Hogy is néz ki a digitális oktatás 2021-ben? Mik a legjobban bevált módszerek? Mi az online oktatás eszköztára? Milyen szoftverekre van szükség? Hogyan motiváljuk a diákokat? A pedagógus legyen egyben IT-zseni? Ez már a jövő?
Pár kérdés a leggyakoribbak közül, amik mostanában felmerülnek az oktatás kapcsán. A koronavírus mindent felborított, az iskolák kapui bezártak, a diákok otthoni tanulásra kényszerültek. A kezdeti nehézségek után egyre jobban sikerült belerázódni a digitális oktatásba, mind a diákok, mind a tanárok egyre hatékonyabbak tudtak lenni.
A cél kettős:
- azokon a településeken, ahol többségében hátrányos helyzetűek élnek, biztosítani kell a digitális eszközöket és az internetkapcsolatot a jó minőségű oktatás biztosításához,
- emellett pedig a jelenlegi szoftverek fejlesztésére, a felhasználói élmény fokozására, és egy jól működő motivációs rendszer bevezetésére van szükség.
Digitális oktatás, hibrid oktatás, tantermi oktatás – fogalmak
“Régen” el se lehetett képzelni azt, hogy a diák ne tartsa a közvetlen kapcsolatot tanáraival, osztálytársaival.
Ahogyan azt sem, hogy egy céges tréning online valósuljon meg. Az iskolák és a cégek is a hagyományos tantermi oktatásban hittek, és hisznek a legtöbben talán még most is. Egy tréning vagy továbbképzés kiváló alkalom volt a kollégák összetrombitálására és a csapatépítésre.
Ez a trend megváltozni látszik.
Egyre népszerűbb a digitális oktatás…
A COVID-szülte kényszerhelyzet miatt az emberek látóköre kitágult. A vállalatok felismerték, hogy (csak) egy egyórás vezetői prezentáció miatt felesleges egy országos méretű cég 150 dolgozóját 12 városból egy helyre összpontosítani, így rengeteg költséget is megtakaríthatnak.
Egy másik példa az “újjászülető” onboarding rendszerek megjelenése. Sokan felismerték, hogyha nincsen egy helyen a régi és az új kolléga, akkor egyszerűen nem tud megtörténni a betanítás, azonban a folyamatot mindenképpen érdemes támogatni digitális eszközökkel. Egy jó onboarding folyamat elengedhetetlenül fontos ahhoz, hogy az új kolléga
- megértse a feladatköreit,
- betekintést kapjon a cég életébe,
- és bármikor visszakereshesse a kapott információkat.
A betanítás fontos employer branding (munkáltatói márkaépítés) eszköz is egyben.
A versenyszféra tehát már felismerte, hogy mely területeken tudja növelni a hatékonyságát azzal, hogy digitális megoldásokra tér át
– az oktatási intézményekben viszont sokkal nehezebb ez az átállás.
Olvasd el bővebb cikkünket a távoktatásról!
…de a hibrid oktatás a jövő?
Ellenkező vélemények hangzanak el arról, hogy mi is vár ránk a jövőben: teljesen digitálissá válik minden? Nem is találkozunk majd a kollégáinkkal? A gyerekek osztálytársak nélkül fognak felnőni?
Egyelőre úgy tűnik, hogy ha így is lesz, az még a nagyon távoli jövő. Az emberi kapcsolatok fontossága, a társas lét nem kikerülhetetlen, így sokkal valószínűbb, hogy inkább a hibrid oktatás, vagy más néven blended learning fog elterjedni.
Ha úgy vesszük, a heti 3 irodanap és 2 home office nap is ezt testesíti meg: vegyíti az online munkát és az irodában eltöltött munkát.
Ugyanez igaz az oktatásra is: lehet, hogy a jövőben a gyerekek megtehetik, hogy otthonról kapcsolódjanak be az oktatásba, és a házi feladatok is digitális térbe fognak költözni a feladatgyűjtemények helyett.
Erről is írtunk részletesen: a blended learning jelentése.
Egy virtuális osztályterem kialakítása
A digitális oktatásnak elengedhetetlen része egy virtuális osztályterem létrehozása.
Mire is szolgál egy osztályterem? Egy hely, ahol a diákok elkülönülő csoportot alkotnak, feladatokat oldhatnak meg, dolgozatot írhatnak, értékelést kaphatnak, beszélgethetnek egymással, és persze feltehetik a kérdéseiket a tanáraiknak.
