Egyéb kategória

A tudásmenedzsment fogalma és lényege

Posted

Tudásmenedzsment
Sharing is sexy!

Mi a tudásmenedzsment? Napjainkban egy ember több információval találkozik egy nap, mint a középkorban egy egész év alatt. A felgyorsuló világ, a megannyi reklám, az újabb és újabb kutatások és a percenként frissülő hírfolyam rengeteg adatot generál, amiket rendszerezni, feldolgozni és továbbadni szükséges.

Minden vállalatnak törekednie kell arra, hogy a számára legfontosabb információkat összegyűjtse és értelmezze, azokat a saját előnyére fordítsa azáltal, hogy tudást képez a bölcsesség hierarchiájának (adat -> információ -> tudás -> bölcsesség) megfelelően.

A tudásmenedzsment fogalma

A tudásmenedzsment célja, hogy növelje egy szervezet szellemi tőkéjét.

A lényeg olyan adatbázisok létrehozása, melyek képesek kezelni az ismereteket: tematikus keretek közé szorítva teszik elérhetővé egy közösség számára a különböző ismereteket. 

A tudásmenedzsment fogalma valójában egy folyamatot takar, ami rendszeresen, egyre gazdaságosabban és gyorsabban, szinte automatikusan listázza a felgyülemlett tudást, és határozza meg a lépéseit annak, ahogy a tudás megosztása meg kell történjen. 

A tudásmenedzsment az elméletben és a gyakorlatban is máshogy működik: különböző, általában a szervezet nagyságától függő tudásmenedzsment stratégiákat lehet követni. 

Tudásmenedzsment területei

A tudás menedzselése azért fontos, hogy a vállalkozás életében felmerülő problémákra a szervezet saját eszköztárából, minél előbb választ tudjon találni. 

Gyakori probléma az, hogy 

  • Egy cég nem tudja, hogy milyen információkat birtokol (lehetnek ezek akár soft, akár hard skillek).
  • Az információk nincsenek rendszerezve, adatbázisba rendezve. Nem lehet könnyen megkeresni egy tudásanyagot. 
  • A szervezet nem a releváns információkat gyűjti.
  • A felelős kolléga távozásával egy információ elveszik, a betanítás, információmegosztás folyamata nem megfelelő.
  • A tacit tudás nincs mindenki számára érthetően megfogalmazva. A tanulás folyamata ezáltal túl bonyolult, hosszadalmas, az anyag segítség nélkül nehezen elsajátítható.
  •  A tudásanyag túl száraz, híján van a példáknak, esettanulmányoknak, metaforáknak, a gyakorlati résznek. 

A tudásmenedzsment területei közé tartozik a hard és a soft oldal. A hard oldal speciális tudástárat hoz létre, szakterületek alapján, ezek általában könnyebben visszakereshető, direkt tudásanyagok. Ilyen lehet például egy szoftver használatának a leírása, vagy egy informatikai cégnél egy hibajegy kezelésének menete.

A soft oldal ezzel szemben olyan tudásanyagokat tesz elérhetővé, melyek a céges etiketthez kötődnek, a vendégek fogadásának menetét tisztázzák, vagy akár a helyes dress code-ról adnak tájékoztatást.

Tudásmenedzsment a gyakorlatban

Tudásmenedzsment eszközök

Mi a tudásmenedzsment folyamata?

  1. az információs hézagok feltérképezése;
  2. adatgyűjtés, a kollégák bevonásával;
  3. a tacit tudás explicitté alakítása;
  4. kommunikációs csatornák kiépítése; 
  5. a tudásmegosztás szervezeti kultúra szintjén való elterjesztése.

Ehhez tudásmenedzsment eszközökre, szoftverekre van szükség. Ezek közé az egyszerű, önálló szoftverektől kezdve a nagyobb vállalatirányítási rendszerekig sok minden sorolható. Segíthet például a tudásmenedzsmentben egy egyszerű Microsoft Word vagy Google Prezentáció is, esetleg egy képernyőfelvételre alkalmas szoftver, mint például a Loom

A legjobb azonban az, ha egy integrált rendszer tartalmazza a legszükségesebb információkat:

a tananyag elkészítéséhez szükséges funkciókat és a tananyag átadásához elengedhetetlen menüpontokat, mint például a vizsgáztatás és az értékelés. A kommunikációs csatornák, az időpontegyeztetés, a munkaköri leírások, az onboarding-támogatottság és a szerepek kezelése (admin-user) pedig mind hasznos extrák egy ilyen eszköz esetében!

Vállalati tudásmenedzsment a Skoll segítségével

Tudásmenedzsment és elearning platformunkkal különböző méretű vállalkozásoknak kínálunk költséghatékony megoldást továbbképzések, vizsgáztatások digitális leképezésére. Rendszerünket online, felhő alapon szolgáltatjuk, így ügyfeleink előfizetés után megkapják hozzáféréseiket és máris készíthetik saját kurzusaikat!

Rendszerünk az alábbi funkciókat tartalmazza:

  • tudásanyag megosztása;
  • beépített tananyagszerkesztő ;
  • külső eszközzel készült (SCORM) interaktív, multimédiás tananyagok lejátszása;
  • tudásmenedzsment eszközök (fogalomtár, wiki, adatbázisok);
  • üzenetküldő lehetőségek (fórum, chat, privát- és csoportos üzenetküldés);
  • csoportmunka és értékelési lehetőségek (feladatbeadás, műhelymunka, esszé kérdések, pontozás és visszajelzés);
  • HR eszközök (állománykezelés, elégedettségmérés);
  • online tudásmérés és vizsgáztatás, többféleképpen;
  • eseménynaptár funkció;
  • tanúsítványok generálása és kezelése, egymásra épülő tanfolyamok megalkotása;
  • riportálási lehetőségek.

Platformunkat a SKOLL Learning Technologies több mint 10 éves digitális oktatási és tudásmegosztási tapasztalatára építve alakítottuk ki. Célunk, hogy ügyfeleink minél egyszerűbben és gyorsabban hozzáférjenek az e-learning lehetőségeihez és ezáltal a tudáshoz, így biztosítva a 21. századi oktatási lehetőségeket a lehető legtöbb vállalkozás számára.

Ha tetszett a poszt, kövesd a Facebook oldalunkat, hogy azonnal értesülj a képzések, e-learning és oktatás világával kapcsolatos hasonló cikkeinkről!

    Tetszett a cikk? Szeretnél a témában ingyenesen tovább tanulni?

    Akkor iratkozz fel, és küldünk egy e-mailt, ha díjmentes, online kurzust indítunk!

    0% spam, 100% online oktatás.

    A feliratkozással elfogadod az adatkezelési tájékoztatót.

    SKOLL

    A SKOLL az egyik legnagyobb, kifejezetten online oktatással, e-learning rendszerekkel, digitális tananyagokkal foglalkozó hazai vállalkozás. Csapatunkat pedagógusok, forgatókönyvírók, grafikusok, videós stáb, programozók és tananyagfejlesztők egyaránt erősítik. Több mint 10 éves tapasztalattal teljesen lefedjük az e-learning komplex értékláncát.

    SKOLL Learning Technologies Kft.

    Sharing is sexy!