Oktatás

Így határozhatóak meg az oktatási célok

Posted

Az oktatási célok alapjaiban határozzák meg a pedagógiai tevékenységet.
Sharing is sexy!

„Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart.” – tartja Seneca mondása, amely különösen igaz a pedagógiában is. Legyen szó villámkurzusról, egyetemi előadásról vagy e-learning-tananyagfejlesztésről, ha megfeledkezünk az oktatási célok pontos meghatározásáról, könnyen irányt téveszthetünk. Cikkünkben megmutatjuk, mit jelentenek az oktatási célok, hogyan formálják a tanítási folyamatot, és miként ültethetők át a gyakorlatba!

Mi az oktatási célok jelentése?

Az oktatási cél az az eredmény, amelyet az oktatási tevékenységgel el kívánunk érni. Másképpen fogalmazva: azoknak a képességeknek és ismereteknek az összessége, amelyet szeretnénk átadni a tanulóknak. Ebből következően az oktatási célt kizárólag akkor tekinthetjük teljesültnek, ha a tanuló valóban elsajátította a kívánt ismereteket, képességeket vagy attitűdöket – nem pedig pusztán elvégezte a kijelölt feladatot.

Hogyan befolyásolják a pedagógiai tevékenységet az oktatási célok?

Az oktatási cél olyan, mint egy recept a hobbiszakács kezében: megmutatja, mit szeretnénk elérni, és segít abban, hogyan álljunk neki. Meghatározza, milyen hozzávalókra és lépésekre van szükség a kívánt eredményhez.

Kotschy Beáta Didaktika: Elméleti alapok a tanítás tanulásához című kötetében így fogalmaz:

„A megválasztott célok irányítják a pedagógiai tevékenységet, befolyásolják az oktatás tartalmának, stratégiájának, szervezési módjainak, módszereinek és eszközeinek megválasztását, és az eredményesség ellenőrzésének kritériumrendszerét képezik.”

Az oktatási cél tehát áthatja a pedagógiai tervezés egészét. Meghatározza, milyen tananyagra van szükség, hogyan építjük fel a tanulási folyamatot és milyen tanulásszervezési módokat, valamint oktatási stratégiákat választunk. A célhoz igazítjuk a módszereket és eszközöket is – legyen szó egyéni vagy csoportos munkáról, digitális vagy hagyományos taneszközökről. Végül az értékelés alapját is a cél határozza meg: akkor tekinthetjük teljesültnek, ha a tanuló valóban elsajátította a megszerezni kívánt tudást vagy képességet.

Így fest mindez a gyakorlatban

Lássuk, hogyan valósul meg mindez egy fiktív példán keresztül. Egy nemzetközi étrend-kiegészítőket forgalmazó cég szeretné növelni fenntarthatóságát, ezért a következő oktatási célokat határozza meg:

  • növelni kívánják a dolgozók ökológiai tudatosságát.
  • Céljuk, hogy a munkavállalók jobban értsék az egyéni és vállalati szintű környezeti hatásokat.
  • Törekednek arra, hogy a munkatársak aktívan részt vegyenek a fenntartható működés kialakításában.

Az oktatási célok és a vállalat adottságai alapján a következő programot állítják össze:

  • mivel a dolgozók jelentős része home office-ban dolgozik, digitális oktatást választanak, amelyhez a Moodle LMS rendszert használják.
  • A tananyagot szöveges és videós formában töltik fel, ezáltal a tudás átadása rugalmasan és interaktívan valósul meg.
  • A választott módszerek és eszközök előnye, hogy a tananyag később könnyen újrahasznosítható, költséghatékony és számos modern, élvezetes oktatási megoldás is bevethető.
  • Az eredményességet egyszerű Moodle-alapú kvíz segítségével mérik, amely gyors visszajelzést ad a tanulók tudásszintjéről.
Optimális esetben az oktatási és tanulási célok azonosak.

Gyakori kérdések és válaszok

Mi az oktatási cél?

Az oktatási cél alatt az oktatási tevékenységgel elérni kívánt tudás- és képességfejlesztést értjük.

Mik azok a tanulási célok?

Optimális esetben az oktatási és tanulási célok azonosak. Kotschy Beáta így fogalmaz a témában:

„Az oktatás legfontosabb jellemzője, hogy magában foglalja a tanítást mint tanári és a tanulást mint tanulói tevékenységet, amelyek egymással kölcsönhatásban valósulnak meg. (….) Ugyanakkor az oktatás célja a tanulók fejlesztésére vonatkozik, azaz míg a cél tételezője általában a pedagógus, addig az eredmény hordozója a tanuló, aki maga is sajátos célok által vezetve vesz részt a folyamatban. Ebben az értelemben mondhatjuk azt is, hogy az oktatás célja azonos a tanítás céljával, amely lehet azonos a tanulási céllal, közelíthet hozzá, illetve el is térhet tőle. Könnyű belátni, hogy minél nagyobb az átfedés a két célrendszer között, annál eredményesebb lehet a közös munka.”

SKOLL: személyre szabott e-learning-megoldások

Szeretnéd kiaknázni az e-learningben rejlő lehetőségeket? Akkor válaszd a SKOLL profi csapatát! Immár 15 éves múltja során csapatunk több tucat rendszer bevezetését vezényelte le és több száz tananyagot készített – digitális megoldásaink felhasználóinak száma pedig gőzerővel robog a 100 000 felé.

Vedd fel a kapcsolatot!

    Tetszett a cikk? Szeretnél a témában ingyenesen tovább tanulni?

    Akkor iratkozz fel, és küldünk egy e-mailt, ha díjmentes, online kurzust indítunk!

    0% spam, 100% online oktatás.

    A feliratkozással elfogadod az adatkezelési tájékoztatót.

    SKOLL

    A SKOLL az egyik legnagyobb, kifejezetten online oktatással, e-learning rendszerekkel, digitális tananyagokkal foglalkozó hazai vállalkozás. Csapatunkat pedagógusok, forgatókönyvírók, grafikusok, videós stáb, programozók és tananyagfejlesztők egyaránt erősítik. Több mint 10 éves tapasztalattal teljesen lefedjük az e-learning komplex értékláncát.

    SKOLL Learning Technologies Kft.

    Sharing is sexy!