-tanítási módszereket dolgozzon ki, amelyek a legtöbbet hozzák ki az agy tudásteremtő és tudásmegőrző képességéből. Az így kialakult, idegtudományos alapon nyugvó technikák a tudományág fejlődésével és az agy tanulási folyamatának mélyebb megértésével együtt folyamatosan fejlődnek, és egyre távolabb kerülnek a régimódi memorizálás módszerétől.
A neuroedukáció célja olyan tanulási gyakorlatok kialakítása, amelyek felkeltik és fenntartják a figyelmet, javítják a tanulás hatékonyságát, és fejlesztik a hosszú távú memóriát.
5 neuroedukációs gyakorlat a hatékony és hosszú távú tanulásért
Mivel a tudás megszilárdítása nagymértékben függ a figyelemtől, ezért olyan gyakorlatokat érdemes végezni tanulásképp, amelyek egyidejűleg fejlesztik a memóriát és fenntartják a figyelmet. A következő lista 5 neuroedikációs memóriafejlesztő technikát tartalmaz, valamint ötleteket az oktatási keretek között történő felhasználására.
1. Mások tanítása
Egy másik személy tanítása nagymértékben elősegíti a tudás megszerzését és hosszú távú megtartását. Ez a módszer arra ösztönzi a tanulókat, hogy fordítsák figyelmüket az anyag alapos megértésére, és komplex kognitív feldolgozási folyamatot indít el a tanításra való felkészülés során. Ahhoz ugyanis, hogy az adott tananyagot a tanulók átadhassák társaiknak, először pontosan meg kell érteniük, majd le kell fordítaniuk egyszerűbb kifejezésekre, hogy el tudják magyarázni. Mások tanítása egy élő visszajelzési hurkot hoz létre, hiszen a hallgatóság kérdéseket tehet fel, és további információkat kérhet azokhoz a részekhez, amelyek még nem világosak a számára, ezzel mélyítve az ismereteket mind a tanító, mind a hallgató számára.
Felhasználás
- Prezentációs projektek: a tanár megbízza a tanulókat, hogy nézzenek utána különféle témáknak, készítsenek belőlük prezentációt, és tartsanak róluk előadást a társaiknak.
- Társak tanítása: a tanár párokat hoz létre a diákokból, a pár egyik tagja a tanító, a másik a tanuló. A tanár szerepű tanulónak egy adott témát kell elmagyarázni a társának. Az optimális eredmény érdekében javasolt ezt követően szerepet cserélni a párok között.
2. Tapasztalatszerzés
A tapasztalati tanulás és az aktív részvétel megkönnyíti a tanulók számára megértést és az ismeretek megszilárdulását a memóriában. Ezek a gyakorlatok jellemzően különféle szenzoros élményeket foglalnak magukban, lehetővé téve a tanulók számára, hogy fizikailag kölcsönhatásba lépjenek a tananyaggal, ami erősebb idegi kapcsolatok kialakítását és mélyebb kognitív feldolgozást eredményez. Mivel ezek a gyakorlati tevékenységek igénybe veszik az érzékszerveket, ezért lekötik a tanulók figyelmét, és lehetővé teszik számukra a különböző készségek, például a problémamegoldás és a kritikai gondolkodás gyakorlását, amelyek hosszú távon tovább fokozzák a tanulás hatékonyságát.
Felhasználás
- Kísérletek: a tanár az elméleti ismereteket kísérleteken keresztül mutatja be, így adva lehetőséget a tanulóknak a reakciók és eredmények megfigyelésére.
- Modellezés: a tanár olyan fizikai modelleket hoz létre, amelyek különböző fogalmakat vagy struktúrákat szemléltetnek, ezzel segítve a megértést és a tudás gyakorlati alkalmazását.
3. Ismétlés
Az ismétlés egy alapvető, az emlékezést támogató stratégia, amely elősegíti a tudásszerzést azáltal, hogy bekapcsolja az adott információhoz kapcsolódó idegpályákat. Ez biztosítja, hogy a többszörösen feldolgozott információk szükség esetén könnyen hozzáférhetők legyenek. Idegtudományi szempontból nézve ez azt jelenti, hogy minél több, az információhoz kapcsolódó idegpálya aktiválódik, annál hatékonyabb lesz a szükséges jelek továbbítása, vagyis annál gyorsabb és hatékonyabb lesz a tanulás. Ezért az ismétlés erősíti az idegi kapcsolatokat, ami hozzájárul, hogy a jövőben sokkal könnyebben lehessen előhívni az adott információt.
Felhasználás
- Tanulókártyák: a tanulók elkészítik és rendszeresen aktualizálják a kulcskifejezések és fogalmak kártyáit. Általában a kártya egyik oldala tartalmazza a kifejezést/fogalmat/kérdést, a másik pedig a választ.
- Gyakorlás: a tanár úgy strukturálja a tananyagot, hogy a tanulók rendszeresen és ismételten foglalkozhassanak az anyaggal a tanulás megerősítése érdekében.
4. Időközönkénti tanulás
Az időközönként történő tanulás azt jelenti, hogy többször, kisebb tanulási egységek segítségével tanulunk ahelyett, hogy egy hosszas tanulási egységben végeznénk a tanulást. Ez a memóriafejlesztési technika kihasználja az agy azon tulajdonságát, hogy hatékonyabban őrzi meg az információkat, ha rendszeresen, hosszabb időn keresztül elővesszük azokat. Ez a módszer elősegíti a megszerzett információk hosszú távú megőrzését. Az időnkénti ismétlés kiváló módja a kognitív túlterheltség és a kiégés csökkentésének, miközben hatékonyabb teljesítményt és jobb tanulási eredményeket tesz lehetővé.
Felhasználás
- Visszakeresési feladatok: olyan feladatok adása a tanulók számára, amelyekhez szükséges a jegyzetek, anyagok és tevékenységek újbóli megtekintése akár füzetből, akár online tanulási felületen.
- Kvíz: olyan kvízjáték összeállítása és lebonyolítása, amely tartalmazza a tanított fogalmakat és tudáselemeket, ezzel is szükségessé téve, hogy a tanulók újra előhívják az agyukban tárolt, megfelelő információkat.
5. Tantárgyközi kapcsolatok
A tantárgyközi kapcsolatok kiemelése felkelti a tanulók érdeklődését, és kényszeríti az agyat, hogy új kapcsolatokat alakítson ki a korábban különállóan tárolt információk között. Ez a memóriafejlesztő technika javítja a problémamegoldó képességet, és fejleszti a kritikus gondolkodást, mert komplex rendszerbe kapcsolja az agyban tárolt információkat, ezzel lehetővé téve az összetett problémák változatos megoldását. Ezenkívül a technika fejleszti a hosszú távú memóriát is.
Felhasználás
- Vegyes tanulási időszakok: a tanár egy tanulási alkalom alatt több tantárgyhoz kötődő információkat hoz be, és ezek között váltogat, hogy a tanulók agya aktívan és éberen dolgozza fel az információkat.
- Vegyes feladatsorok: a vegyes, tehát egymáshoz kapcsolódó, de különálló tantárgyak tudáselemeit tartalmazó feladatsorok lehetővé teszik, hogy a tanulók váltsanak a különböző típusú gondolkodási és megoldási módszerek között.
Mi a SKOLL-nál neuroedukációs szempontokat is előtérbe helyezve alakítjuk ki online tananyagainkat a hatékony és hosszú távú tanulás érdekében. Ha kíváncsi vagy, milyen oktatóanyagokat készítünk, nézd meg mintatananyagunkat, és keress minket bizalommal!