Oktatás

A kommunikáció fogalma, jelentése, fajtái és célja

Posted

Sharing is sexy!

A 21. század gyorsan változó éveiben van néhány olyan alapvető készség, amely a személyes és szakmai siker szempontjából egyaránt fontos. Ezen képességek — amelyeket gyakran sarokköveknek vagy alappilléreknek is neveznek — például az alábbiak:

  • kritikus gondolkodás az információk értékeléséhez és elemzéséhez,
  • érzelmi intelligencia a személyes és interperszonális kapcsolatok kezeléséhez,
  • alkalmazkodóképesség a folyamatosan változó környezethez,
  • technológiai műveltség a digitális kor és a gyors fejlődéshez való lépéstartáshoz.

Bár mindezek valóban fontosak, mégis egyetlen alapvető elemen alapulnak, amely összeköti őket: a kommunikáción. Vitathatatlan, hogy a hatékony kommunikáció az, amely lehetővé teszi az összes többi készség sikeres alkalmazását.

De vajon mi a kommunikáció fogalma és jelentése, mi tekinthető a kommunikáció céljának, melyek a kommunikáció fajtái, tényezői — és melyek a legjobb gyakorlati eszközei?

A kommunikáció fogalma

A kommunikáció az információk, ötletek, gondolatok és érzelmek beszéd, írás, jelek, viselkedés útján történő továbbadásának, illetve cseréjének folyamata. Röviden: eszmecsere.

Ez egy kétirányú folyamat, amelyben részt vesz egy küldő, aki kódolja és átadja az üzenetet, és egy fogadó, aki dekódolja és értelmezi az üzenetet.

A hatékony kommunikáció:

  • része az, hogy az üzenetet mindkét fél világosan megérti,
  • elősegíti a közös megértés kialakulását,
  • kapcsolatokat teremt,

és nem utolsó sorban a kívánt eredmények elérését.

A kommunikáció célja

A kommunikáció elsődleges célja az információ világos és hatékony közvetítése, hogy a küldő és a fogadó között közös megértés jöjjön létre.

Célja továbbá az eszmecsere elősegítése, a döntéshozatal megkönnyítése és az átláthatóság előmozdítása.

A kommunikáció továbbá segít a kapcsolatok kiépítésében, az együttműködés fokozásában, a konfliktusok megoldásában, valamint a társadalmi, személyes és szakmai fejlődés előmozdításában.

Végső soron tehát a kommunikáció célja nem csupán az információ megosztása, hanem a megértés, a kapcsolat és a változás megteremtése.

Ebből következik, hogy a kommunikáció fogalma gyakran nem tartalmazza az igazi jelentését.

A kommunikáció jelentése

A kommunikáció fogalma és jelentése nem egy és ugyanaz

A kommunikáció alapvetően az egyének közötti üzenetek vagy információk továbbítása és fogadása.

Nem csupán szavak vagy tények cseréjéről van szó, hanem mélyebben, a megértés, az ötletek, az érzelmek és az értékek megosztását testesíti meg.

A kommunikáció jelentése tehát a közös megértés megteremtésében és a kapcsolatok kiépítésében rejlik — mindez történhet szóban, írásban, gesztusokban, online, offline, de akár még a közlés hiánya is hordoz magában információt.

Ezek alapján miként kategorizálhatjuk a kommunikáció fajtáit?

Kommunikáció fajtái

Melyek a kommunikáció fajtái és típusai?

Különbséget kell tennünk a kommunikáció fajtái, illetve a kommunikáció típusai között.

Az előbbit tekintve négyféle kommunikáció létezik:

  • Szóbeli kommunikáció: Ez magában foglalja a szavak használatát a szándékolt üzenet átadásához és megértéséhez.
  • Nonverbális kommunikáció: Az üzenet szavak használata nélküli átadásának folyamatára utal.
  • Írásbeli kommunikáció: Ez az írott szimbólumokon (betűk, számok vagy más típusú karakterek) keresztül történő interakciót jelenti.
  • Vizuális kommunikáció: Ez a kommunikációs típus főleg a vizuális segédeszközöket foglalja magában.

A kommunikáció típusai

Az első kategória — a szóbeli kommunikáció — történhet szemtől szemben, telefonon, rádióban vagy televízióban, illetve más médiumokban is. Ide tartoznak a nyelvek, a hangszín, a hangerő és a beszédtempó is.

A második kategóriában — a nonverbális kommunikációban — a gesztusok, a testbeszéd, az arckifejezések, a szemkontaktus, az érintés, a tér, illetve a csend foglal helyet.

A harmadik — írásbeli — kommunikáció típusai az e-mailek, jelentések, cikkek, könyvek és hasonlók formájában jelennek meg.

