Tananyag

Szeretnél olyan e-learning tananyagokat, amelyekkel valóban változást érhetsz el?

Jó tananyag

Összeszedtük Neked az elmúlt években gyűjtött tapasztalainkat, amelyek érvényesek a kosárlabda edzéseket bemutató videóktól a pénzügyi ismereteket átadó interaktív tananyagokig minden területen. Mi ezen szempontok mentén dolgozunk.

1. FOGALMAZD MEG, HOGY MI A CÉLOD AZ E-LEARNING TANANYAGGAL!

Ismeretterjesztés, vagy szemléletformálás? Esetleg egy jogszabályi kötelezettségnek való megfelelés? Mielőtt bármi másnak nekikezdesz, először derítsd ki, hogy mit szeretnél elérni? Miben szeretnél változást látni?

2. SZÓLÍTSD MEG A CÉLKÖZÖNSÉGET! 

Ha már tudod, hogy mit szeretnél elérni, akkor azt is biztosan tudod, hogy ki a (fő) célközönséged. Gondold át, hogy ők hogyan viszonyulnak a tananyag témájához! Mennyire motiváltak, hogy tanuljanak? Milyen korosztályhoz tartoznak? Milyen szociokulturális környezetből származnak? Szükséges a tananyag megértéséhez valamilyen előismeret? Ez mind-mind befolyásolja, hogy milyen megszólítást használsz, milyen arculatot és milyen multimédia elemeket használsz.

3. FÓKUSZÁLJ A KULCSÜZENETEKRE ÉS A LEGFONTOSABB INFORMÁCIÓKRA!

Az nem jó irány, ha úgy gondolod az adott tananyag minden része egyformán fontos. Meg kell tudni különböztetni a kulcsfontosságú információkat a magyarázatoktól, vagy a logikai kapcsolatokat feltáró kiegészítő adatoktól. A lényeg, hogy egyértelmű képet tudjunk adni a tanulónak arról, hogy az adott szakaszban mit kell megértenie, vagy megjegyeznie és azt emeljük a fókuszba.

4. GONDOSKODJ A TARTALOM FOGYASZTHATÓSÁGÁRÓL!

Az e-learning már önmagában felold jópár kényelmi funkciót, hiszen ott és akkor tudunk tanulni, ahol és amikor akarunk. Ezen túlmenően figyelj arra is, hogy pl. ne fáraszd a szemet – legyenek olvashatóak a szövegek, összhangban a színek, nagy felbontásúak és élesek a képek. Legyen a videód/narrációd végig egy hangsávban, ne legyen benne hirtelen hangszín változás. Összefoglalva jó élmény legyen a tartalmak fogyasztása.

5. TÁMOGASD A TANANYAG HASZNÁLATÁT!

A célod, hogy a tanuló önállóan tudjon tanulni, mindig tudja, hogy mit kell csinálnia – ehhez intuitív felületekre és interakciókra, használati útmutatóra, valamint folyamatos instrukciókra lesz szüksége. Közöld egyértelműen, hogy mi szükséges a képzés sikeres elvégzéséhez!

6. ADJ VISSZAJELZÉST!

Tedd egyértelművé a tanuló számára, hogy amit csinált az helyes, vagy helytelen! Informáld arról, hogy hol tart a tanulási folyamatban és mennyi van még hátra! A célod, hogy fenntartsd a motivációját és megelőzd az elakadását.

7. STRUKTURÁLD A TARTALMAKAT!

A tanulónak szüksége lehet arra, hogy átlássa a teljes képet és el tudja helyezni benne azokat a tartalmi egységeket, amelyekről tanulni fog. Ezt tudod biztosítani, ha beépítesz egy tartalomjegyzéket. Mi mindig arra törekszünk, hogy ötvözzük a tartalmi elemeket a grafikai megjelenítéssel, továbbá navigációra alkalmas kezelőfelületté (dashboard) varázsoljuk ezt a nézetet.

Tervezés

8. BONTSD FEL APRÓ EGYSÉGEKRE A TARTALMAT!

Tudnod kell legalább részben alkalmazkodni a rohanó világ által kialakult tanulási környezethez. Tudomásul kell venni, hogy nem feltétlen tud a célközönség egyben nagyobb idő mennyiséget a tanulással tölteni, bármi könnyen kizökkentheti miközben koncentrál. Emiatt érdemes úgy megtervezni és felépíteni a tartalmat, hogy utazás közben, akár 5-10 perc alatt is tudjon haladni a tanuló.

9. „MOZGASD” MEG A TANULÓT!

Külön kihívást jelent a mai ingergazdag világban elérni az emberek ingerküszöbét, vagy lekötni a figyelmüket. Ezért törekszünk arra, hogy interaktivitásra buzdítsuk a tanulót. A cél, hogy ne váljon monoton olvasássá a tanulási folyamat. Érdemes a tartalmat támogató minijátékokat beépíteni, vagy bizonyos időközönként egy-egy interaktív kvízzel színesíteni a tanulási élményt.

10. ADJ MINÉL TÖBB ESZKÖZT A TANULÓ KEZÉBE!

Mindenki máshogy tud hatékonyan tanulni, ezért a célod, hogy minél több formában elérhetővé tedd a tartalmakat. Van aki olvasni, van aki kattintgatni, van aki előadást nézni/hallgatni szeret, sőt olyan is van, aki képtelen látványosan “iskolai” közegben tanulni. Ha heterogén a célközönséged, törekedj arra, hogy minél nagyobb halmazát lefedd a választékos eszközök segítségével!

11. LEGYÉL KONZEKVENS!

Szeretnéd felmérni a tudását a tanulónak egy teszttel? Remek ötlet, csak arra figyelj, hogy olyan kérdéseket tegyél fel, amikre a választ valóban tartalmazza a tananyag! Rendkívül frusztráló élmény és kontraproduktív, ha olyan kérdésekre kell válaszolnia a tanulónak, amivel egész biztosan nem találkozott tanulás közben.

12. ALAKÍTSD KI A KOMMUNIKÁCIÓS KÖZEGET!

Lehet, hogy csak virtuálisan, de létrehozol egy közösséget, amelynek tagjait összeköti az adott tananyag. Teremtsd meg a lehetőségét annak, hogy a tanulók veled és egymással is kommunikálni tudjanak – rendkívül inspiráló tud lenni, ha lehetősége van a tanulónak szakmai kérdéseket megvitatnia másokkal.

13. MÉRD VISSZA, HOGY ELÉRTED-E A CÉLODAT!

Gyakori hiba, hogy egy képzés hatékonyságának felmérése, vagy a tanulók véleményének kikérése elmarad – pedig egy hosszútávú oktatási stratégiának kötelező eleme. Így tudod biztosítani, hogy egyre hatékonyabb legyen a képzésed. Az e-learning kiváló platform arra, hogy adatokat gyűjts a tanulási folyamatról és kielemezd azokat.