A tanulás nem áll meg az iskolapad elhagyása után, hiszen ez egy egész életen át tartó folyamat. A munkába állás során is folyamatosan számos új készséget kell megtanulni ahhoz, hogy jól helytálljunk a jelenlegi pozícióban, valamint a továbblépéshez és szakmai fejlődéshez is elengedhetetlen.
Emellett az állandó tanulással és ismeretszerzéssel könnyen növelhető a hatékonyságunk is, ami által kevesebb idő alatt jobb minőségű munkát adhatunk ki a kezeink közül, ezzel megkönnyítve a saját, főnökünk vagy cégünk dolgát is.
Ebben a cikkben megmutatjuk, hogy mi szükséges ahhoz, hogy hatékonnyá tegyük a tanulási módszereinket — az önképzés elkerülhetetlen részét — és különböző technikákat is bemutatunk, amik hasznos eszközök lesznek mind az önfejlesztésben, mind pedig a különböző rendszer- és folyamatfejlesztési célok elérésében.
A tanulási technikák lényege
A nagy információs tárházaknak — mint a könyvek, internet, valamint a különböző offline és online oktatási platformoknak — köszönhetően számos tanulási módszer áll a rendelkezésünkre.
Azonban mindegyik módszer igen hasonló alapokra épül és lényegüket tekintve nincs közöttük nagy különbség.
A fő jellemzők:
- Fókuszálást igényel, ami vonatkozik az információ megszerzésére és annak feldolgozására is
- Aktív folyamat
- Igényli a külső optimális környezetet, ami megteremti a lehetőségét a sikeres tanulási módszereknek és folyamatoknak
- Karakterhez, személyiséghez kötött, vagyis az ahhoz megfelelő technika kiválasztását igényli
- Többlépcsős folyamat
A magolás, azaz az értelmezés nélküli, ismétlődő olvasás minden esetben kerülendő. Emellett sokan azt gondolják, hogy az értelmezett, újra és újra átolvasott szövegértés a helyes út, de ez is téves. Ehelyett az aktív és értő olvasás az igazán hatékony technika, ami magában foglalja a címek és anyagrészek előzetes áttekintését is.
Emellett szükséges, hogy megfogalmazott kérdéseken keresztül dolgozzuk fel a szöveget és ezekre keressük a választ. Ily módon segít fenntartani az érdeklődést, a megjegyzésben is kiemelt szerepet játszik, ugyanis az információ jobban megmarad, ha egy kérdésre válaszul szolgál.
A nagyobb egység felől a kisebb részek felé érdemes haladni: először az egész rendszer és az alapok megértése, majd az egyes speciális részek kibontása.
A kérdezés mellet a feldolgozást és a tanulást hatásosan serkenti, ha az olvasás során a kulcsszavakat és egy-egy kifejezést kijegyzetelünk. Ez igen jó példája a több modalitás egyidejű használatának. Ennek a jelentősége abból ered, hogy a megfelelő — akár több — érzékszerv használata segíti a megértést és a memorizálást.
Ez az alapja a tanulási kognitív stílusoknak:
- vizuális
- auditív
- motorikus
Az auditív stílusú hallás alapján elsősorban a verbális ingerek által sajátítjuk el a legtöbb információt. A vizuális a látott, képi minőséget memorizálja, a motorikus pedig cselekvést, mozgást használ az ismeretek elsajátítására és felidézésére.
További példák a modalitások egyidejű használatára a tanulás során:
- Olvasás közben írásos jegyzet készítése
- Olvasás közben táblázat, ábra vagy grafikon készítése
- A kép ábrák újra lerajzolása
- A kép ábrák szöveges ismertetése és összegzése írásban
- A kép ábrák szöveges ismertetése és összegzése szóban
- Hangos felmondás, prezentálás
- Hanganyag készítése
- Hanganyag többszöri meghallgatása
- Anyag feldolgozása során mozgás: mutogatás
Tehát minél több és a karakternek megfelelő érzékszervi modalitás aktiválásával tanulunk, annál jobban megmarad az új információ és annál könnyebb lesz később felidézni azt.
A legfontosabb tanulási módszerek
A tanulás több szinten is egy aktív feladat: kizárólagos figyelmet, megértést, következetes ismétlést és önellenőrzést igényel. Az a leghatékonyabb módszer, ha a tanulásra szánt idő csupán 40%-át töltjük el az anyag feldolgozásával és ismétlésével, míg a maradék 60%-át az önellenőrzés, vagyis az anyag felmondása teszi ki.
