Egyéb kategória

A legfontosabb munkahelyi kompetenciák 2022-ben

Posted

Munkahelyi kompetenciák 2022-ben
Sharing is sexy!

A legkeresettebb munkahelyi kompetenciák listája gyakorlatilag folyamatosan változik – hiszen magukból a munkakörökből is folyamatosan jönnek létre újabbak és újabbak. Régen a kiegyensúlyozott és a megbízható volt a nyerő, ma már sokkal trendibb a “rugalmas” és az “asszertív kommunikáció” szavakat írni az önéletrajzba. 

A legfontosabb szakmai kompetenciák is rotálódnak bizonyos időközönként. Míg pár éve még a Microsoft Excel és Word tudás sokat nyomott a latban, addig 2022-ben a közösségi médiában való jártasság, a hirdetéskezelés, a videóvágás sokkal gyakrabban keresett képességek.

Mi az a kompetencia?

A kompetencia latin eredetű szó, jelentése alkalmasság, ügyesség. Az Oktatási Hivatal oldalán így definiálják a kompetencia fogalmát:

alapvetően értelmi (kognitív) alapú tulajdonság, de fontos szerepet játszanak benne motivációs elemek, képességek, egyéb emocionális tényezők. Összetett rendszerről van szó, alkotóelemei elsősorban az egyén szociális kompetenciáihoz, az állampolgári és társadalmi műveltséghez köthetők.

A kompetenciáknak a Quebec-program szerint négy nagy csoportja van:

  • Intellektuális kompetenciák (információhasználat, problémamegoldás, kritikai gondolkodás, kreativitás)
  • Módszertani kompetenciák (hatékony munkamódszerek alkalmazása, információs és kommunikációs technológiák)
  • Személyi és szociális kompetenciák (identitás, együttműködés másokkal)
  • Kommunikáció

De egy sokkal szélesebb rétegben elfogadott és alkalmazott csoportosítás mindössze két részre osztja a kompetenciákat:

  • Puha kompetenciákra, azaz soft skillekre, amik a személyes, intellektuális és szociális képességeknek felelnek meg;
  • és kemény kompetenciákra, amelyek nyelvismeretet, végzettséget, szakmai és számítógépes ismereteket fednek le.

A legkeresettebb munkával kapcsolatos készségek

Fontos, hogy egy cég tudja, hogy milyen kompetenciákkal rendelkező személyt szeretne felvenni egy pozíció betöltésére. Legyen kreatív? Jól ossza be a maga és mások idejét? Mennyire legyen csapatjátékos? Milyen nyelveket beszéljen?

Nézzük, melyek ma a legkeresettebb munkahelyi kompetenciák! 

Személyes kompetenciák

  • Kommunikáció
  • Problémamegoldó-képesség
  • Csapatmunka
  • Vezetői készségek
  • Időmenedzsment
  • Alkalmazkodás
  • Kreatív gondolkodás
  • Empátia
  • Monotonitástűrés
  • Részletesség
  • Önismeret, önmotiváció
  • Felelősségvállalás
  • Szabálykövetés
  • Asszertív kommunikáció
  • Magabiztosság

Szakmai kompetenciák

  • Idegen nyelvek ismerete
  • Programozói ismeretek (kódolás és webfejlesztés, mesterséges intelligencia)
  • Adott szakterület eszközeinek ismerete (pl. építészmérnökök számára Archicad, grafikusok számára Adobe programok, vágóknak Sony Vegas, stb.)
  • Adatkezelés, adatábrázolás és értelmezés
  • Marketing és közösségi média ismeretek (Google Ads, SEO, Meta hirdetések)
  • Tanítási képesség
  • Prezentációs, előadói és értékesítő képességek
  • Vállalatirányítási készségek
  • Egészségügyi ismeretek
  • Jogosítvány
  • Coaching
Munkahelyi kompetenciák

Kompetenciafejlesztés felnőttkorban

Míg a személyi kompetenciák nagy része már gyermekkorban kialakul (szülők, tanárok, edzők, külső tényezők hatására), amelyeken csak biztos önismerettel, akaraterővel és sokszor segítség bevonásával lehet csak javítani, addig a szakmai kompetenciák folyamatosan fejleszthetők. 

Egy új kolléga viselkedésmintái nem fognak megváltozni az első napokban (persze az önismeret fejlesztése sem lehetetlen, csak sokkal hosszabb időt vesz igénybe). Ezért is dönt sok cég inkább a személyes készségek alapján, hiszen a szakmai ismeretek mindig bővíthetők.

Fontos, hogy a dolgozók a munkaköri leírásukhoz illő kompetenciákkal gazdagodjanak. Egy könyvelőnek felesleges végigülnie a ‘client service’ képzést, ahogy az ügyfeleseknek sem kell tudnia a legújabb könyvelő szoftver funkcióit.

Munkahelyi kompetenciák mérése LMS rendszerben

Egy képzésszervező rendszer sokat segíthet a munkahelyi kompetenciák mérésében. Az LMS (Learning Management System) figyelembe veszi, hogy

  • Kiket kell képezni, továbbképezni?
  • Mik a jártasságok, hiányosságok?
  • Milyen képzés szükséges a hiányosságok pótlására?
  • Milyen a képzésben résztvevő képzési előélete, milyen képzéseket végzett?
  • Milyen eredménnyel?
  • Ki hogy áll a képzéseivel?

Egy képzésszervező rendszer bármilyen létszámú és struktúrájú szervezetre alkalmazható, digitális és tantermi oktatások, továbbképzések esetén is. Az LMS-sel lehetséges

  • a képzésekre való jelentkezés,
  • az oktatási anyagok megtekintése és letöltése,
  • a visszajelzés és a vizsgáztatás,
  • és az eredmények nyomonkövetése is.

Egy képzésszervező rendszer képes a képzések közötti viszonyok kezelésére (egyik elvégzése előfeltétele a másik elérésének), továbbá riportál, statisztikákat készít a kollégák munkahelyi kompetenciáinak előrehaladásáról.

 

A SKOLL-nál rendkívül fontosnak tartjuk, hogy a lexikális tudás túlsúlya helyett a kompetenciafejlesztésre fókuszáljanak ügyfeleink, hogy versenyképes és fenntartható tudással és tapasztalatokkal bővüljenek a munkavállalók. Ezt támogatván saját, szakértők által megtervezett, „polcról leemelhető” tananyagokat is kínálunk.

Ha érdekelnek más cikkeink is, látogass el blogunkhoz, ha pedig kérdésed van, vedd fel velünk a kapcsolatot!

Ha tetszett a poszt, kövesd a Facebook oldalunkat, hogy azonnal értesülj a képzések, e-learning és oktatás világával kapcsolatos hasonló cikkeinkről!

SKOLL

A SKOLL az egyik legnagyobb, kifejezetten online oktatással, e-learning rendszerekkel, digitális tananyagokkal foglalkozó hazai vállalkozás. Csapatunkat pedagógusok, forgatókönyvírók, grafikusok, videós stáb, programozók és tananyagfejlesztők egyaránt erősítik. Több mint 10 éves tapasztalattal teljesen lefedjük az e-learning komplex értékláncát.

SKOLL Learning Technologies Kft.

Sharing is sexy!
Hasonló posztokhoz kattints a címkék valamelyikére: