„Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart.” – tartja Seneca mondása, amely különösen igaz a pedagógiában is. Legyen szó villámkurzusról, egyetemi előadásról vagy e-learning-tananyagfejlesztésről, ha megfeledkezünk az oktatási célok pontos meghatározásáról, könnyen irányt téveszthetünk. Cikkünkben megmutatjuk, mit jelentenek az oktatási célok, hogyan formálják a tanítási folyamatot, és miként ültethetők át a gyakorlatba!
Mi az oktatási célok jelentése?
Az oktatási cél az az eredmény, amelyet az oktatási tevékenységgel el kívánunk érni. Másképpen fogalmazva: azoknak a képességeknek és ismereteknek az összessége, amelyet szeretnénk átadni a tanulóknak. Ebből következően az oktatási célt kizárólag akkor tekinthetjük teljesültnek, ha a tanuló valóban elsajátította a kívánt ismereteket, képességeket vagy attitűdöket – nem pedig pusztán elvégezte a kijelölt feladatot.
Hogyan befolyásolják a pedagógiai tevékenységet az oktatási célok?
Az oktatási cél olyan, mint egy recept a hobbiszakács kezében: megmutatja, mit szeretnénk elérni, és segít abban, hogyan álljunk neki. Meghatározza, milyen hozzávalókra és lépésekre van szükség a kívánt eredményhez.
Kotschy Beáta Didaktika: Elméleti alapok a tanítás tanulásához című kötetében így fogalmaz:
„A megválasztott célok irányítják a pedagógiai tevékenységet, befolyásolják az oktatás tartalmának, stratégiájának, szervezési módjainak, módszereinek és eszközeinek megválasztását, és az eredményesség ellenőrzésének kritériumrendszerét képezik.”
Az oktatási cél tehát áthatja a pedagógiai tervezés egészét. Meghatározza, milyen tananyagra van szükség, hogyan építjük fel a tanulási folyamatot és milyen tanulásszervezési módokat, valamint oktatási stratégiákat választunk. A célhoz igazítjuk a módszereket és eszközöket is – legyen szó egyéni vagy csoportos munkáról, digitális vagy hagyományos taneszközökről. Végül az értékelés alapját is a cél határozza meg: akkor tekinthetjük teljesültnek, ha a tanuló valóban elsajátította a megszerezni kívánt tudást vagy képességet.
Így fest mindez a gyakorlatban
Lássuk, hogyan valósul meg mindez egy fiktív példán keresztül. Egy nemzetközi étrend-kiegészítőket forgalmazó cég szeretné növelni fenntarthatóságát, ezért a következő oktatási célokat határozza meg:
- növelni kívánják a dolgozók ökológiai tudatosságát.
- Céljuk, hogy a munkavállalók jobban értsék az egyéni és vállalati szintű környezeti hatásokat.
- Törekednek arra, hogy a munkatársak aktívan részt vegyenek a fenntartható működés kialakításában.
Az oktatási célok és a vállalat adottságai alapján a következő programot állítják össze:
- mivel a dolgozók jelentős része home office-ban dolgozik, digitális oktatást választanak, amelyhez a Moodle LMS rendszert használják.
- A tananyagot szöveges és videós formában töltik fel, ezáltal a tudás átadása rugalmasan és interaktívan valósul meg.
- A választott módszerek és eszközök előnye, hogy a tananyag később könnyen újrahasznosítható, költséghatékony és számos modern, élvezetes oktatási megoldás is bevethető.
- Az eredményességet egyszerű Moodle-alapú kvíz segítségével mérik, amely gyors visszajelzést ad a tanulók tudásszintjéről.

Gyakori kérdések és válaszok
Mi az oktatási cél?
Az oktatási cél alatt az oktatási tevékenységgel elérni kívánt tudás- és képességfejlesztést értjük.
Mik azok a tanulási célok?
Optimális esetben az oktatási és tanulási célok azonosak. Kotschy Beáta így fogalmaz a témában:
„Az oktatás legfontosabb jellemzője, hogy magában foglalja a tanítást mint tanári és a tanulást mint tanulói tevékenységet, amelyek egymással kölcsönhatásban valósulnak meg. (….) Ugyanakkor az oktatás célja a tanulók fejlesztésére vonatkozik, azaz míg a cél tételezője általában a pedagógus, addig az eredmény hordozója a tanuló, aki maga is sajátos célok által vezetve vesz részt a folyamatban. Ebben az értelemben mondhatjuk azt is, hogy az oktatás célja azonos a tanítás céljával, amely lehet azonos a tanulási céllal, közelíthet hozzá, illetve el is térhet tőle. Könnyű belátni, hogy minél nagyobb az átfedés a két célrendszer között, annál eredményesebb lehet a közös munka.”
SKOLL: személyre szabott e-learning-megoldások
Szeretnéd kiaknázni az e-learningben rejlő lehetőségeket? Akkor válaszd a SKOLL profi csapatát! Immár 15 éves múltja során csapatunk több tucat rendszer bevezetését vezényelte le és több száz tananyagot készített – digitális megoldásaink felhasználóinak száma pedig gőzerővel robog a 100 000 felé.