A PQRST módszert kifejezetten az önálló tanulást támogatja. Lépései:
- Preview – Áttekintés
- Question – Kérdés
- Read – Olvasás
- Self-Recitation – Felmondás
- Test – Ellenőrzés
Lényege, hogy a megtanulandó anyag feldolgozása egy előzetes áttekintéssel kezdődik. Ezt követően a megértés segítéséhez kérdéseket kell megfogalmazni, amikre az értő olvasás során választ kapunk. Így könnyen tesztelhető a már meglévő tudás is, és gyorsan kiderül, hogy hol lehetnek még gyenge pontok. Az olvasottak összefoglalása és felmondása során a lényeget emeljük ki és az összefüggéseket is megtaláljuk. Egy későbbi szinten pedig már fejből kell ellenőrizni a korábban elsajátított tudást. Az elfelejtett, kimaradt vagy elrontott részek kijavítására nagy hangsúlyt kell fektetni!
Hogyan tanulj hatékonyan?
Nem elég a megfelelő új információhoz hozzájutni, igen fontos, hogy azt hatékonyan találjuk meg, dolgozzuk fel és építsük be a gyakorlatba, vagyis az újonnan megszerzett tudást — lehetőleg minél hamarabb — használjuk is.
A hatékony tanulás faktorai elsőre talán magától értetődőnek tűnhetnek, mégis, sokkal több tényezőről van szó, mint azt gondolnánk. A tanulás hatékonysága közel sem csak annyiról szól, hogy minél többet minél kevesebb idő alatt dolgozzunk fel.
A Cornell-módszer főleg jegyzetelési technikaként terjedt el, de mi jelen kontextusban sokkal inkább a tanulás rendszerezési és feldolgozási folyamataként mutatjuk be.
A módszer lényege az „5 R” lépéseiben:
- Record – Jegyzetelés
- Reduce – Szűkítés (Összegzés)
- Recite – Felmondás
- Reflect – Tükrözés (Részek összekapcsolása)
- Review – Áttekintés
Érdemes ilyen sorrendben haladni és egyik lépést sem szabad kihagyni.
Emellett hoztunk még néhány konkrét példát a tanulási technikákra:
- Mindmap, vagyis elmetérkép
- Tanulókártyák: kulcsszavak, kulcsfogalmak, ábrák, grafikonok kiírása
- Mnemotechnikák használata: pl. történetalkotás, kulcsszó, asszociáció, mozaikszó módszere
- Feynman módszer: anyagrész lényegretörő és igen egyszerű elmagyarázása, mintha az lenne a cél, hogy egy ötéves gyerek is megértse
Hogyan tanulj gyorsan?
Nem az a sikeres tanuló, aki sokáig foglalkozik az adott anyaggal, hanem az, aki gyorsan és könnyedén beépíti az új információt a már meglévő ismeretei közé és alkalmazni is tudja azt.
A gyors tanulást leginkább a pomodoro-technika használata segíti, ilyenkor kisebb egységekre kell felosztani az anyagot, majd az egyes részleteket minél jobban átlátva, minél több részletet megjegyezve fokozatosan és hatékonyan dolgozható fel az anyag akár szűkös időkereten belül is.
Kis szüneteket tartva pedig esély nyílik a szükséges regenerálódásra, ami lehetővé teszi, hogy a következő adag feldolgozás is könnyebben menjen.
Ezekre érdemes tehát figyelni:
- Határozzuk meg a több, kisebb témakört a nagy anyagon belül
- Állítsunk be egy rövidebb időlimitet, ami alatt egyetlen egységet dolgozunk fel
- Tartsuk a fókuszt és igyekezzünk minél több információt megjegyezni a témakörből
- Két aktív munkablokk között tartsunk egy 5-10 perces szünetet
- Néhány munkablokk után tartsunk egy hosszabb, 30-60 perces szünetet
A gyors tanulás kulcselemei:
- célorientált, vagyis a meghatározott, konkrét célokra dedikált idő betartása
- gyakorlatorientált, vagyis a megszerzett tudást mielőbbi alkalmazni kell a gyakorlatban
- konzisztencia, vagyis nem a sok, hosszú ideig tartó tanulás a lényeg, hanem a minden nap újra ismételt és újra aktivált tudás felszínre hozása
Példák a gyakorlatba ültetésre
Ha igazán hatékonyak és sikeresek akarunk lenni, akkor ne feledjük Dan Coyle 2/3-os szabályát: az idő nagyobb részét (kb. a 2/3-át) szánjuk a tanultak gyakorlatba ültetésre, ne magára a tanulásra!
Ez különösen fontos a karriert illetően, szerezzünk tapasztalatot!
- Új munkaleírások kidolgozása
- Új felvételi rendszerek kiépítése
- Projekt megfelelő felépítési és menedzselése
Ezek mind-mind az elméleti rendszerek gyakorlatba ültetéséről szólnak, ami által rengeteget tudunk tanulni és fejlődni.
A tanulást illetően pedig ne felejtsük: ha felismerjük a karakterünkhöz illő tanulási stílust, akkor sokkal könnyebb kiválasztani a megfelelő tanulási technikát/módszert, amiket majd beépülhetnek konkrét működőképes folyamatokba.
Amennyiben pedig mindezt online szeretnénk megvalósítani, érdemes megnézni a SKOLL tananyagát és keretrendszerét!