Egyik előző cikkünkben a munkahelyi kompetenciákról írtunk, ebben a tartalomban viszont azt járjuk körbe, hogy milyen kulcskompetenciák szükségesek az élethosszig tartó tanuláshoz, és hogyan lehet fejleszteni ezeket.
A kulcskompetenciák listája
Az Európai Tanács oktatáspolitikai döntéseket is hoz, amelyek kijelölik a célt az Unió tagállamai számára. A cél, hogy az Európai Unió tudás alapú társadalom legyen, és ezáltal a világ legversenyképesebb és legdinamikusabban fejlődő, legtöbb tudást felhalmozó gazdaságává váljon. A folyamatos növekedéshez a népesség alapkompetenciáinak szüntelen fejlesztésére van szükség, ezt a folyamatot pedig az alaptantervbe kell illeszteni, és a megfelelő képzési rendszerekkel megtámogatni.
Az alapkompetenciák meglétét tehát mérni kell, ki kell értékelni, visszacsatolásokat kell adni, és mindehhez a képzési formák folyamatos finomhangolására van szükség.
E kulcskompetenciák elsajátítása ugyanis a tudás alapú társadalomban nélkülözhetetlen a személyiség kiteljesítéséhez, a társadalmi beilleszkedéshez és a foglalkoztathatósághoz.
Nézzük meg, hogy mi az Európai Tanács által meghatározott 8 alapkompetencia, kulcskompetencia:
- Anyanyelvi kommunikáció
- Idegen nyelvű kommunikáció
- Matematikai, természettudományi és technológiai kompetenciák
- Digitális kompetenciák
- A tanulás tanulása
- Személyközi és állampolgári kompetenciák
- Vállalkozói készségek
- Kulturális ismeretek
Forrás: Oktatási Hivatal
De mit is jelentenek ezek?
Anyanyelvi kommunikáció
Az anyanyelvi kommunikáció része a szövegértés, az olvasás, a beszéd, és az írás. A kontextusok megértése, a különböző kifejezések azonosítása és használata, a hanglejtések megértése mind-mind ide tartozik. Lényege, hogy a kompetencia birtokában az egyén képes magát maradéktalanul kifejezni, társait pedig megérteni.
Idegen nyelvű kommunikáció
Az idegen nyelvű kommunikáció ma már szinte ugyanolyan fontos, mint az anyanyelvi. Aki nem beszél jól legalább egy nyelvet, az hátrányból indul a munkaerőpiacon. Különbség az anyanyelvi kommunikációhoz képest, hogy az idegen nyelvű információcsere a különböző kultúrák közötti megértést is magában foglalja.
Matematikai, természettudományi és technológiai kompetenciák
A szorzás, az osztás, a valószínűségszámítás, a sebességszámítás, a kémiai reakciók és a természeti jelenségek magyarázata (pl. időjárás) tartozik ebbe a kategóriába. Azok, akik tisztában vannak a természet alaptörvényeivel, és jól alkalmazzák a tanított módszertanokat, felismerik az ok-okozati összefüggéseket, illetve könnyebben sajátítják el a problémamegoldás képességét.

Digitális kompetencia
Az információs és kommunikációs technológiák ismerete, megértése és hatékony alkalmazása felgyorsítja az emberek közötti információcsere folyamatát, ezáltal a tudásmegosztás is gyorsabbá válik. Már manapság is rengeteg területen megkerülhetetlen a digitalizáció, és ez a jövőben csak fokozódni fog. Ezen felül részét képezi a mai világ kihívásaival és veszélyeivel való hatékony szembenézés, hiszen a digitális világban is kell már számítania az embereknek különböző támadásokra.
A tanulás tanulása
A tanulás képessége is tanulható. A tudásanyag feldolgozásának módszere, az önismeret, a belső motiváció megtalálása, az időbeosztás mind-mind ide tartoznak.
Ez talán a legfontosabb kulcskompetencia: hiszen ha az egyén hatékonyan tanul, akkor sokkal nagyobb tudást halmozhat fel.
Személyközi és állampolgári kompetenciák
Ezek azok a kompetenciák, amelyek egy személy számára szükségesek ahhoz, hogy a társadalom megbecsült tagjává váljon. Ide tartozik az empátia, a segítőkészség, a csapatmunka, a felelősségvállalás, az igazságosság és a konfliktusmegoldás. Tehát minden olyan készség, amely a személyek közötti interakciót megkönnyítheti, jobbá teheti.
Vállalkozói kompetencia
A vállalkozói kompetencia tulajdonképpen a változás, változtatás iránti igényt jelenti. Problémamegoldás, sikerorientáltság, jó célkitűzés, illetve stratégiai szemlélet szükséges hozzá. A vállalkozói kompetencia eléréséhez biztos háttér, támogatás és önbizalom kell.
Kulturális kompetencia
A kulturális kompetencia a képzőművészet kifejezőeszközeinek használatát jelenti. Az érzések, gondolatok és megélések kifejezésének módjait. Ilyen például a szépirodalom, a festészet és a zene.
Kulcskompetenciák fejlesztése és ellenőrzése online keretrendszerben
Egy képzésszervező rendszer segíthet a kulcskompetenciák mérésében és fejlesztésében. Az Európai Tanács minden készséghez meghatározott szükséges ismereteket, készségeket és attitűdöket, amelyeket mérni lehet.
Az idegen nyelvű kompetencia esetében
- Ismeret a szókincs, a nyelvtan, a nyelvi stílusok használata, az irodalmi szövegek ismerete (levélírás, újságírás, formális és informális tájékoztatás), stb.
- Készség a szóbeli kommunikáció megértése, a beszélgetés kezdeményezése, folytatása és lezárása, stb.
- Attitűd pedig a kultúrák iránti nyitottság vagy a nyelvek történelme iránti érdeklődés.
Egy képzésszervező rendszer feltérképezi, hogy kinek milyen szinten áll a képzettsége. A rendszerben létrehozhatók képzések, amelyekhez teszt kapcsolódik. Ezek kiértékelése után a rendszer lehetőséget ad a visszajelzésre, statisztikát készít a tanulók teljesítményéről, és kijelzi, mely területeken szükséges további képzés elvégzése.
A kulcskompetenciák kiválóan mérhetőek és fejleszthetőek távoktatás során.
A SKOLL-nál rendkívül fontosnak tartjuk, hogy a lexikális tudás túlsúlya helyett a kompetenciafejlesztésre fókuszáljanak ügyfeleink, hogy versenyképes és fenntartható tudással és tapasztalatokkal bővüljenek a munkavállalók. Ezt támogatván saját, szakértők által megtervezett, „polcról leemelhető” tananyagokat is kínálunk.
Ha érdekelnek más cikkeink is, látogass el blogunkhoz, ha pedig kérdésed van, vedd fel velünk a kapcsolatot!
Ha tetszett a poszt, kövesd a Facebook oldalunkat, hogy azonnal értesülj a képzések, e-learning és oktatás világával kapcsolatos hasonló cikkeinkről!
