Mi az a didaktika, melyek a különböző didaktikai feladatok és fogalmak, milyen didaktikai célok és tanítási módszerek léteznek?

A különböző oktatási módszerek lényege a tanulás, illetve a tanítás közötti harmónia kialakítása.
Az egyes tanítási és pedagógiai módszerek alapját a különböző didaktikai feladatok képezik, amelyek együttese meghatározza a tanórák típusát, lefolyását.
De pontosan mi is az a didaktika, melyek a különböző didaktikai feladatok és fogalmak, milyen didaktikai célok és tanítási módszerek léteznek?
Didaktikai célok és módszerek
A didaktika egy görög szó, amely magyarul oktatástant jelent. Lényegében a pedagógia egyik ága, amely az oktatás elméletével foglalkozik.
Az oktatáselmélet mind a tanulás, mind a tanítás összes elméleti és gyakorlati problematikáját magában foglalja, amelyeket rendszerez, majd kritériumokat állít, hogy útmutatóul szolgáljon a tanítás és a tanulás menetéhez, értékeléséhez.
A tanórák jellegét teljes mértékben az adott didaktikai feladatok határozzák meg.
A didaktikai feladatok alapján megkülönböztethetünk:
- Új ismereteket kialakító és feldolgozó tanórákat (tanulás)
- Az előzőekben feldolgozott ismeretek gyakorlati alkalmazását elősegítő tanórákat (rögzítés)
- A megtanult ismereteket elmélyítő és ismétlő órákat (ismétlés)
- Az elsajátított ismereteket ellenőrző és értékelő órákat (számonkérés)
A tanóráknak természetesen nem csak egy feladatot kell elvégezniük – sokszor több elem is keveredik egy tanítási óra keretein belül.
A lényeg, hogy a tudás úgy sajátítható el, ha a diákok végigmennek a teljes folyamaton:
Megismerés » Alkalmazás » Rögzítés » Ellenőrzés.
Ahhoz, hogy a tanulás ezt a mintázatot kövesse, a tanításnak kell lefektetnie a szabályokat – tehát a tanár feladata, hogy a tanulási és oktatási módszerek ezt a folyamatot kövessék.
A tanulás az alábbi fejlődési szinteken halad végig:
- Tanítás
- Tanulás
- Ismeret
- Képesség
- Jártasság
- Készség
De melyek azok a korábban említett kritériumok, amelyeknek meg kell felelniük a didaktikai feladatoknak?
A didaktika kritériumai
Az általánosan elfogadott didaktikai alapelvek a következők:
- Aktivizálás: figyelemkoncentráció, emlékezeti élénkség, stb.
- Differenciálás: egyéni képességek figyelembe vétele
- Érthetőség: a szakmaiság és az érthetőség harmóniája
- Fokozatosság: az előzetes ismeretekre építve
- Megerősítés: mind pozitív, mind negatív
- Motiválás: a tanulási kedv felébresztése
- Rendszeresség: a tananyag logikus felépítése és optimális adagolása
- Szemléletesség: a valóság modellezése
- Tartósság: az elsajátított ismeretek beépítése a személyiségbe, fejlesztendő attitűdbe
- Tudományosság: az adott szaktudomány eredményeinek tükrözése
- Visszacsatolás: tájékoztatás a haladásról
A fentebb felvázolt didaktikai célokat ezen alapelvek betartásával kell elérni – egyszerűen azért, mert így lesz a leghatékonyabb az oktatás.
A tanítás és tanulás ugyanis nem tud megtörténni, ha nincs meg az aktivizálás és a motiválás, ha a tananyag nem érthető vagy tudományos, ha a megtanult anyagokra nincs megerősítés vagy visszacsatolás, vagy egyszerűen csak nem tartós.
Bármely feltétel nem teljesülése esetén komoly hátrányt szenved a tanuló, a tanító pedig feleslegesen tartotta be a többi alapelvet.
Amennyiben pedig az alapelvek mentén történik az oktatás, szükség van az egyes tanulási módszerek, tanulói munkaformák és az eszközök alkalmazására is.
Érdemes tehát megvizsgálni, hogy a didaktikai alapelvek mellett hogyan is festenek a konkrét didaktikai feladatok.
A didaktikai feladatok

