2020. június 15-én menetrendszerűen megérkezett a Moodle legújabb alverziója, amely újabb kifejezetten jól hasznosítható funkciókat és kisebb arculati ráncfelvarrást hozott magával. Ügyfeleinknek, partnereinknek és minden Moodle felhasználónak jó szívvel tudjuk ajánlani az erre a verzióra való frissítést. A következő posztból az kiderül, hogy miért, azaz milyen Moodle 3.9 új funkciók állnak rendelkezésünkre?
Ebben a blogbejegyzésben az alábbi Moodle 3.9 újdonságokról számolunk be. Ha érdeklődsz a téma iránt, de még nem hallottál erről a rendszerről, akkor ajánljuk figyelmedbe a Moodle általános bemutatását tartalmazó bejegyzésünket.
Az új lehetőségek az alábbiak:
- H5P integráció oktatói, tanulói és tartalomkészítői oldalról egyaránt.
- Kurzus résztvevők listájának kibővített szűrője.
- Kurzus duplikálási funkció.
- Arculati újdonságok.
- MoodleNet felület behivatkozása a kurzus tevékenység kezelő felületén.
H5P integráció – a Moodle 3.9 nagy dobása
Számunkra a legizgalmasabb újdonság a H5P egyedi, játékos kurzus tevékenységek készítését támogató moduljának a beépítése a Moodle alaprendszerébe.
A modul igen magas hozzáadott értékéről már önmagában az is tanúskodik, hogy az eddig csak letölthető kiegészítőként elérhető modul bekerült a Moodle alapcsomagjába is.
Azok kedvéért, akik nem ismerik – a H5P olyan felületről szerkeszthető módszertani megoldásokat biztosít mint például:
- Interaktív videólejátszó, melynek segítségével megszakító kérdéseket, külső hivatkozásokat, szöveges elemeket, vagy feliratokat tudunk elhelyezni a videón. Sőt lehetőségünk van olyan megszakító pontokat is behelyezni, amelyeken keresztül különböző ágakon tud folytatódni a videó.
- Interaktív prezentációk létrehozása, amellyel akár a Powerpoint használata is kiváltható. Képes biztosítani a Powerpoint prezentációk letölthetetlen megjelenítését is.
- Hangfelvevő, amely kifejezetten jól támogatja pl. az idegen nyelvi képzések szóbeli elearning oktatását, hiszen lehetőséget biztosít a tanulók számára a hangjuk (szoftveres) rögzítésére és feltöltésére.
- Drag & drop (fogd és vidd módszer) alapú párosítós feladatok.
- Szójáték és “Keresd a képen…” jellegű feladatok.
- Memória játék, mely alkalmas fogalom-definíció párok, vagy idegen nyelvi kifejezések memorizálására.
- Szövegkiemelő, mellyel a tanulók egy feltöltött szöveges állományban tudnak kiemelni szövegrészeket.
- Szituációs játék, mely kiváló szemléletformáló célok támogatására. A tanulónak kell különböző szituációkban döntést hoznia, ő hogyan reagálna az adott helyzetben – a válaszai alapján pedig azonnali visszajelzést kaphat kísérő magyarázattal.
A Moodle 3.9-ben egy új menüpontban, az úgynevezett Tartalombankon keresztül történik a különböző tevékenységek kezelése. Szükséges a tevékenység típusok letöltése, de ezeket a H5P modul automatikusan is le tudj tölteni/napra készen tudja tartani, ha a kapcsolódó Ütemezett feladat be van kapcsolva.
Rendkívül alkalmas a H5P azon alapvető digitális tantermi funkciók minőségi betöltésére, amelyek az interaktivitáshoz és a motiváláshoz kötődnek.
A kurzus résztvevőinek szűrése
A Moodle létrejötte óta hiánycikk az a funkció, hogy a kurzusokban található résztvevők között ne csak egy ABC alapú kereszt- és vezetéknév választóval tudjunk szűrni. A Moodle 3.9 újdonságai közé bekerült egy összetett szűrőrendszer, amelybe testreszabható módon lehet feltételeket beilleszteni, így működőképes a szabadszöveges névkeresés is.
Kurzus duplikálás
Az előző Moodle verziókban egy kurzus teljes duplikálása (másolása) még nem volt lehetséges, először létre kellett hoznunk egy üres új kurzust, majd az Importálás funkcióval be kellett emelnünk a dupkiláandó kurzus tartalmait. Ez az új verziónál jelentősen egyszerűsödik, mivel a Kurzusok és kategóriák kezelése menüpontban most már egy kis ikonra kattintva azonnal is meg tudjuk ezt tenni.
Arculati újdonságok a Moodle 3.9 verzióban
Új kurzus tevékenység böngésző felület
A Tevékenység vagy tananyag beszúrása gombra kattintva egy kurzuson belül a megjelenő felugró ablak kinézete és működése teljesen újra lett szabva. Most már más elrendezésben találhatók meg a lista elemei, illetve van
lehetőség ezeket kategorizálni, pl. ajánlott, vagy kedvenc tevékenységek logikája mentén.
Portáladminisztrátori oldalról lehetőségünk van a kategóriák szerkesztésére is, így még inkább saját ízlésünkre szabhatjuk a tevékenységek felosztását. Meglátásunk szerint ez egy hasznos újdonság és egy újabb lépés az intuitív felhasználhatóság felé.
Lap tetejére ugrópont
Bekerült minden oldal aljára egy felfelé mutató nyíllal szimbolizálba a “Lap tetejére ugrás” gomb. Kifejezetten “magas”, sok tartalommal rendelkező kurzus esetén praktikus segítség a felhasználók számára.
Szerkesztés bekapcsolása gomb
A Moodle 3.5-ös verziójától kezdve megújult az alap kinézet, strukturális változások is bekerültek. Például az Adminisztráció blokk kivezetésre került (ez egyébként új blokk-ként továbbra is vissza emelhető), helyette a jobb felső sarkakban található fogaskerekek segítségével van lehetőségünk paraméterezni a Moodle különböző részeit. Valószínűleg sok visszajelzés érkezhetett ahhoz kötődően, hogy a gyakran használt “Szerkesztés bekapcsolása” gomb is ennek “áldozata” lett, így ezt a gombot visszahelyezték szintén az oldalak jobb felső sarkába, jól látható helyre.
MoodleNet – Moodle 3.9 kapcsolat
A Moodle 3.9 újdonságai között említhető meg az úgynevezett MoodleNet-tel való kapcsolat is. Ez a kurzus tevékenységek böngészésének felületéről érhető el egy külső hivatkozáson keresztül. A MoodleNet egy közösségi platform a Moodle oktatók és portáladminisztrátorok számára, ahol meg tudják osztani egymással a tapasztalataikat, illetve egyedi oktatás-módszertani megoldásaikat.
Összefoglalva: mi a SKOLL-nál azt gondoljuk, a szokásos biztonsági megfontolásokon túl a fentiek miatt is kiemelten ajánlott az új Moodle LMS verzió mielőbbi telepítése.
Frissítenéd a Moodle rendszeredet, hogy kipróbálhasd a Moodle 3.9 új funkciót? Már frissítetted, de kérdésed van az új lehetőségekkel kapcsolatban? Keress minket a lenti elérhetőségeken, segítünk!