Ugyanezt kell átültetni a digitális térbe.
Az az ideális állapot, ha egyszerre párhuzamosan nem több virtuális osztályterem megoldást kell használnia a tanulóknak, hanem az összes tanár, összefogva, egységesen ugyanazt a megoldást veszi igénybe. Jelenleg még nincs egy olyan megoldás, ami általánosnak lenne mondható, ami közmegegyezés alapján “A virtuális osztályterem megoldás”, ezért elképzelhető, hogy az egyik tanár a Google Classroom-ot használja, egy másik Microsoft Teams-en keresztül szervezi az oktatást, egy harmadik pedig Discord-on kommunikál a diákokkal. A tanulási folyamatot egész biztosan támogatja, ha egy rendszer kerül felhasználásra, így az eredmények is mind egy helyen tárolódnak.
Digitális eszközök az oktatásban
Milyen digitális eszköz segítségével oldhatnak meg feladatokat a diákok, vagy a tréningen résztvevő kollégák, vagy a betanuló új alkalmazottak? Egyszerű megoldás lehet erre a Moodle rendszer Teszt tevékenysége, a Google Forms, a Formative vagy a Redmenta.
Az értékelést is láthatják ezeken keresztül, sőt pl. A Moodle-ben külön választható akár időben, akár feltételtől függően, az értékelés a feladatmegoldástól, mi állíthatjuk be, hogy mikor váljon elérhetővé az eredmény. Gyakorlás esetén praktikus lehet az azonnali visszajelzés, egy témazárónál pedig a teszt kitöltése utáni, vagy egy későbbi időpontban történő értékelés. A példából érződik, hogy szükség van egy olyan platformra, ami a különálló tanulási egységeket összefogja – emiatt van szükség oktatási keretrendszerekre, más néven virtuális iskolákra és osztálytermekre.
Online oktatás szoftverek a Skoll-tól!
A MOODLE és a TOTARA a két leggyakrabban használt keretrendszer. Mindkettő egyszerre nyújthat megoldást mind az oktatási intézmények, mind pedig a cégek számára.
Jó szoftverekkel könnyű az e-learning: a programok funkciói pedig folyamatosan bővülnek. A csetelésre, feladatmegoldásra, vizsgázásra, visszacsatolásra, prezentálásra, házi feladatok leadására természetesen van már lehetőség a fenti rendszerekben. Ezek mellett olyan funkciók válnak elérhetővé, mint a csoportmunka támogatása, a tanár értékelése, egymás értékelése (peer-review) és a résztvevők motiválása.
Az egyik legfontosabb hívószó a személyreszabott tanulás
– ha a digitális eszközöket vegyesen használjuk és a felhasználásuk kiválasztását a tanulóra bízzuk (némi tanácsadással), akkor ezt alkotjuk meg.
Motivációs eszközök a tanításban
A tanulókat jutalmazni, motiválni kell ahhoz, hogy szívesen tanuljanak önállóan is. A cél ugyanis pontosan ez: az önálló tanulás kultúrájának elterjesztése, az önfejlesztés fontosságának kiemelése, valamint az inspirálás az önképzésre.
A motivációt ma már egyre inkább gamifikációs eszközökkel szokták fokozni. A régi 1-5-ig tartó értékelés is egy ilyen eszköz, igaz mára már meghaladott: sokkal célravezetőbb ugyanis a büntetéssel való nevelés helyett a jutalmazással való jóra ösztönzés.
Vegyünk például egy mobiltelefonos játékot: ha ügyesen teljesítünk egy pályát, 1200 tapasztalati pontot kapunk, míg ha nem sikerül, akkor is kapunk 350-et, amit segítségre költhetünk el, majd újra nekiveselkedhetünk.
A cél nem a büntetés, hanem az ösztönzés az újabb próbálkozásra. Népszerű motivációs eszközök a GimKit, a MinecraftEdu és a Kahoot.
Mi a SKOLL-nál elkötelezett hívei vagyunk a digitális eszközök támogató erejének és számos olyan digitális oktatási megoldás kidolgozásában vettünk részt, melyet nap-mint-nap több tízezren használnak. Kíváncsi vagy rá? Vedd fel velünk a kapcsolatot!
Ha tetszett a poszt, kövesd a Facebook oldalunkat, hogy azonnal értesülj a képzések, e-learning és oktatás világával kapcsolatos hasonló cikkeinkről!