- Ráhangolás
- Témakör bevezetése, új ismeretközlés
- Ismeretbővítés
- Gyakorlás, visszacsatolás, megerősítés
- Ismétlés (óra eleji, téma eleji)
- Összefoglalás, rendszerezés
- Házi feladat előkészítése
- Ellenőrzés
- Értékelés
- Tudományosság, motiválás, aktivizálás, érthetőség, fokozatosság, rendszeresség,
- Szemléletesség, differenciálás,
- Általánosítás, elvonatkoztatás
A didaktikai feladatokból egyből látható, hogy mennyire szorosan kapcsolódnak a didaktika alapelveihez, illetve a didaktikai célokhoz.
A különböző tanári és tanítói módszerek tehát erőteljesen befolyásolják, hogy a tanulók miként, milyen szinten sajátítják el a tudást.
A különböző oktatási és didaktikai módszerek tartalmazzák például a:
- tanári előadást,
- megbeszélést,
- vitát,
- szemléltetést,
- játékot,
- házi feladat ellenőrzést,
- szóbeli/írásbeli feleletet,
- kooperatív tanulást,
- megfigyelést,
- rendszerezést.
De ez alapján hogyan néznek ki a tanóra didaktikai feladatai?
Az óra didaktikai feladatai
- A figyelem felkeltése
- A tanulás motivációjának felébresztése
- Az óra céljának meghatározása
- Az előzetes ismeretek felmérése, felidéztetése
- Az új ismeretek bemutatása
- Az új ismeretek kielemzése
- Fogalomalkotás, végkövetkeztetés
- A megtanult ismeretek rendszerezése és rögzítése
- A tanultak alkalmazása és visszacsatolás
- A tanulói teljesítmény ellenőrzése és értékelése
A cikkben felvázolt nevelési, oktatási és óraterv módszerekkel fejleszthető a figyelem, emlékezet, problémamegoldó gondolkodás, lényeglátás, analitikus vagy absztrakt gondolkodás, kreativitás, szintézisalkotás, képzelet – ugyanakkor az olvasás, szövegértés, íráskészség, beszédértés, kommunikáció is jelentősen javítható.
Ehhez azonban fontos, hogy a készségek elsajátítását a környezet, tehát az egyes tanulói munkaformák is elősegítsék.
Tanulói munkaformák

A munkaformákat három nagy csoportba lehet osztani aszerint, hogy milyen szervezési módban történnek, és abban hány diák vesz részt.
1. Frontális munka
Ebben a szervezési módban a gyerekek együtt haladnak, azonos ütemben.
Ide tartoznak:
- Tanári elbeszélések
- Szemléltetés
- Magyarázat
- Tanári előadások
2. Egyéni munka
Önállóan megoldandó, egyéni feladatok. Ide lehet sorolni a páros munkát is, amikor két diákot tesznek párba, és együtt, kis csapatként kell megoldaniuk a feladatokat.
Ide tartoznak:
- Egyedül végzett munka
- Egyénre szabott munka
- Rétegmunka
3. Csoportmunka
Minimum 3 emberből álló munkacsoport végzi el a feladatokat. Kölcsönös függési és együttműködési dinamizmusok jönnek létre, amelyek elősegítik a csapatmunkát.
Ide tartoznak:
- Megbeszélés
- Játék és szerepjáték
- Vita
Konklúzió
A didaktika folyamatát 4 csoportra lehet bontani:
- Megismerés
- Alkalmazás
- Rögzítés
- Ellenőrzés
Ahhoz, hogy a didaktikai feladatokat hatékonyan tudjuk kivitelezni, először a didaktika kritériumainak kell megfelelni, amelyek lehetővé teszik, hogy az oktatás gördülékeny, maradéktalan, és tartós legyen.
Ahhoz, hogy a tanulás eleget tegyen ezeknek a minőségi követelményeknek, bizony a tanítónak kell motivációt és aktivitást gerjesztenie, majd pedig neki kell kielégíteni a felkeltett kíváncsiság igényeit.
Az oktatás ugyanakkor ma már sok esetben online zajlik. Az e-learning szerepe még fontosabbá vált a koronavírus-járvány kiváltotta rendkívüli helyzet kapcsán. Egy oktatónak vagy a tananyagért felelős szakembernek a didaktikai alapok mellett tehát azzal is érdemes tisztában lennie, hogy mindezt hogyan lehet megvalósítani digitális környezetben. A korszerű e-learning tananyagot és oktatást a didaktikai elvek érvényesítése mellett a legmodernebb technológiák jellemzik. Ezáltal úgy teszi élményszerűvé a tanulást, hogy a pedagógiai, szakmai szempontok terén sem köt kompromisszumot az oktatás minőségét illetően.
Ha tetszett a poszt, kövesd a Facebook oldalunkat, hogy azonnal értesülj az oktatással, távoktatással és az e-learning világával kapcsolatos hasonló cikkeinkről! Ha pedig úgy érzed, jól jönne egy kis segítség a gyakorlatban, keress minket!