A kommunikáció fajtáinak utolsó — vizuális — formátumában a rajzok, plakátok, prezentációk és elektronikus eszközök, például a televízió és az internetes kommunikáció használatát az értjük

Kik között zajlik, mik a kommunikáció tényezői?

Kommunikáció tényezői

A kommunikáció több alapvető tényezőből áll:

Küldő: Ez az a személy, aki az üzenetet létrehozza és továbbítja.

Kódolás: Ez a folyamat, amelyben a küldő az üzenetet szimbólumokká, jelekké, szavakká vagy mondatokká alakítja.

Csatorna: Ez az a közeg, amelyen keresztül az üzenetet továbbítják. Ez lehet szóbeli (beszéd), írott (szöveg), vizuális (képek vagy grafikák) vagy akár nonverbális (testbeszéd, arckifejezések) csatorna.

Dekódolás: Ez az a folyamat, amelyben a fogadó értelmezi a küldő által továbbított üzeneteket.

Fogadó: Ez a személy, aki megkapja és értelmezi az üzenetet.

Visszajelzés: A fogadó reakciója vagy válasza a küldött üzenetre, ami lehetővé teszi a küldő számára, hogy megértse, hogy az üzenetet helyesen értelmezték-e.

Zaj: Bármely olyan zavaró tényező, ami akadályozhatja, torzíthatja vagy megváltoztathatja az üzenet értelmezését.

Mindezek a kommunikációs tényezők hatással vannak az információcsere folyamatára, és mindegyiküknek fontos szerepe van a hatékony kommunikációban.

Az utolsó kérdés már csak, hogy melyek a legjobb kommunikációs eszközök napjainkban?

A legjobb kommunikációs eszközök

E-mail szolgáltatások: Hiába a számos újabb kommunikációs eszköz megjelenése, az e-mail továbbra is egyfajta “szakmai szabvány”, a Gmail és az Outlook pedig a két legnépszerűbb platform.

Azonnali üzenetküldő alkalmazások: A WhatsApp, a Messenger, a Slack és a Microsoft Teams gyors, valós idejű kommunikációt tesz lehetővé, mind egyszemélyes, mind pedig a csoportos kommunikációban. Támogatják a szöveges, hang- és videokommunikációt, így sokoldalúan használható eszközök mind a személyes, mind szakmai használatra.

Videokonferencia platformok: A Zoom, a Microsoft Teams, a Google Meet és a Cisco WebEx nélkülözhetetlen eszközök egy olyan korszakban, amikor a távmunka és a virtuális megbeszélések napról napra egyre elterjedtebbé válnak.

Projektmenedzsment-eszközök: Az olyan alkalmazások, mint az Asana, a Trello és a Monday.com nagyszerű platformokat biztosítanak a csapatmunkához, a feladatok kezeléséhez, valamint a projekt részleteiről és a határidőkről való kommunikációhoz.

Közösségi médiaplatformok: A LinkedIn, az X (Twitter), a Facebook és az Instagram mind a személyes, mind pedig a szakmai kommunikáció fő platformjaiként szolgálnak, lehetővé téve az ötletek megosztását, a hálózat- és a márkaépítést.

Ezek az eszközök néhány év alatt forradalmasították a kommunikációt, dinamikusabb, azonnali és sokoldalúbb eszmecserét tettek lehetővé, függetlenül az érintett felek közötti fizikai távolságtól.

A legjobb kommunikációs források pedig igyekeznek minél több formátumot, típust és eszközt használni annak érdekében, hogy az információ ne csak megosztva legyen, hanem fel is legyen dolgozva.

A hatékony kommunikáció a SKOLL-nál is elengedhetetlen, mind cégen belül, mind pedig az ügyfeleinkkel, hiszen csak így juthatunk el oda, hogy könnyen értelmezhető, hasznos és motiváló tananyagokat gyártsunk.

    Tetszett a cikk? Szeretnél a témában ingyenesen tovább tanulni?

    Akkor iratkozz fel, és küldünk egy e-mailt, ha díjmentes, online kurzust indítunk!

    0% spam, 100% online oktatás.

    A feliratkozással elfogadod az adatkezelési tájékoztatót.

    SKOLL

    A SKOLL az egyik legnagyobb, kifejezetten online oktatással, e-learning rendszerekkel, digitális tananyagokkal foglalkozó hazai vállalkozás. Csapatunkat pedagógusok, forgatókönyvírók, grafikusok, videós stáb, programozók és tananyagfejlesztők egyaránt erősítik. Több mint 10 éves tapasztalattal teljesen lefedjük az e-learning komplex értékláncát.

    SKOLL Learning Technologies Kft.

    Sharing is sexy!